• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krasjes en swirls niet weg te krijgen met dap

hondasport

Detailing addict
18 sep 2010
262
62
45
Ik heb overlaatst een dap 500 kit met monello pads gekocht. Ik heb al twee auto's hiermee gedaan en wou de mijne dit weekend ook eens doen. Ik ben begonnen met een testspot op mijn motorkap met mezzo op oranje. De krasjes gingen niet weg en de swirls zag ik nog, zelfs bij twee passes . Bij de twee andere auto's had ik hier al een heel goed resultaat en de krasjes waren hier veel dieper en er waren veel meer swirls. Zou het kunnen zijn dat ik nog langer moet polijsten of een nog groffere pad/middel moet gebruiken?

hier een foto van een kras (echt niet diep)

kras
auto_Ringo-8.jpg


Aan het werk
auto20Ringo-7.jpg
 
Graag even wat meer info :

- DAP500 of DAP900
- Welke pads
- Welk polijstmiddel
- Welke testspot combinaties heb je gebruikt
- Waren de vorige auto's ook Honda Civics uit het zelfde bouwjaar


Krassen ga je in principe niet met een DAP verwijderen. Een DAP heeft een ronddraaiende / excenrische beweging en een rechte kras ga je daar theoretisch niet mee verwijderen.
Ik zeg theoretisch omdat het in de praktijk vaak wel lukt mits de kras niet te lang, diep en breed is.
De kras die op de foto staat is helemaal wit wat vermoedelijk inhoudt dat deze door de blankelak en de kleurlaag heen is, als dat idd zo is is daar is niet meer tegenaan te DAPpen.


Je kreeg de swirls niet weg maar op de andere auto's die je gedaan hebt wel ?
De ene lak is de andere niet. Tussen de verschillende merken auto's zit al helemaal een wereld van verschil, waar een franse auto een botorzachte lak hebt heb je met een Audi een keiharde lak te pakken.
Zelfs tussen de verschillende delen van een auto kan een hoop verschil zitten qua hardheid ed. Vanavond heb ik voor een vriend zijn Corsa onder handen genomen, dit is voor mij corsa nummer 200 oid dus op zich niet reuze spannend.
Waar ik normaliter met een oranje pad en Mezzo al een heel net resultaat behaal heb ik hier op de motorkap met een rotary, een gele pad en inizio forza aan de gang moeten gaan om enig resultaat te behalen terwijl alle overige panelen lieten zich met mezzo prima corrigeren. (Als je dan lakdiktes gaat meten blijkt ook wel waarom - ruim 750 micron op de motorkap waar een waarde van 130 tot 140 normaal is).


Vaak is het vinden van de juiste combi erg lastig. Soms blijf je te licht bezig, maar wat ook goed mogelijk is is dat je door een te zware combi juist zelf swirls aan het creeeren bent.
Zeker bij Franse auto's is dit een probleem. Met een harde doek trek je daar zo de krassen / swirls in de lak.
 
dap 500. Ik heb als testspot mezzo op oranje geprobeerd. De andere wagens waren een bmw en een ford.
De krassen zijn niet diep, ze zitten zeker in de blanke laag.
Zou het helpen met een zwaardere combo? Het is een auto van 2 jaar oud. Is nog nooit gepolierd geweest. Of zou ik meer succes hebben met prof polisch?
 
Poorboys PP is absoluut niet zwaarder dan Mezzo met een oranje pad. Sterker nog, in de PP zit helemaal geen korrel, het is een chemisch polijstmiddel.

Als ik zo naar de kras kijk, is ie dieper dan in de blanke lak, ik zie namelijk witte grondverf. Wordt de kras minder of verdwijnt deze als ie nat wordt gemaakt?

Soms moet je gewoon accepteren dat je niet alles weg krijgt, het is niet anders. Een auto 100% krasvrij maken én houden is onbegonnen werk.
 
Als ik erover ga voel ik niks. Je zou het toch moeten kunnen voelen als hij door de blanke lak zit? Ik heb bij de andere auto's diepere krassen ook niet weg gekregen maar ze waren al een stuk minder zichtbaar. Ik weet niet wat er gebeurt als ik de kras nat maak.
 
Als je echt tegen de 95% correctie wil hebben zal je denk ik toch met een wool moeten beginnen en dan zo afbouwen in cutting factor naar uiteindelijk witte pad met finale of iets dergelijks
Je red het dan echt niet met 2 keer polijsten.
Maar of dat van toepassing is op deze kras weet ik zo net nog niet.

Maar een kras zoals deze is soms gewoon niet te doen of je moet echt gaan schuren.
Als ik onzin praat hoor ik het graag van de overige hier.....
 
Als het je niet lukt dan kan je altijd hulp vragen aan een detailer in jouw buurt van het forum.
Zijn best aardige lui die willen helpen.

En anders kan je er nog product op aanbrengen wat de kras vult.
Dus maskeert.....waardoor hij binnen een bepaalde tijd weer meer zichtbaar wordt

Maar ik zeg nu hele rare dingen haha, want het is de bedoeling van detailen dat we dat dus niet doen.