• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krasjes spiegelkapjes, Rupes Nano ibrid + foto’s

Martin Cassis

Detailing rookie
9 aug 2023
6
18
Barneveld
Hoi hoi, na een ritje in Engeland langs wat doornstruiken opgelopen te hebben, vandaag m’n kappen van de buitenspiegels gepolijst. Met een Rupes Nano Ibrid, 30mm backingplate + pad’s.

1e klusje polijsten, spannend.

Wat vinden jullie van onderstaand?
1. Gewassen
2. Kleien
3. Prep
4. Blauwe pad met blauwe Coarse D-A rupes, standje 4
5. Gele pad met gele fine D-A rupes, standje 4
6. Afgenomen met prep
7. PB Black hole
8. Collinite 845 - 20minutes curen
9. Uur wachten, koffie leuten
10. PB Natty’s paste wax zwart

Zie foto’s voor en na.
Graag jullie gedachten, zelf was ik tevreden maar ben lerende….
Dus advies is welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_4795.jpeg
    IMG_4795.jpeg
    308,6 KB · Weergaven: 64
  • IMG_4796.jpeg
    IMG_4796.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo en schaef
Ziet er netjes uit toch?
Zelf vind ik een glaze een onnodige stap maar goed das ieder voor zich?
En 1 laagje Collinite had wat mij betreft ook genoeg geweest ik zie zelf geen meerwaarde in een extra laagje Natty’s.
 
Ziet er goed uit. Ik zou zelf na het polijsten als de lak weer strak is ook geen glaze gebruiken (omdat er niets te verhullen valt) en net als Ric zou ik ook alleen Collinite doen
 
Stap 7 heb ik gedaan omdat er een paar plekjes opzaten die me te diep leken, en op de kunststof kappen wilde ik niet te zwaar/diep gaan. Vandaar de blakhole, dacht dat dit ook een onderhoud (olie) is op de lak. Of zit ik er helemaal naast?
 
- Ontvetten na het kleien is mogelijk, maar zonder van je Prep.
- Een glaze is inderdaad, in theorie, overbodig. Maar als het effect heeft of als jij zelf gewoon een spekgladde lak wilt, dan kan je het doen.
- De curetijd zegt weinig, aangezien dit altijd kan variëren. (Temp/vochtigheid/dikte/etc) Een swipetest verteld het meeste.
- Twee lagen wax is, net zoals bij het glazen, enigszins overbodig. Maar als jij het wilt, dan gewoon doen.

- Oliën uit een glaze 'voeden' de lak. Maar dat doen de oliën uit de wax ook. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Martin Cassis
Na het kleien kan je afspoelen of opnieuw wassen, maar als je het over een paneel of in dit geval een spiegelkapje hebt, kan je ook gewoon even afnemen met een doek. Ontvetten is een mogelijkheid, maar voegt weinig tot niks toe.

Ontvetten doe ik primair alleen tijdens polijst-werk. Ik wil namelijk na elke hit zien wat het resultaat is. Bijkomend voordeel is dat als deze hit genoeg resultaat heeft opgeleverd, dat het paneel ook meteen ontvet is en er een wax o.i.d. aangebracht kan worden.
Alleen bij coatings ontvet ik alles opnieuw, alvorens het aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Cassis
Stap 7 heb ik gedaan omdat er een paar plekjes opzaten die me te diep leken, en op de kunststof kappen wilde ik niet te zwaar/diep gaan. Vandaar de blakhole, dacht dat dit ook een onderhoud (olie) is op de lak. Of zit ik er helemaal naast?
Blackhole kan een verhullend effect hebben idd maar de vraag is ook hoe duurzaam dat is.
Bij mij staan de auto’s in een glascoating maw een autolak kan best zonder oliën zeg maar.

Wellicht dat oldtimers wel gehaat zijn bij een glaze maar voor de auto’s die ik bezit vind ik het onzin.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Cassis