• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krasjes weggewerkt : wetsanden en polijsten

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Afgelopen weekend naar een opendeurdag geweest om mijn zoon in te schrijven (middelbaar) en bij thuiskomst tot de volgende vasstelling gekomen : een kras op de koffer van +- 45 en 75 mm . Vermoedelijk van een fiets(rem) .

De auto stond samen met andere op de speelplaats en dan kan je idd zoiets voorhebben .
Ik vond het wel eens de moete om niet direct te gaan polijsten , maar om het wetsandpapier eens te "testen" (het is tenslotte mijn auto ) :-b

Vermits de auto al gewassen was , heb ik de koffer ruim met s&w 1/1 proper gemaakt en ben dan gaan kleien .

Na het kleien heb ik een gedeelte afgeplakt om beter te kunnen inschatten waar de krassen zich bevonden . ( om te polijsten )
scaled.php?server=43&filename=001qc.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
scaled.php?server=828&filename=004xbt.jpg

Daarna heb ik wetsandpapier (p2000) genomen en heb de krassen heel zachtjes geschuurd (en goed nat blijven spuiten met s&w 1/1 ) . Ik heb het wetsandpapier op een kurkje gelijmd en dit voldeed om netjes te schuren .
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na enkele keren gecontroleerd te hebben of er genoeg correctie was met schuren , heb ik het afgeplakte deel proper gemaakt en ben begonnen met polijsten .(Dap900)
scaled.php?server=809&filename=021miw.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Eerst een oranje pad en mezzo , dit tot alle doffe plekjes verdwenen waren(afnemen met een doek) en vervolgens heb ik heel de koffer gepolijst met "finale" (zwarte pad)en ook netjes afgenomen met een fijne mf-doek(een andere doek als de eerste ) .

Oranje naar zwart was misschien wel wat té , maar ik vind het resultaat top en onder mijn brinkmann zag het er echt wel goed uit .

Na het afnemen heb ik nog een doek genomen met IPA 1/2 en heb dan heel de koffer hiermee afgenomen .

In mijn geval heb ik eerst BH(black hole) gebruikt en daarna een wax aangebracht : Top Coat van Mothers wax .

Het resultaat : op foto 100% , maar irl 90 % , je moet echt zoeken om nog iets te vinden maar liever dit dan door de lak heen...
scaled.php?server=138&filename=027mc.jpg


Het viel me wel op dat er veel minder intensief gepolijst moest worden omdat de "diepte" van de krasjes reeds voor het grootste gedeelte was weggeschuurd. Vorig jaar heb ik gelijkaardige krasjes weggepolijst en moest toen veel meer moeite doen om tot hetzelfde resultaat te komen .
 
GMToyota zei:
Netjes gedaan hoor. Goede eerste ervaring met wetsanden. :)

Bedankt !

Ik zou anders niet weten wanneer ik ermee moest beginnen :weetniet

Diepere krassen zijn niet ideaal om mee te starten , daarom dat ik het ff bij deze gedaan heb.

Mijn buren vonden het resultaat ook prima en gaan nu waarschijnlijk op zoek naar krasjes op hun eigen auto :D

Ik was eigenlijk aan het sparen voor een rotary , maar als ik dit zelf bekijk , denk ik er aan om wat anders te kopen ....alleen weet ik nog niet wat .
 
Dat ziet er zeer goed uit voor de eerste keer zeg :)^ Mijn complimenten. Ben vorig jaar zelf bezig geweest met het verwijderen van een kras op een motorkap, blijft toch een raar idee dat je staat te schuren op een goede lak!
 
Het wetsanden van krassen heeft eigenlijk helemaal geen zin. Wetsanden is goed om orange peel te verwijderen, diepere krassen doe je beter gewoon met polijsten.
Dit omdat je met sanden het hele vlak afvlakt, om een kras te verwijderen moet je eigenlijk alleen de randen van de kras afronden,
hierdoor is ze minder of niet meer zichtbaar, dat afronden doe je met polijsten, op een kras kan dat met de rand van de pad om net wat meer cutting power te krijgen.
Deze krasjes had je ook perfect met gewoon polijsten weg gekregen, met behoud van de lak.
 
Klopt, dit soort krassen kun je prima zonder wetsanden wegkrijgen (en met minder risico), pas als je een kras tot op de grondlak hebt die je opgevuld hebt met lak is dit soort wetsanden echt zinvol. Maar desalniettemin is het leerzaam.
 
stimpy68 zei:
Klopt, dit soort krassen kun je prima zonder wetsanden wegkrijgen (en met minder risico), pas als je een kras tot op de grondlak hebt die je opgevuld hebt met lak is dit soort wetsanden echt zinvol. Maar desalniettemin is het leerzaam.

Ik wist ook wel dat je de kras kon wegkrijgen ZONDER te sanden , maar je moet toch ergens mee starten voor een eerste keer ?

Leerzaam : natuurlijk was het leerzaam , vorig jaar nog enkele minder diepe krasjes weggewerkt (ook met oranje ) en daar heb ik wel 3 keer langer op moeten polijsten.

Ik stel voor om anders eens een testje te doen door op een proefpaneel 2 identieke (even diepe) krassen te maken en de ene te polijsten en de andere eerst te sanden.

Naar mijn gevoel ging het sneller als enkel met polijsten , je moet wel weten hoever je moet schuren en dan is er niks aan .

@rodders : zin of geen zin , de krassen zijn er uit en dat is wat telt.

Persoonlijk heb ik liever een stuk dat wordt geschuurd , dan dat er met een rotary of andere machine als een gek op wordt gepolijst om hetzelfde resultaat te krijgen .

Ik geloof er helemaal niets van dat enkel polijsten de lak dikker houdt , de kras heeft een diepte en daar werk je naartoe . Anders ga je geen resultaat halen .Behoud van lak heb je alleen als je de kras eerst opvult .

Als je in een massieve tafel een "kras" hebt , dan schuur je ook niet alleen deze weg want dan krijg je een "zonk" in het blad . Dan liever over een groter deel wat hout wegschuren zodat het minder opvalt.(okee , hout is geen lak maar iedereen zal wel begrijpen waar ik naartoe wil )

Is mijn mening hé :-b
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
DivingDisaster zei:
Desalniettemin ziet het er goed uit Danny!

Hey John ! ,

Ik zou het anders niet op het forum (durven) zetten :D

Leek mij een mooi testje om later wat steenslag bij te tippen en dan ook met hetzelfde concept aan de slag te gaan.
 
Een mooie eerste ervaring met wetsanden en dito resultaat! Had het zelf niet aangedurft, maar erg netjes geworden. :)