• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen na koplampherstel

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Hallo iedereen,

Afgelopen vrijdag heb ik twee koplampunits van een Suzuki Ignis bj 2001 hersteld. De lampen waren helemaal dof en verweerd en ben daarna alsvolgt te werk gegaan:

Begonnen met wetsanden 400, 1200, 1500 en als laatste stap 2000. Daarna heb ik de koplampen gepolijst met inizio op geel 2x, mezzo op wit 1x en finale op groen 1x en daarna de lampen in een sealant gezet.

Na de lampen te hebben bekeken waren er nog wel wat lichte krassen zichtbaar waarvan ik niet weet of deze te diep waren voor het wetsanden of dat deze door het wetsanden veroorzaakt zijn. Maar als de lampen in het donker aanstaan dan is duidelijk te zien dat er nog behoorlijk wat krassen op de lampen aanwezig zijn, meer dan ik in eerste instantie had verwacht.

Nu is mijn vraag hoe kunnen deze krassen veroorzaakt zijn? En zijn ze nog te verwijderen?

Ik heb helaas geen foto van units in het donker.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Dat heb ik niet geprobeerd maar wat als ze voelbaar zijn en wat als ze niet voelbaar zijn?
 
als ze voelbaar zijn zitten ze echt diep en komt het waarschijnlijk door het schuren met te groffe korrel of verkeerd type schuurpapier...er is veel verschil tussen het "doe het zelf zaak-schuurpapier" en datgene dat ze in een carrosseriebedrijf gebruiken (of verkopen bij carclean) ook al is het getal (lees korrel) op het eerste zicht hetzelfde.
Niet voelbaar...finish gewoon met een paar extra passen en ze zullen wel verdwijnen.
 
Zonder foto moeilijk te zeggen, mijn eerste gevoel zegt niet goed afgebouwd/diep genoeg geschuurd met de tussenstappen.
Of er zitten haarschuurtjes in de koplamp heb ik ook een keer gehad, komt pas naar boven als de lamp weer gepolijst word met mezzo of finale.
 
Ik heb even snel gekeken naar de merken welke ik heb. Korrel 400 is van het merk wurth en de overige korrels 1200, 1500 en 2000 van 3M.

Als de krassen voelbaar zijn is dan de oplossing op het bijvoorbeeld nog een aantal keren te schuren met alleen 1200, 1500 en 2000 en vervolgens weer afwerken?

Als de krassen niet voelbaar zijn is dan de oplossing het bijvoorbeeld nog een aantal keren te schuren met alleen 2000 en vervolgens weer afwerken?
 
Ik zal vragen of er een foto van gemaakt kan worden. Dan hoeven we niet langer te gissen. Tussentijdse opmerkingen en antwoorden blijven welkom.
 
Het gat tussen de korrel 400 en de volgende stap is veel te groot, je gaat de schuurkrassen van de 400 never nooit eruit krijgen met korrel 1.200
De stappen tussen de opvolgende schuurkorrels moeten kleiner zijn, in de ideale situatie sla je maximaal één grofte over.
Wat er eerder is gezegd over de kwaliteit van het schuurpapiet (automotive versus non-automotive) kan ook een grote boosdoener van de krassen zijn.
 
@BlackPassat: Duidelijk antwoord. Waar kan ik goede automotive schuurpapier halen? Zodat ik wat meer korrel grootes kan aanschaffen.

Krijg ik de krassen er ook niet uit als ik meerdere passes doe met 1200?
 
Je had sowieso niet met 400 moeten beginnen, dat is veel te grof. Ik begin altijd met 800, 1200 en dan 1600. De krasjes die van 1600 overblijven krijg je met een woolpad en inizio/veloce er wel uit, maar daar moet je soms ook een paar hits voor doen voor het gewenste resultaat. Vervolgens werk ik het af met mezzo op een oranje CCS padje. Ik zet tussendoor de lampen altijd even aan, dan zie je de krassen veel beter.
 
Fraxter;331589 zei:
@BlackPassat: Duidelijk antwoord. Waar kan ik goede automotive schuurpapier halen? Zodat ik wat meer korrel grootes kan aanschaffen.

Krijg ik de krassen er ook niet uit als ik meerdere passes doe met 1200?
Bij de Brezan, Rijsbergen of welke automaterialenwinkel er bij je in de buurt zit.

En waarschijnlijk niet, want het gaat niet om het aantal passen maar om het afbouwen/opbouwen van 800 - 1200 - 2000 - en fijner.
 
Fraxter;331589 zei:
@BlackPassat: Duidelijk antwoord. Waar kan ik goede automotive schuurpapier halen? Zodat ik wat meer korrel grootes kan aanschaffen.

Krijg ik de krassen er ook niet uit als ik meerdere passes doe met 1200?

Naar mijn idee zal dat in de meeste gevallen niet gaan. Ik denk dat je het beste wat tussenliggende groftes aan kan schaffen en dan zou je kunnen proberen met 800 te beginnen, als je daarmee de grove krassen eruit krijgt kun je vervolgens weer steeds fijner gaan.
Blijf vooral goed kijken en conclusies trekken, zolang je nog krassen ziet die grover zijn dan de krassen die jezelf maakt met de pass waarmee je bezig bent heeft verdergaan sowieso geen zin, je zou dan eigenlijk terug moeten en weer afbouwen. Uiteindelijk is dit de minst arbeidsintensieve manier. Te vroeg opschalen kost je veel werk omdat je eigenlijk al te fijn bezig bent.
Zaken waar je terug zou kunnen zijn al eerder genoemd, voor de zekerheid zou ik het op één merk houden, favoriet is natuurlijk 3M (of Festool maar dan moet je wel erg goed in de slappe was zitten om daar een lekker rijtje met opeenvolgende groftes van aan te schaffen.)
 
Zijn stappen van 400 goed te doen? Dus van 400 naar 800 naar 1200 en uiteindelijk naar 2000. Dek je de passes dan goed af?

In elk geval bedankt voor alle info met betrekking tot de winkels waar het spul te verkrijgen is.

Vanavond krijg ik overigens foto's van de koplampen toegestuurd, zodat er een beeld van de situatie is.
 
Verschil is echt te groot.

Zou van 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 1000 - 1200 - 1500 - 2000 - 2500 - 3000 gaan.
Wel allemaal waterproof schuren. En schuurpapier van goede kwaliteit pakken dit scheelt echt enorm!
En zorgen dat je de vorige schuurgangen goed hebt "weg gewerkt"

Succes met het herstel!

EDIT: Nabewerken met Wolletje met Inizio en zo verder af werken dit kan ook schelen in schuurkrassen.
 
ik zou wel nog na de 400 600 800 1200 doen...

ik begin altijd met 800 of 1000 (pas als het echt heel heel erg is 600)

en met een beetje gevoel/ervaring voel je precies wanneer je klaar bent om naar de volgende grofheid over te gaan...
 
ja je kunt met 1200 schuren tot de krassen weg zijn , nee dat moet je niet doen omdat het veels te lang duurt.

Zoals al gezegd is, kleinere stappen met afbouwen. De stappen haaks op elkaar van richting zodat je elke stap kunt controleren of de krassen van de vorige stap weg zijn.