• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen

Looney

Detailing addict
10 apr 2012
55
65
Ik begin me hier steeds meer aan te ergeren. Ik heb de groene en witte doeken van monello. Was ze nooit met wasverzachter en ze zijn gewoon helemaal schoon als ik ze gebruik. Ook spuit ik ze soms helemaal 'zacht' met de compressor..
Maar regelmatig zie ik een perfecte lak en trek ik daar plots een dikke kras in met een doek.. In de doek zelf vind ik op de plaats dan geen enkele reden hiervoor. Ik druk niet hard en gebruik 3 doeken per polijstmiddel per auto. Maar met het uitpoetsen van bijv. mezzo trek ik krasjes in de lak (ze zijn echt van de doeken, rechte lijnen die plots achter de doek verschijnen) die er alleen met mezzo of zwaarder uit kunnen..

overigens maakt het niet uit of ik hard of zacht poets (soms is wat meer kracht nodig wanneer de mezzo of inizio weer eens keihard geworden is... )
 
Om zo even op afstand de vinger op de zere plek te leggen is zeer lastig. Microvezel houdt het product goed vast maar dat houdt ook in dat kleine harde stukjes ook prima vastgehouden worden.
Met perslucht blaas je dat er vaak niet uit. Inspecteer je doeken goed voor je ze gebruikt. Je wilt niet weten wat ik uit doeken pluk wat precies zulke krasjes kan veroorzaken die je aangeeft.

Als het geïsoleerde krasjes zijn, dus geen vegen, dan is het bijna altijd toch iets wat in de doek zit en niet de doek zelf. 1 vezel kan namelijk niet zo'n krasje veroorzaken. Als de lak zo gevoelig is dat doeken met hoge pluis krasjes veroorzaken dan ziet dat eruit als een veeg, heleboel kleine krasjes die je als een soort waas op de lak zit.

Is dat het gevoel dan is je lak zeer gevoelig, dit komt met name voor bij slecht uitgeharde (overgespoten) delen en bij lakken zonder metallic. Elke zachte lak is gevoelig maar niet elke gevoelige lak is zacht. Je kunt zeer harde lak hebben maar toch gevoelig. Iedereen die weleens een non metallic lak van Audi heeft gehad weet wat ik bedoel.
In dat geval is het belangrijk om na de medium stap alleen nog gebruik te maken van gesloten vezeldoeken zoals de Monello Senza Bordi, Meguiar's Ultimate Wipes of Nanolex doeken.

Maak ook gebruik van zeer gemakkelijk af te nemen producten zoals Scholl S30 of Meguiar's M205 om te finishen. Monello Finale gaat ook prima maar daar moet je bijzonder weinig van gebruiken. 2 zeer kleine erwtjes aan product is genoeg voor 1/3 tot 1/2 motorkap. Men gebruikt vrijwel altijd veels te veel product en/of maken de pad niet tussendoor schoon.

Heb je een lastige lak om af te nemen was dan het residu er gewoon af met sopje met warm water. Polijstmiddelen zijn op waterbasis en warm water lost het op.
Kracht zetten is sowieso NIET de oplossing. Mocht er iets in de doek bevinden dan maak je dat alleen maar erger.

Jij geeft hier de doeken als de boosdoener, zoals je het beschrijft zou ik mijn geld inzetten op kleine harde deeltjes in de doeken en niet de doeken zelf.
Kan je er een goede scherpe foto van maken?
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en Pietaah
Bedankt voor de hele heldere uitleg! De 2 auto's die ik nu gedaan heb lijken inderdaad zo'n keiharde lak te hebben. De ene wagen is echter ook enorm gevoelig, verrassend want dat had ik nog niet eerder gemerkt bij een Ford Ka.

Ik ben gister met je reactie op beide motorkappen eens gaan testen. Ik gebruikte doorgaans de langpolige kant van de doeken voor de fijnere stappen.
Minder product, echt goed schone doeken, niet te lang en niet te kort doorgegaan en ik veegde de polijstresiduen zo van de lak af. Ik gaf de doeken de schuld, het lag dus aan de techniek!
Bedankt Dibbuz
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs