• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak cleanen zonder polijsten.

aron147 zei:
l
heeft iemand trouwens al eens de collinite 840 color up pre wax cleaner geprobeerd??
gezien ik heeel tevrede ben met mijn collinite producten, ben ik benieuwd hoe de 840 werkt, en vooral of het effectief is

Wel even de tekst lezen op de Collinite website

Easily removes dirt, film, discoloration, oil, grease, tar, wax and bug stains from highly finished surfaces. Recommended for cleaning automobile paint, chrome and aluminum accessories. Also great for enameled, lacquered and varnished furniture as well as chrome fixtures and appliances. Not recommended for dark-colored clearcoat finishes.
 
om even aan te haken op dit topic, werkt stap 1 van de consumenten meg's (paint cleaner) nou in het voor of nadeel bij een behandeling..?
dus:
-wassen
-clay
-paint cleaner
en dan PB BH of gelijk wax...

is dit de moeite voor de hechting of niet?

zelfde vraag voor behandeling volgens bovenstaand lijstje, maar dan na polijsten met monello paint cleaner..??
 
De keuze wel of geen glaze is persoonlijk, je kan nat het polijsten meteen wax aanbrengen, maar je kan ook eerst een glaze en dan een wax aanbrengen.
De een zegt dat een glaze nadelig werkt een ander weer niet, kwestie van uitproberen. ;)
 
Een Glaze is iets vettig dus kan me voorstellen dat niet alle waxen en sealants daar goed op hechten. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen.

Ik heb op DW ook wel eens gelezen dat er Engelse detailers zijn die na het glazen het zaakje weer afnemen met IPA wat weer sterk ontvet.
 
Centoquarantasette zei:
Ik heb op DW ook wel eens gelezen dat er Engelse detailers zijn die na het glazen het zaakje weer afnemen met IPA wat weer sterk ontvet.

Ik kan volledig mis zijn, maar is de achterliggende reden niet dat men met een glaze de lak voedt (dus zogezegd in de lak trekt) en dan vervolgens met IPA afneemt om de glaze die niet in de lak is getrokken weg te halen?

Nu in ieder geval, ofwel gebruik je een glaze, ofwel niet. Glazen en dan IPA lijkt mij totaal nutteloos, maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
oke, laat ik het anders stellen (vraag was denk ik niet duidelijk genoeg)
het gaat mij er over uit of de paint cleaner van meg's een do of don't is, vooral na het polijsten met monello...?
 
Paint-cleaner gebruiken na het polijsten is zinloos. Het doel van een paint cleaner is de lak te reinigen zonder krassen aan te pakken.
Als je gaat polijsten pak je krassen en waardoor de hele laklaag dus ook wordt gereinigd.
 
oke, dus mag ik hieruit concluderen dat een evt. glaze of wax hecht niet per definitie beter na het gebruik ervan..?
want nu mis ik het sterke punt en het nut van de monello spruzzo dus..?!?
 
Ik heb wat moeite om je te begrijpen.

Spruzzo: "Spray op waterbasis speciaal ontwikkeld om polijstwerk te kunnen inspecteren. Verwijdert fillers, glaze, polijstmiddel, polijstolie, vingerafdrukken, lichte vervuiling en stof. Veilig voor elk oppervlak en bevat geen glansmiddelen. "

Dus na het polijsten kan je Spruzzo gebruiken om je resultaat beter te kunnen beoordelen, doordat fillers of polijstolieën het resultaat op een positieve manier kunnen beïnvloeden en je bent eigenlijk enkel geïnteresseerd in de staat van de lak zonder al die zaken. Je wil namelijk weten of je lak swirlvrij is.

Na Spruzzo gebruik je dan een glaze en daarna een wax.
 
-Vanquish- zei:
Ik kan volledig mis zijn, maar is de achterliggende reden niet dat men met een glaze de lak voedt (dus zogezegd in de lak trekt) en dan vervolgens met IPA afneemt om de glaze die niet in de lak is getrokken weg te halen?

Als ik niet mis ben..

Een glaze wordt in de poriën van de lak gewerkt, en blijft dus niet liggen op de lak. Omdat er juist veel oliën in een glaze zitten kunnen deze in eventuele resterende krasjes blijven zitten. Dit kan je dus checken door even met IPA over de auto te gaan.

Op moderne lakken, dus met een blanke laag heeft een pure glaze weinig effect. Het is pas op single-stage lakken dat een echte glaze een duidelijk effect heeft.

Daarbij hebben de meeste moderne 'laatste stap' polijstmiddelen een deel van die voedende oliën in zich.
Dus tenzij dat je gaat voor de fillers in sommige glazes zie ik het nut ervan niet.

Ook wordt er de wagen nagegaan met IPA om gewoon een proper oppervlak te hebben, wat sommige producten vereisen.
 
-Vanquish- zei:
Ik heb wat moeite om je te begrijpen.

Spruzzo: "Spray op waterbasis speciaal ontwikkeld om polijstwerk te kunnen inspecteren. Verwijdert fillers, glaze, polijstmiddel, polijstolie, vingerafdrukken, lichte vervuiling en stof. Veilig voor elk oppervlak en bevat geen glansmiddelen. "

Dus na het polijsten kan je Spruzzo gebruiken om je resultaat beter te kunnen beoordelen, doordat fillers of polijstolieën het resultaat op een positieve manier kunnen beïnvloeden en je bent eigenlijk enkel geïnteresseerd in de staat van de lak zonder al die zaken. Je wil namelijk weten of je lak swirlvrij is.

Na Spruzzo gebruik je dan een glaze en daarna een wax.
ik snap 'm nu wel, thnx!
beetje wazig gestelde vraag ok mijner zijds, maar voor mij is alles duidelijk nu!
 
Ik ben er helemaal uit met de Dodo prime lite:grinning: . Na de finish met Menzerna ben ik toch maar met de Dodo lite aan de gang gegaan. Op brengen met de Red Ultra Soft Finishing Applicator en gelijk uitgebuft met de Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel. En ja hoor dit gaat toch stiekem een blijvertje worden.:)^
DSC_0058.jpg