• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak nieuwe audi A5

Dvr87

Detailing rookie
15 feb 2017
8
2
36
Mijn auto is enkele weken oud en heb deze nu al een 3 tal keer gewassen.

Er zijn precies heel veel swirls op en ook andere "strepen", wat ik zeer raar vind.

Ook bij het wassen als ik deze afspoel , dan nadien inzeep met mcguiars autowash (shampoo + wax samen), en ik deze dan terug afspuit en deze dan wat uit zichzelf droogt, dan zie je precies nog alle vuil erop. Ik had ook audi producten meegekregen en heb deze ook hier eens mee gewassen en terug hetzelfde resultaat.

Als ik dit toepas met mijn andere wagen, dan heb ik dit niet.

Wat zou dit kunnen zijn? (heb momenteel nog geen foto's hiervan)


Ik vind de lak eigenlijk nogal rampzalig. Dit is de zwarte metallic lak van audi, ik had hier toch veel meer van verwacht. Bij mijn andere wagen, is er ook zwart aanwezig (het dak) en hier heb ik dit niet.


Het is zeer erg om naar te kijken als de zon er op zit, of als er lichtstralen opschijnen.


Ik ben geen professionele autowasser (die er langer dan 2u zou aanwerken), maar doe toch mijn best.

Welke producten zouden jullie mij aanraden?

Wat eerst te doen? (rekening houden dat ik hier 1 tot max 2u wil aan werken).

Ook heb ik zopas de volgende hogedrukreiniger Nilfisk E 150.1-10 H PAD X-TRA , ik heb gelezen dat er hier een foam gun ofzoiets opmoet? deze is hier bij meegeleverd, maar heb ook al gelezen dat dit brol is? Welke past hier dan wel op?


Alvast bedankt.
 
Dag Dvr87,

Ik denk dat het toch heel erg zou helpen als je wat foto's kan plaatsen.

Ik heb het vermoeden dat de dealer de auto door de wasstraat heeft gedaan en daarna gepolijst heeft met een rotary en dat er daardoor hologrammen zichtbaar zijn. Google even 'hologrammen autolak' en dan kan je zien of dat is waar je last van hebt.

Daarnaast is het denk ik erg handig als je de stappenplan even doorleest en wat video's kijkt over het wassen van auto's. Het is ook erg belangrijk dat je na het wassen de auto droogt, behalve als je mineraalvrij water hebt, maar dan zou je bijvoorbeeld met gefilterd regenwater moeten wassen.

Succes!

Jan
 
  • Leuk
Reactions: RG.
Vaak wordt een auto afgeleverd en dan lijkt deze mooi maar na een paar keer wassen komt er van alles tevoorschijn. De gebruikte middelen staan vaak bol van de fillers om de "zooi" te maskeren. Je kan de auto een keer helemaal goed laten detailen zodat de lak er perfect bij staat en deze dan op de juiste wijze bijhouden door met de hand te wassen met een twee of drie emmer systeem.

Een goed beschermde auto (en velgen) is zeer makkelijk te wassen en drogen zodat je er geen 2 uur over hoeft te doen. Alles valt en staat met een goed voorbereiding en goed onderhoud.

Een goed resultaat behalen in 2 uur tijd zonder eerst de juiste stappen genomen te hebben ga je niet redden, er zijn geen wondermiddeltjes te koop bij CC
 
Iets heel graag willen, maar er weinig voor doen, daar moet nog een wondermiddel voor uitgevonden worden. :p

+1 voor de eerdere reacties!

Foto's zouden ons veel meer kunnen vertellen. En op onze beurt weer meer aan jou.




Greetz
 
Ik ben het volledig eens met @Altos

@Dvr87 Ik raad je aan om het stappenplan op dit forum eens rustig door te nemen. Zo krijg je een idee welke producten er bestaan en wat er allemaal nodig is om een auto in topstaat te krijgen.
Deze zijn te vinden in het subforum "Handleidingen en Tutorials".

Echter heb jij geen ervaring met detailen, en wil je er verder niet te veel tijd in steken.
Adviseer je dan net als @Altos om eenmalig te investeren in een volledige lakcorrectie incl. het beschermen van de lak en plastic delen d.m.v. een glascoating (Quartz coating).
Hierna is het zeer gemakkelijk om uw auto wekelijks of maandelijks bij te houden met een foam lans systeem in combinatie met een zachte veilige washmitt en het twee emmer systeem.

Dit is dan mogelijk in minder dan één uur tijd. Met weinig kans op beschadigingen, mits de juiste techniek gebruikt wordt.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos
Dag Dvr87,

Ik denk dat het toch heel erg zou helpen als je wat foto's kan plaatsen.

Ik heb het vermoeden dat de dealer de auto door de wasstraat heeft gedaan en daarna gepolijst heeft met een rotary en dat er daardoor hologrammen zichtbaar zijn. Google even 'hologrammen autolak' en dan kan je zien of dat is waar je last van hebt.

Daarnaast is het denk ik erg handig als je de stappenplan even doorleest en wat video's kijkt over het wassen van auto's. Het is ook erg belangrijk dat je na het wassen de auto droogt, behalve als je mineraalvrij water hebt, maar dan zou je bijvoorbeeld met gefilterd regenwater moeten wassen.

Succes!

Jan

Is inderdaad hologrammen zoals je zei, in de aard van deze foto https://forum.carclean.com/threads/bus-terug-van-spuiter-met-hologrammen.13934/

zelf heb ik nog geen foto's kunnen nemen omdat auto niet proper was toen het zonnig was, en je dit enkel kan zien bij een mooi gewassen auto met een felle zon erop. Ik was de auto met regenwater , die gefilterd word door 3 verschillende filters. Ik droog de auto altijd af, want als ik dit niet doe dan heb je altijd van die "droge vlekken".
 
Vaak wordt een auto afgeleverd en dan lijkt deze mooi maar na een paar keer wassen komt er van alles tevoorschijn. De gebruikte middelen staan vaak bol van de fillers om de "zooi" te maskeren. Je kan de auto een keer helemaal goed laten detailen zodat de lak er perfect bij staat en deze dan op de juiste wijze bijhouden door met de hand te wassen met een twee of drie emmer systeem.

Een goed beschermde auto (en velgen) is zeer makkelijk te wassen en drogen zodat je er geen 2 uur over hoeft te doen. Alles valt en staat met een goed voorbereiding en goed onderhoud.

Een goed resultaat behalen in 2 uur tijd zonder eerst de juiste stappen genomen te hebben ga je niet redden, er zijn geen wondermiddeltjes te koop bij CC

Kan ik dit dan ten laste leggen van de autodealer? Of kan ik hier niets meer aan doen?

Toch wel jammer voor een splinternieuwe auto, die toch wel wat geld gekost heeft....
 
Enkel deze foam gun? Of zijn er ook nog andere? Is deze kwalitatief ok?
En de foam zelf is deze ok? Of raad je een andere foam aan?

Zou ik dit ook kunnen gebruiken voor mijn zwarte alu gevelbekleding? Hier mag er ook niets opliggen van zand/stof of er worden ook krassen getrokken.
 
Ik ben het volledig eens met @Altos

@Dvr87 Ik raad je aan om het stappenplan op dit forum eens rustig door te nemen. Zo krijg je een idee welke producten er bestaan en wat er allemaal nodig is om een auto in topstaat te krijgen.
Deze zijn te vinden in het subforum "Handleidingen en Tutorials".

Echter heb jij geen ervaring met detailen, en wil je er verder niet te veel tijd in steken.
Adviseer je dan net als @Altos om eenmalig te investeren in een volledige lakcorrectie incl. het beschermen van de lak en plastic delen d.m.v. een glascoating (Quartz coating).
Hierna is het zeer gemakkelijk om uw auto wekelijks of maandelijks bij te houden met een foam lans systeem in combinatie met een zachte veilige washmitt en het twee emmer systeem.

Dit is dan mogelijk in minder dan één uur tijd. Met weinig kans op beschadigingen, mits de juiste techniek gebruikt wordt.

Succes!

Hoeveel kost zo'n glascoating dan ongeveer? En voor hoe lang blijft deze dan werken/beschermen?
 
Kan ik dit dan ten laste leggen van de autodealer? Of kan ik hier niets meer aan doen?
Wees gerust, er zijn enkele bedrijven die wel een goede, nette poetsbeurt laten uitvoeren bij een nieuwe auto maar niet veel.
Het meeste is op het oog netjes tot je beter kijkt (zoals een detailer) of na een paar keer wassen.
Mijn auto (volledig nieuw) werdt ook afgeleverd "als nieuw" waarna ik meteen zo'n 7 defecten aan wees aan de verkoper.
"Niemand kijkt zo" zei hij waarna ik m'n cool maar bewaarde en na 3 weken terug reed met een goed gedetailde auto en de foto's van de defecten als vergelijk. Hij gaf me gelijk maar gaf aan dat de kosten en tijd niet toerijkend zijn om het "echt goed" te doen.

Mijn advies? Leg je erbij neer en maak je auto zelf perfect en hou deze zo. Je zou kunnen proberen de poetskosten terug te krijgen van je dealer maar de kans daarop is zeer klein. Ik had van te voren bedongen dat ik de poetskosten niet zou betalen maar ze hebben hem toch gepoetst tegen mijn wil in, dus het was alleen een soort korting. Dat geld heb ik bij o.a. CC weer uitgegeven aan fijne detailspullen.

Ongeacht de prijs gebeurt deze werkwijze bijna overal, ik heb auto's van €15.000 t/m €80.000 afgeleverd zien worden met deze wijze van afleveren...ze zien het niet en willen het gewoon niet zien.

Geniet maar van je mooie auto (technisch) en maak hem optisch naar je eigen standaard, dan weet je zeker dat het goed gebeurd.
 
Inderdaad zelfs auto's van boven de 45K, worden gewoon even snel gepoetst door een bedrijfje op de hoek.
Gewoon zelf de auto onderhanden nemen.

Belangrijker vind ik dat een auto schade vrij is. en als er aan gespoten is, er geen kleur verschil te zien is.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik heb eens de lijst bekeken voor beginners, wat een lange lijst en verwarrend wat wel en niet nodig is :)

Ik heb zwarte lak, zijn sommige producten hiervoor dan beter? Zodat de lak mooi zwart zwart blijft. Als ik soms auto's zie met dezelfde lak, dan worden deze precies wat grauw grijs ipv zwart.
 
Er zijn genoeg waxen welke op iedere kleur goed zijn. Deze waxen zijn slechts een doorkijkluik naar je lakstaat. Dus als je je lak zo mooi mogelijk polijst blijft deze mooi zwart door deze te beschermen met een goede wax.
Dat andere auto's met dezelfde kleur als jij er grijzer uitzien is meestal omdat ze onder de waskrassen en vuil zitten van bijv. de wasstraat of verkeerd wassen.
De krassen breken de reflectie op wat de kleur verdoezeld en dus grijs lijjkt ipv zwart, that's it.

Dus...auto goed reinigen dmv correct wassen, ontijzeren (optie), kleien, goed polijsten (hoeveel stappen is afhankelijk van de staat van je lak) en beschermen met een wax of coating bijvoorbeeld.
Dan blijft je auto zwart en zo mooi glanzend als mogelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik vind dat de producten die ik gebruik niet speciaal is voor een bepaalde kleur.

Het grauw worden van zwarte lak heeft te maken met het niet goed schoonmaken van de lak en als er heel veel waskrassen op zitten mis je de reflectie van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Er zijn genoeg waxen welke op iedere kleur goed zijn. Deze waxen zijn slechts een doorkijkluik naar je lakstaat. Dus als je je lak zo mooi mogelijk polijst blijft deze mooi zwart door deze te beschermen met een goede wax.
Dat andere auto's met dezelfde kleur als jij er grijzer uitzien is meestal omdat ze onder de waskrassen en vuil zitten van bijv. de wasstraat of verkeerd wassen.
De krassen breken de reflectie op wat de kleur verdoezeld en dus grijs lijjkt ipv zwart, that's it.

Dus...auto goed reinigen dmv correct wassen, ontijzeren (optie), kleien, goed polijsten (hoeveel stappen is afhankelijk van de staat van je lak) en beschermen met een wax of coating bijvoorbeeld.
Dan blijft je auto zwart en zo mooi glanzend als mogelijk.

Het polijsten is vooral machinaal goed zeker? Maar zo'n machine heb ik niet, en ik durft dit ook niet echt, omdat ik schrik heb om de lak kapot te maken. Kan dit ook handmatig? Zo ja, hoe? Welke producten en hoe pak je dit het beste aan?
 
Ik heb eens de lijst bekeken voor beginners, wat een lange lijst en verwarrend wat wel en niet nodig is :)

Hey Dvr87,

Ik weet niet welke lijst je bekeken hebt, maar onderaan mijn reacties staat een link naar een (inmiddels met oude links) lijst met producten. Deze lijst kan je als leidraad gebruiken en als je nog vragen hebt, kan je deze stellen.

Het polijsten is vooral machinaal goed zeker? Maar zo'n machine heb ik niet, en ik durft dit ook niet echt, omdat ik schrik heb om de lak kapot te maken. Kan dit ook handmatig? Zo ja, hoe? Welke producten en hoe pak je dit het beste aan?

Machinaal polijsten heeft meerdere voordelen. :p Je werkt sneller en gelijkmatiger. Hierdoor benut je een polijstmiddel ook beter.

Een goede machine die wij allemaal wel hebben gehad of nog steeds gebruiken, is de DAP. Deze is er in 2 varianten; DAP500 en DAP900. De getallen staan simpelweg voor het vermogen van de machine en de DAP voor Dual Action Polisher. (Een excentrische polijstmachine waarbij de stuenplaat zowel een roterende als een excentrische beweging maakt en dus je handbeweging enigszins nabootst)

Met deze machine kan je weinig verkeerd doen in combinatie met logisch verstand. Vul dat aan met enige kennis van hoe je moet polijsten en de werking van je producten, en je bent er klaar voor. Kort gezegd; Met 2 vingers in je neus en een vuist in je... oksel, zo simpel. :p

Je lak slopen is mogelijk, maar dan moet je dit expres willen doen en extra lomp/hard/grof te werk gaan. Als ik dit zelf expres zou willen doen, weet ik dat ik wel effe bezig zal zijn om ergens de lak te kunnen slopen.



Greetz
 
@Dvr87 als je in de buurt woont wil ik je best op een paneel laten zien hoe de lak op de juiste manier te polijsten, zowel met de hand als machinaal. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik de enige goede werkwijze heb, iedereen heeft zijn eigen ervaring wat het beste werkt voor hem of haar maar het resultaat is meestal dezelfde...een mooie helder gepolijste blankelak en defect vrije blanke lak afgetopt met een goede bescherming.
Dit brengt 2 gevaren met zich mee...1, je hebt één mooi paneel en 2, je wil de rest ook zo dus begint de verslaving welke meestal uitdraaid op een redelijke uitgave aan detailspullen.
Zonder gein: met de hand kan vrij goedkoop maar kost je, zoals @Quantoxx al aangeeft veel meer moeite dan met een polijstmachine.
Ook zal het resultaat waarschijnlijk mooier zijn met een machine omdat je meer gelijke druk uitoeffend.

Wel ben ik serieus over de eerste zin, je kan gerust eens langskomen en de producten zien welke ik gebruik en ik kan je wat laten proberen met diverse apparaten en spullen zodat je misschien de angst voor machinaal polijsten wat van je af kunt gooien.
Wellicht is er iemand bij je in de buurt die dit ook wel wil doen voor je, het is maar een suggestie.
We hebben het allemaal moeten leren en je leert het snelst door het te doen met een uitleg van iemand die dit al vaker heeft gedaan.
Wil je toch zelf aan de gang zijn er eerder benoemde stappenplannen en topics genoeg welke hieraan gewijd zijn.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio