• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lange kras/veeg behandelen?

Ester

Detailing guru
5 mei 2023
578
105
Ha allemaal, ik heb al veel gelezen op dit forum maar toch deze vraag.
Op het zonnetje zit een lange horizontale kras/veeg over de lengte van de zijpanelen. Deze zag ik al bij 1e keer wassen, maar heb tot nu toe kunnen negeren. Nu de zijpanelen aan de beurt zijn voor de wax, wil ik er toch wat mee.
Qua diepte verschilt de kras. Van: niet diep /lijkt eerder een donkere veeg en nagel blijft er niet in haken, tot aan: iets dieper en nagel blijft wel licht erin haken.
Op sommige plekken lijkt het gewoon een veeg. Maar die gaat er dus niet af met wassen.
Mijn idee was om het met prof polish te proberen en anders misschien handmatig een stukje polijsten (ik heb Mezzo?) om te kijken wat dat doet? Of is dat niet aan te raden /hebben jullie betere suggesties?
Zie foto's voor de gehele kras (bijna niet te zien) en voor één wat dieper stuk specifiek.
Dank alvast!
P_20230725_161739.jpg

P_20230725_161730.jpg
 
PP gaat niets uithalen, dat is een chemische reiniger zonder slijpgraad. Misschien dat er iets gebeurt met de hardheid van een pad maar verwacht er geen wonderen van.

Ik zou dan eerder met Mezzo aan de slag gaan, deze heeft meer bite, zeker als je aan de slag gaat met diverse gradaties aan (hand)pads.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en RoCo
+1 voor Nicknameless.

Prof Polish is heeeel mild en zal eerder de boel reinigen dan slijpen.
Met Mezzo + medium pad kan je prima wat proberen. Mocht de 'veeg' toch een veeg zijn, dan haal je die wel weg hiermee. Mocht het een kras(je) zijn, dan zal je hier ook meteen zien wat het voor je doet.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en RoCo
Dank allen! Ik heb de oranje Monello pad voor de Mezzo. Ik ga kijken wat dat doet.
Inderdaad hetgeen bij de knik is wat ernstiger dan de horizontale 'veeg/kras'.
 
Die schade bij de vouw in het achterportier kan wel veel minder zichtbaar worden, met polijsten. Mijn inschatting daar is dat de zwarte strepen (waarschijnlijk ruw oppervlak door het krassen) veel minder worden doordat vuil verdwijnt en met polijsten wordt het ook minder ruw, dus zal nieuw vuil ook minder hechten. De lichte strepen, dat is niets anders dan ruwheid, door polijsten verdwijnt die ruwheid en daarmee ook de wittige matheid. De zwarte streep/veeg verder op de auto moet goed weg te krijgen zijn.

Wat mij ook opvalt bij het achterportier met die schade: onder op die foto zie ik een schuine rechthoek die lichter van kleur is en zowel op het achterportier als de spatbordrand zit. Heeft daar iets van een sticker of iets dergelijks gezeten?

Je kunt PP gebruiken als grondige reinigingsstap, maar verwacht zeker op het achterportier niet dat daarmee alles weg is. Let wel bij het polijsten van de 'vouw' wel op dat je niet specifiek op de vouw druk zet, maar polijst óf het ene vlak of het andere vlak naast de knik, maar niet beide tegelijk. Als je probeert beide tegelijk te doen, heb je veel meer kans dat je precies op die vouw door de lak gaat, ook bij machinaal polijsten is zo'n vouw in het plaatwerk altijd iets waar je aandacht aan moet schenken om onnodige schade te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ester en Ric325i
@Cordoba dankjewel!
Zeer bruikbare tip over het polijsten van de vouw. Ik begrijp wat je daarmee bedoelt en zal voorkomen dat ik precies op die vouw ga polijsten.

En wat die schuine rechthoek betreft: verrek, ik zie m nu ook /pas nu jij het zegt. Ik heb nog een andere foto (had er 2 genomen) en daarop zie je m ook weer:

P_20230725_161715.jpg

Echt geen idee of er een sticker heeft gezeten. Auto heeft 1 eigenaresse gehad vóór mij (afgezien van de garage als tussenpersoon). Ik heb haar telefonisch gesproken en weet dus het één en ander over gebruik. Maar de auto is niet als bedrijfsauto gebruikt, al zou dit dan wellicht ook een vreemde plek zijn voor bestickering.
Ik ga morgen even goed kijken.
En dan komt bij mij nu de vraag op: wat moet ik met die plek??
 
Laatst bewerkt:
Voel of die plek ruwer is dan andere plekken op de lak, en probeer te voelen of het niet iets is dat op de lak ligt. Als het er niet op ligt, gewoon meepolijsten dan verdwijnt het mogelijk of zal veel minder opvallend worden.

Edit: andere optie is dat de plek een oude spotrepair is met lak die blijkbaar sneller verbleekt.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Dankjewel @Cordoba, ik ga ermee aan de slag!
Hmm nu wel erg benieuwd wat het nou voor plek is. Al doende kom ik wel steeds meer tegen... Maar de detailing obsessie is inmiddels onomkeerbaar, vrees ik ;)
 
Oh wauw, men spreekt over foto's..? Toen ik deze post opende, zag ik helemaal geen foto's.

Inmiddels wél;

Op de eerste foto zie ik eigenlijk niet wat ik zou moeten zien. (Is maar goed ook, dan zal het defect meevallen, haha!)
Op de tweede foto zie ik een schaaf o.i.d, op de vouw van de body en inderdaad de licht gekleurde rechthoek.

Misschien een deel van een steenslag-sticker/folie. Misschien een geheim vakje voor je kleingeld?
Ik zou eens goed gaan kijken en voelen. Als er iets OP de lak lijkt te liggen, kan je met beleid gaan kijken wat polijsten doet. Voelt de schaaf als een krater, dan kan het goed zijn dat dit flink diep zit. En misschien is het rechthoekje geen geheim vakje, maar is je auto eigenlijk een elektrische auto en zit daar de stekkert. :p
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Zie foto's voor de gehele kras (bijna niet te zien)
Haha @Quantoxx ik ben het helemaal met je eens, je ziet op de 1e foto bijna niet wat je zou moeten zien!

En wat de rechthoek betreft: oké oké, ik geef het toe: sinds deze hobby is mijn bankrekening leeg, en mijn laatste kleingeld bewaar ik in de rechthoek in het zijpaneel van het zonnetje. Dat gebruik ik om de HD van de wasbox te activeren.
De geheime stekker zit trouwens aan de andere zijde ;)
 
  • Grappig
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx
@Thomaso dat zou zeker heel goed mogelijk zijn. Zie onderstaande foto (niet van dezelfde dag, maar goed, de witte klinkers zijn op deze foto te zien).

P_20230720_082035.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Dat is dus het grote nadeel van glanzende auto's: je ziet van alles in de reflectie van de lak. :)
@Ester Al gecheckt of je met eigen ogen ook die 'lichte' plek op de lak ziet?
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba jazeker ik heb zojuist gecheckt, niks te zien!
Ik maak topic aan in Projecten, ben vanavond weer aan de slag geweest!