• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lederconditioner?

Jenny2

Detailing rookie
12 mrt 2023
19
15
Is een lederconditioner noodzakelijk voor behoud van het leer of volstaat alleen schoonhouden? Wat is jouw ervaring?

Achtergrond van mijn vraag:
Op internet lijken twee kampen wat lederonderhoud betreft.
Enerzijds het kamp dat benadrukt hoe belangrijk conditioner is (na het cleanen). Veelal zijn dat wel de aanbieders van die producten :rolleyes:
Anderzijds het kamp dat stelt dat een conditioner op modern leder geen zin heeft omdat er vanuit de fabriek een synthetisch beschermlaagje overheen zit, dus die conditioner kan toch het leder niet bereiken.

Dus wat nu te doen? Ik heb sinds kort een BMW118i uit 2020 met zwart Dakotaleder wat er nog prima uitziet (en dat wil ik graag zou houden).
 
Sinds enige tijd is het niet zeker meer dat leer van een dier afkomt
Dat wat ze (m.i. onterecht) ook leer noemen is in feite meer een kunststof

Leer afkomstig van een dier wordt zonder onderhoud droog, verliest verband tussen de vezels, rekt uit en gaat stuk.
Mijn schoenen heb ik ook altijd gepoetst, juist om die reden.
 
  • Verbluft
Reactions: Jenny2
Ik zit er ook al een tijdje mee. Wat is wijsheid? Volgens de handleiding van de lexus is schoonmaken met een vochtige doek en evt een sopje met wolwasmiddel voldoende. Ik ben er nog niet uit.
 

Bijlagen

  • E329CBB2-658E-4E43-804A-50CF971B60CA.jpeg
    E329CBB2-658E-4E43-804A-50CF971B60CA.jpeg
    345,4 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ik blijjf het ook lastig vinden. Regelmatig krijg ik de vraag ook voorgeschoteld en waar ik 'vroeger' altijd adviseerde met het verhaal dat "leer leeft, dus reinigen en vooral voeden belangrijk is", geef ik nu vaak aan dat men moet uitzoeken welk materiaal het feitelijk betreft.

Heel eerlijk: Ik zie vaak niet duidelijk het verschil. Contact met de dealers levert vaak tegenstrijdige berichten op.
Leder-producten lijken niet te werken omdat het eerder een kunststof lijkt, maar toch doer het wel weer wat.

Gelukkig heb ik er niet heeeel vaak mee te maken. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Toch wel opmerkelijk dat fabrikanten het voor elkaar gekregen hebben om plastic stoelen het imago van dierenleer te geven
 
  • Verbluft
Reactions: Jenny2
Ik zit er ook al een tijdje mee. Wat is wijsheid? Volgens de handleiding van de lexus is schoonmaken met een vochtige doek en evt een sopje met wolwasmiddel voldoende. Ik ben er nog niet uit.
Oef, die eerste tip van Lexus: uit de zon houden. Dat is me vandaag niet gelukt! Hier in de wijk zijn ofwel geen bomen ofwel de parkeerplaatsen zijn aan de zonkant ervan. Op de oprit heeft mijn auto ook de meeste tijd zon :worried:
 
  • Leuk
Reactions: Lexy
Toch wel opmerkelijk dat fabrikanten het voor elkaar gekregen hebben om plastic stoelen het imago van dierenleer te geven
@Zoranurai: Denk jij dan dat het Dakotaleder van BMW geen echt leder is? Ze noemen het geen kunstleder of vegan leder en dat wekt bij mij dan toch wel de indruk dat het van de huid van een dier is gemaakt :worried:

Hoe kom ik erachter of het echt leder is?
 
Yes dakota is echt, wel heeft tegenwoordig al het soorten leer een soort van polyurethaan coating als ik me niet vergis. Voeden en goed schoonhouden is altijd een goed idee
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ik heb het even nagekeken en dit zegt BMW. Heeft het dus wel ook over lederverzorgingsmiddel.
Krijg de indruk dat het dan niet zo zeer is om het leder te voeden als wel om het beschermende laagje over het leder heen te beschermen.
1686329926541.png
 
Met wat ik toe nu toe weet is periodiek (eens per kwartaal) reinigen en voeden/beschermen dmv conditioner van belang om leer goed te houden / tegen vocht en indringen van vuil/vettigheid te beschermen.

Ik begreep ook dat leer van vroeger in oldtimers meer gevoed moet worden dan leer van tegenwoordig.
Maar helemaal zonder conditioner lijkt mij dat leer dan minder soepel wordt..
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
En er is leer en leer! Denk ik. Het leer in de lexus is zacht en soepel. In mijn vorige auto (citroen) zat ook leer (tenminste vlgs de fabrikant). Als je daarop ging zitten gleed je zowat van je stoel, bij een te strakke rempoging. Daarom was ik ook een beetje heuverig met de leren bekleding in de lexus. En eerlijk gezegt, het voelt als alcantara. :)
 
Leer is niet altijd leer nee. In m'n BMW 4GC met ook zwart Dakota leder gebruik ik HG 4in1. Echt goed spul. Zou mij niks verbazen dat het ook geschikt is voor nep leer.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Vorige week de (half) lederen stoelen van onze auto´s gereinigd en met Gliptone conditioner gedaan.
Het viel op dat echt leer de conditioner opneemt en mat wegtrekt. De delen met ´nepleer´ zeg maar bleven klein beetje glimmend en plakkerig.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2