Afgelopen weekend stond er weer eens een detail gepland. De laatste was immers ruim 5 maanden geleden. Nu komt dat mede omdat ik er geen zin in had, het te koud was of gewoon geen tijd voor omdat ik tegenwoordig af en toe ook op zaterdag werk op een andere vestiging.
De auto bij aanvang:
de auto werd op vrijdagmiddag bij mij gezet, deze mee naar huis genomen zodat ik de volgende dag er meteen (zodra het licht werd...) aan de slag kon.
Was sessie:
als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash (ValetPro), dit laten inwerken en vervolgens de auto voorzien van een wit schuimjasje (Kenotek).
De auto grondig afgespoten, wassen met Meguiar's Shampoo Plus, wederom grondig afgespoten.
De velgen en banden ingespoten met Brake Buster, dit laten inwerken en afgespoten. Vervolgens de velgen behandeld met een paar pufjes Monello Non-Ferro.
Nadat de auto goed was afgespoten, de wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.
Kleien:
de lak voelde vóór het wassen erg ruw aan, niet verwonderlijk omdat ik van de eigenaar gehoord had dat de auto in een erg boomrijke straat geparkeerd staat. Met name aan de zijkanten achter de voorwielen kwam redelijk veel vuil vanaf, net als de liggende delen.
Lakdiktemeting:
over de hele auto zijn de waardes redelijk gelijk, behalve linksachter. Daar vloog de meter omhoog. Ik vermoed een gevalletje schade wat overigens netjes gefixt is want je ziet er niets van.
Staat van de lak:
het is erg lastig om op wat lichtere kleuren de lakdefecten te zien. Her en der swirls, een ingebeten vogelpoepje en voor de rest ontzettend veel ingebeten/gebrande boomsappen? Iets anders kan ik me niet bedenken.
Polijsten:
ik heb nog niet eerder een Lexus gedaan en ik wist ook niet wat me te wachten stond qua hardheid van de lak.
Zoals altijd begin ik met een medium polijstpad van Monello en de Menzerna Cut Force Pro. Deze combi deed het de laatste keer ontzettend goed op (normaal harde) Audi lak en zo ook op deze Lexus lak.
De liggende delen die aangetast waren door de boomsappen(?) hadden iets meer correctie en slagkracht nodig. Hiervoor werd opgeschaald naar een compoundpad en Menzerna Cut Force Pro.
Het finishen werd gedaan met een finishingpad en nog een keer met Menzerna Cut Force Pro.
Lak voor:
Lak na. Helemaal weg? Zeer zeker niet maar wel een stuk minder.
Nadat het polijsten er zo goed als op zat, was het tijd voor details.
Ik stoor me ontzettend aan de ongevraagde reclame van dealers. Dus contact met de eigenaar gehad met de vraag of hij de sticker eraf wilde.
Even verwarmen met een föhn, kunststof schraper eroverheen, lijmresten met Nanolex Glue EX verwijderd en gepolijst.
Er zaten nog lijmresten over de bevestigingsgaten van de kentekenplaathouder. Verwijderd met een beetje Nanolex Glue EX, gepolijst en netjes.
Je ziet er naderhand geen ene f*ck meer van. Het zit 'em in de kracht van de kleine details
Sponningen uitgebaggerd. En dan hoor ik jullie denken: "Pat, waarom doe je dat niet tijdens het wassen?". Ik ben wat dat betreft soms lomp met de hogedruk reiniger en wil de binnenkant graag droog houden
Dus liever op safe spelen en met wat doeken en Poorboy's World Spray&Wipe en APC aan de slag gaan.
Iedereen (her)kent het vast wel. Er blijft een waas te zien als je de ruit nat maakt en met een doek deze probeert te drogen. De oh zo geweldig gehypte Bilt-Hamber Trace-Less kreeg het niet voor elkaar om de ruit schoon te krijgen. Dus zat er niets anders op dan de mouwen opstropen en aan de slag te gaan met Autoglym Car Glass Polish en een stevige handpad. Dit alles 2x herhaald om de buitenkant schoon te krijgen.
Naderhand heb ik de binnenkant en wederom de buitenkant met Trace-Less gedaan. Eerlijk is eerlijk, het maakt prima schoon en die lucht, zo zoet.
Bescherming:
ik was al een tijdje op zoek naar de Meguiar's M27 en uiteindelijk ook gevonden. Ik was zo ontzettend benieuwd hoe dit product het zou doen dus er voor gekozen om deze te gebruiken.
Qua verwerking werkt het net zoals veel andere vloeibare sealants. Een druppel zo groot als een euromunt is voldoende om een kwart motorkap te behandelen. Wat me opviel is dat er nagenoeg geen residu achter blijft, dat spul verdampt als het ware
Het afnemen is appeltje eitje. De Monello Pelo Lungo vloog over de super zacht aanvoelende lak heen. Qua standtijd heb ik werkelijk geen idee.
Interieur:
nadat de buitenkant zo goed als klaar was, werd het tijd om los te gaan op het interieur want die kon ook wel de nodige aandacht hebben.
Als eerste eens flink de stofzuiger er doorheen gehaald. Alles wat los lag in de auto, in een doos gedaan en achterin gezet. En ja, zelfs de snoeppapiertjes, lege flesjes enz. doe ik erin want ik ga niet zomaar iets weg gooien.
Het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Gyeon Leather Coat.
Alle kunststoffen gereinigd met Monello Opaco.
En dat het stuur vies is, is goed te zien aan de Gyeon ScrubPad
Nadat alles klaar was, nog een rondje gedaan met een Monello Pelo Lungo. De glans en reflectie zit er weer goed in.
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
de auto werd op vrijdagmiddag bij mij gezet, deze mee naar huis genomen zodat ik de volgende dag er meteen (zodra het licht werd...) aan de slag kon.
Was sessie:
als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash (ValetPro), dit laten inwerken en vervolgens de auto voorzien van een wit schuimjasje (Kenotek).
De auto grondig afgespoten, wassen met Meguiar's Shampoo Plus, wederom grondig afgespoten.
De velgen en banden ingespoten met Brake Buster, dit laten inwerken en afgespoten. Vervolgens de velgen behandeld met een paar pufjes Monello Non-Ferro.
Nadat de auto goed was afgespoten, de wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.
Kleien:
de lak voelde vóór het wassen erg ruw aan, niet verwonderlijk omdat ik van de eigenaar gehoord had dat de auto in een erg boomrijke straat geparkeerd staat. Met name aan de zijkanten achter de voorwielen kwam redelijk veel vuil vanaf, net als de liggende delen.
Lakdiktemeting:
over de hele auto zijn de waardes redelijk gelijk, behalve linksachter. Daar vloog de meter omhoog. Ik vermoed een gevalletje schade wat overigens netjes gefixt is want je ziet er niets van.
Staat van de lak:
het is erg lastig om op wat lichtere kleuren de lakdefecten te zien. Her en der swirls, een ingebeten vogelpoepje en voor de rest ontzettend veel ingebeten/gebrande boomsappen? Iets anders kan ik me niet bedenken.
Polijsten:
ik heb nog niet eerder een Lexus gedaan en ik wist ook niet wat me te wachten stond qua hardheid van de lak.
Zoals altijd begin ik met een medium polijstpad van Monello en de Menzerna Cut Force Pro. Deze combi deed het de laatste keer ontzettend goed op (normaal harde) Audi lak en zo ook op deze Lexus lak.
De liggende delen die aangetast waren door de boomsappen(?) hadden iets meer correctie en slagkracht nodig. Hiervoor werd opgeschaald naar een compoundpad en Menzerna Cut Force Pro.
Het finishen werd gedaan met een finishingpad en nog een keer met Menzerna Cut Force Pro.
Lak voor:
Lak na. Helemaal weg? Zeer zeker niet maar wel een stuk minder.
Nadat het polijsten er zo goed als op zat, was het tijd voor details.
Ik stoor me ontzettend aan de ongevraagde reclame van dealers. Dus contact met de eigenaar gehad met de vraag of hij de sticker eraf wilde.
Even verwarmen met een föhn, kunststof schraper eroverheen, lijmresten met Nanolex Glue EX verwijderd en gepolijst.
Er zaten nog lijmresten over de bevestigingsgaten van de kentekenplaathouder. Verwijderd met een beetje Nanolex Glue EX, gepolijst en netjes.
Je ziet er naderhand geen ene f*ck meer van. Het zit 'em in de kracht van de kleine details
Sponningen uitgebaggerd. En dan hoor ik jullie denken: "Pat, waarom doe je dat niet tijdens het wassen?". Ik ben wat dat betreft soms lomp met de hogedruk reiniger en wil de binnenkant graag droog houden
Dus liever op safe spelen en met wat doeken en Poorboy's World Spray&Wipe en APC aan de slag gaan.
Iedereen (her)kent het vast wel. Er blijft een waas te zien als je de ruit nat maakt en met een doek deze probeert te drogen. De oh zo geweldig gehypte Bilt-Hamber Trace-Less kreeg het niet voor elkaar om de ruit schoon te krijgen. Dus zat er niets anders op dan de mouwen opstropen en aan de slag te gaan met Autoglym Car Glass Polish en een stevige handpad. Dit alles 2x herhaald om de buitenkant schoon te krijgen.
Naderhand heb ik de binnenkant en wederom de buitenkant met Trace-Less gedaan. Eerlijk is eerlijk, het maakt prima schoon en die lucht, zo zoet.
Bescherming:
ik was al een tijdje op zoek naar de Meguiar's M27 en uiteindelijk ook gevonden. Ik was zo ontzettend benieuwd hoe dit product het zou doen dus er voor gekozen om deze te gebruiken.
Qua verwerking werkt het net zoals veel andere vloeibare sealants. Een druppel zo groot als een euromunt is voldoende om een kwart motorkap te behandelen. Wat me opviel is dat er nagenoeg geen residu achter blijft, dat spul verdampt als het ware
Het afnemen is appeltje eitje. De Monello Pelo Lungo vloog over de super zacht aanvoelende lak heen. Qua standtijd heb ik werkelijk geen idee.
Interieur:
nadat de buitenkant zo goed als klaar was, werd het tijd om los te gaan op het interieur want die kon ook wel de nodige aandacht hebben.
Als eerste eens flink de stofzuiger er doorheen gehaald. Alles wat los lag in de auto, in een doos gedaan en achterin gezet. En ja, zelfs de snoeppapiertjes, lege flesjes enz. doe ik erin want ik ga niet zomaar iets weg gooien.
Het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Gyeon Leather Coat.
Alle kunststoffen gereinigd met Monello Opaco.
En dat het stuur vies is, is goed te zien aan de Gyeon ScrubPad
Nadat alles klaar was, nog een rondje gedaan met een Monello Pelo Lungo. De glans en reflectie zit er weer goed in.
En toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: