• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijst om te starten, wat moet erbij/eraf?

Wouter B

Detailing addict
27 feb 2011
767
62
Hallo car cleaners,

Ik wil gaan beginnen met het detailen van auto's, ik heb nu een lijstje met behoorlijk wat spullen erop en vroeg me af of er eventueel dingen zijn die ik nog extra nodig heb of dat er dingen zijn die geschrapt kunnen worden.

Ik hoef niet alles derop en deraan en ik vind dit eigenlijk al teveel wat ik heb, dus vooral overbodige dingen mogen weg van mij :-b

69u9.jpg


Groeten Wouter
 
waarom die grootverpakkingen als je net bezig bent. Wheelwax bijv, kun je ook de 235 ml versie nemen, die is de helft goedkoper. Ik weet niet hoeveel velgen je hebt.
Leather stuff, Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash ook, je hebt meer dan genoeg voor prive gebruik aan de normale versie
 
Omdat ik van plan ben het niet allen bij prive gebruik te gaan houden :grinning: en ook omdat ik naar mijn gevoel veel teveel geld weg gooi door kleine verpakkingen te nemen. Kleine verpakking zijn bij een 2e aanschaf bijna 1,5x zo duur als 1x een grootverpakking kopen.

Met de velgenwax is het omdat de grootverpakking in de aanbieding is en het tov van de kleine nu helemaal uit kan.
 
bij grootverpakking is het idd goedkoper, maar bij kleinere verpakkingen kun je makkelijker wisselen en uitproberen van nieuwe producten.
Als voorbeeld je shampoo, daar kun je zo´n 130-250 auto´s mee wassen voordattie op is.
 
Dat is ook wel weer een groot voordeel ja, maar van wat ik een beetje lees is de SS van PB wel een heel goede shampoo dus ik dacht dan kan ik daar gelijk een groot verpakking van aanschaffen. Maar heb je nog andere tips voor dingen die ik ik weg kan laten of nog nodig heb?
 
Ik zou voor de PB's SS, Leatherstuff,PP, WS & BH eerst maar eens de halve liters gaan pakken.
Zoals D20VT ook al aangaf heb je nu genoeg spul om de komende 10 jaar auto's mee te gaan doen.

Vraag me af of je deze producten ook al eens zelf hebt gebruikt ? Mijn inziens koop je nu voor een 450 eurie aan spullen zonder te weten hoe het bevalt ?
PB's heeft erg mooie producten maar heb toch ook al een aantal artikellen gehad die na 1x gebruikt te zijn direct het pand hebben verlaten, beetje zonde als je daar nou net 1 of 4 liter van hebt gekocht ?

Zelf doe ik ook meer dan alleen mijn eigen auto maar met een halve liter BH doe ik met gemak 6 maanden.
Bij al die bovenstaande producten heb je ook slechts een fractie nodig waardoor ik het voor een starter nogal erg veel vindt (zacht uitgedrukt).
Of de PB's prof polish ook een zinvolle aanvulling is betwijvel ik, maar minn inziens is het een aanvulling op de SSR1 die niet zo mooi finished.
Aangezien je een monello starterskit bij je DAP500 hebt zitten en dus straks ook in het bezit bent van de monello finale betwijvel ik of je die echt veel gaat gebruiken.

De PB's SS is een hele fijne shampoo, alleen als je een auto van derden wilt gaan wassen voordat je deze gaat aanpakken zou ik eerder dat geld in mn zak houden en een Valma wash & shine gaan aanschaffen. Kost nog geen 10% van de SS en daar heb je dan qua werking veel meer aan omdat deze lekker agressief is waardoor je bij een lagere concentratie veel eerder van de oude waxresten af bent
 
Ok, dan ga ik inderdaad toch eerst voor de kleinere verpakkingen. Heb het even aangepast en kom nu net iets onder de 400 euro uit.

Ik heb nu ook de wash & shine van valma staan die ik gebruik voor het wassen, maar wou toch even iets "mooiers" hebben. Dan is het inderdaad een goed idee om een liter van de SS te nemen ipv de gallon.

Dan nog een vraag over de APC, zou ik die veel nodig hebben? Anders kan ik hier eerst ook een kleine verpakking van aanschaffen. En welke is beter, die van Meguiars of van PoorBoys?
 
APC maakt qua werking niet zoveel uit. Mocht je het ook voor interieur gaan gebruiken dan zou ik voor de APC+ van Mequiars kiezen ivm de geur daarvan.

APC is overigens een product wat je voor heel veel doeleinden kan gebruiken. Zelelf gebruik ik het om trims en banden te ontvetten, deursponningen schoonta maken, lokale vlekken in bekleding te verwijderen, onder de motorruimte ed.
Een liter is zo weg (zeker gezien de aantal verhoudingen die je kan gebruiken) dus daarom heb ik dat zelf altijd in gallons.
 
Aaah ok, dan gaat dat wel een gallon worden. Is dit ook geschikt om het alcantara van mijn interieur schoon te maken?
 
Alcantara is een heel delicaat product waar ik niet zonder meer een goedje op los zou laten.
Je zult op het forum ook wel een topic tegenkomen van Hans met zijn A8 die zijn hele interieur om zeep hielp door een middel te gebruiken wat volgens de fabrikant "uitermate" geschikt was voor alcantara.
Denk dat je dat eerst maar eens een testsoptje moet gaan doen op een heel onopvallend plekje...
 
Had het inderdaad al gelezen. Ik had al eerder erg negatieve verhalen gehoord over die rommel van sonax. Ik ben zelfs toen ik mijn auto aanschafte nog gewaarschuwd door de vorige eigenaar :-b

Ik maak nu eens in de zoveel tijd mijn alcantara schoon met wat lauw water en een doek. Als dit alles is opgedroogd ga ik er met een kledingtondeuse overheen om pluisjes en andere dingen te verwijderen. Dat ding werkt echt perfect.

En over de Leatherstuff van PB is dit een goed product of zijn er andere producten beter dan deze?
 
Ik zou gelijk voor de DAP900 gaan ipv. de 500
Voordat je spijt krijgt als je net dat kleine beetje meer power mist
 
t.a.v. je lijst: Wat ik zo snel zie dat mist is eigenlijk iets basics: enkele wash mitts en/of the bone spons erbij en aparte emmers bij voorkeur met grit guards. Maar misschien heb je die al?

Met de leatherstuff van PB heb ik geen ervaring, wel met Gliptone Liquid Leather Protection Conditioner en die bevalt prima.

Wat ben je eigenlijk allemaal van plan om te gaan doen? Afgaande op je lijst veel. Als je een dap wilt gaan gebruiken is het verstandig eerst alles goed te reinigen en dus ook te gaan kleien. En daar zie ik niets van op je lijst. De stappenplannen op dit forum kunnen je goed helpen bij de vraag: wat heb ik nodig, daar leer ik zelf ook het meeste van.
 
Je hebt het misschien al aangepast:
shampoo en wheel sealant in 'normale' verpakkingen, zelfs daar kom je al lang mee toe.
Black hole ook halve liter ofwel misschien voor lime prime (lite) gaan van DJ, zelf geen ervaring mee maar dat is naar wat ik lees een waardige vervanger. Als je lime prime neemt (niet de lite-versie) dan heb je die pro polish niet nodig. Tenzij je die als cleaner wilt gebruiken als je geen lime prime gebruikt of voor koplampen.

Van de handpads met een cutting-factor (wit, oranje) zou ik de ronde versie nemen, je gaat enkel met de hand polijsten op moeilijk bereikbare plaatsen.

Wat ik mis: glass towel, neem er dadelijk twee trouwens. Wat goedkope applicator's. Work towel van PB's voor stof af te nemen. Afplaktape, met een rol doe je soms geen 2 auto's.

Verder zou ik zeggen PB's natty's is een fijne wax, maar misschien iets van Dodo Juice overwegen? Neem dan een kleur onafhankelijke.
 
Heb al een Microfiber Wash Mitt van Meguiars en een clay kit staan, vandaar dat deze inderdaad ontbreken. Ik dacht zelf ook eigenlijk al om misschien nog een extra mitt erbij te doen voor het vuilere werk zoals de binnenkant van deuren etc. maar heb eventueel daar nog een zeem voor liggen is dat ook goed genoeg?

Voor emmers moet ik even gaan kijken wat ik ga doen want vind die GG emmers wel rete duur voor een stuk plastic, ik kan waarschijnlijk nog iets via mijn oude werk regelen voor een foam gun op de tuinslang en ook een soort van emmers kan krijgen met grid guards derin.

Ik heb ook al een rotary machine liggen thuis en daarmee ook de nodige ervaring ivm mijn werk. Is het dan nog nodig om een DAP900 erbij te hebben?
 
Staat niet in de shop, want kost niets .... forum lezen.
Je hebt een heel behoorlijke selectie gemaakt, maar kijk ook even naar de ervaringen.

Valma is niet echt bruikbaar meer, tenzij je sterk moet ontvetten.
Zeker niet overdoseren, het is sterker dan je denkt.

Verder veel succes.

Hans
 
@BMWim

Ik was inderdaad al aan het overwegen een wax te nemen die niet van kleur afhankelijk is, maar omdat ik zelf een zwarte auto heb moet daar natuurlijk wel het beste voor gebruikt worden :party:

Shampoo heb ik inderdaad al veranderd naar een normale verpakking, wheelseal houd ik de grote ivm met de vette korting die daar nu op zit.

Van de oranje handpad is geen ronde van te krijgen, alleen die ik nu heb. Wit is er wel rond.

Wat is het grote voordeel van glass towels? zat voor die applicators al naar die gele te kijken maar die zijn nu uitverkocht :sob:

Work towel en afplaktape heb ik niet nodig, ik werk in de autoschade dus ik kan altijd wel wat meekrijgen van m'n werk :grinning:
 
Wouter B zei:
Heb al een Microfiber Wash Mitt van Meguiar's en een clay kit staan, vandaar dat deze inderdaad ontbreken. Ik dacht zelf ook eigenlijk al om misschien nog een extra mitt erbij te doen voor het vuilere werk zoals de binnenkant van deuren etc. maar heb eventueel daar nog een zeem voor liggen is dat ook goed genoeg?

Kijk anders eens bij de Action, daar hebben ze van die rasta washandschoenen van de Sorbo voor maar 79 cent. Daar doe ik meestal de onderkant van de auto mee.
 
Voordeel van glass towel is dat je altijd streeploos resultaat krijgt, zowat ongeacht van de ruitenreiniger die je gebruikt.