• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Maak ik krassen?

EV6-1992

Detailing trainee
17 mrt 2024
14
25
Met al m’n goede bedoelingen die ik heb met m’n handwas en waxen en spray waxen heb ik toch het gevoel dat ik zelf iets verkeerds doe en krassen veroorzaak. Zie foto.

Ik spuit de auto af met HD (3 min), vervolgens heb ik een grote emmer 19L met grid guard als spoelemmer en een huishoud emmer 10L met poorboy slick als was emmer en was ik met de increddimit. Vervolgens 3 min osmose afspoelen en daarna drogen met de doppino dopio, vervolgens sprayen met spray wax en microvezel doeken.

Vervolgens mij zijn de krassen in de foto’s ontstaan door bovenstaande wasbeurt. Ik schrik er vrij van dat ik met zoveel zorg en goede kwaliteit spullen zulke krassen maak. M’n eerste reactie was bijna ik ga wel weer door de wasstraat :p.

Maar tips? Hoe kom ik er achter wat ik fout doe. Moet wel zeggen dat de KIA lak behoorlijk bagger is ook volgens mij.
 

Bijlagen

  • IMG_5963.jpeg
    IMG_5963.jpeg
    132,9 KB · Weergaven: 144
Op glanzend zwart zie je nu eenmaal alles
Probleem zal zijn dat een deel van het vuil niet weg is na het afspuiten met alleen de HD
Beter is daarvoor foam aan te brengen, dat weekt het meeste vuil los
Een andere kans is dat je vliegroest op de lak hebt (gehad) en dat die met de mitt mee is gaan bewegen
Dat voorkom je door na het afspoelen van je foam een ijzerverwijderaar als non-ferro te gebruiken

Wat op de foto te zien is zal na een polijstbeurt wel weg zijn.
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992
Elke aanraking geeft kans op krasjes, swirls enz. al gebruik je 100 washmitts, hoe voorzichtig je ook doet.
Zoals @RedCat al zegt, eerst het vuil laten los weken middels foam of een (citrus) prewash.
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992
+1 voor de eerdere reacties.

* Je kan een zachte of gevoelige lak hebben.
* Op donkere kleuren zie je alles.
* Geen voorwas gedaan.
* De auto wordt ook gewoon gebruikt en kan op allerlei manieren bekrast raken.
* Gebruik bij voorkeur producten zoals wetcoats of foams met bescherming, zodat je de auto minder hoeft aan te raken.
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992
Is nu eenmaal weinig aan te doen vrees ik.

Heb sinds half december een Arkana, rood, in de zon staan er ook al wel swirls.
En was zelf met 2 emmers en alle tralala zoals foamen, sealant aanbrengen en afspuiten, droogdoek enz...

De wagen stond 2 jaar stil of buiten, in showroom, ja hoe gaat dat.Heb hem gekocht met 76km op de teller en ja, hij ziet er niet nieuw uit. Maar ja, wagens leven. Parkings, mensen die er tegen leunen, wrijven van een jas door erlangs te kruipen ofzo... En dan nog mar te zijwgen van die pianolak lijsten: een nachtmerrie voor swirlvrij te houden!

Denk niet dat je je wasproces veel moet aanpassen. Iron remover gebruiken kan eens in de zoveel tijd misschien, zoals hier al gezegd.
Lakken zijn gewoon ook niet meer wat ze zijn geweest. Dun, gevoelig.
 
  • Leuk
Reactions: Riez en EV6-1992
Mijn Tesla 3 (zwart) had ook hele zachte lak. Werd al afgeleverd met een berg swirls en krassen. Heb mij er maar bij neergelegd. Af en toe een rondje black hole deed wonderen om het weer een tijdje te maskeren.

En natuurlijk een keertje polijsten, maar kon dat voor mijn gevoel wel iedere maand doen.
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992
Is nu eenmaal weinig aan te doen vrees ik.

Heb sinds half december een Arkana, rood, in de zon staan er ook al wel swirls.
En was zelf met 2 emmers en alle tralala zoals foamen, sealant aanbrengen en afspuiten, droogdoek enz...

De wagen stond 2 jaar stil of buiten, in showroom, ja hoe gaat dat.Heb hem gekocht met 76km op de teller en ja, hij ziet er niet nieuw uit. Maar ja, wagens leven. Parkings, mensen die er tegen leunen, wrijven van een jas door erlangs te kruipen ofzo... En dan nog mar te zijwgen van die pianolak lijsten: een nachtmerrie voor swirlvrij te houden!

Denk niet dat je je wasproces veel moet aanpassen. Iron remover gebruiken kan eens in de zoveel tijd misschien, zoals hier al gezegd.
Lakken zijn gewoon ook niet meer wat ze zijn geweest. Dun, gevoelig.
Mijn mazda met 12km op de teller opgehaald. naar huis gereden en gepolijst. Staat was om te janken.
 
Waarschijnlijk heeft de Kia superzachte lak, dus heel makkelijk swirls oplopen met zulke lak. Ander punt, volgens mij heb ik op het forum al eens gelezen dat de Incredimitt soms makkelijk krasjes veroorzaakt, zeker als ze wat ouder worden. Bij de beoordelingen in de webshop zie ik maar 1 vergelijkbare beoordeling, maar heb volgens mij ook wel eens op het forum gelezen dat de mitt eerst heel goed beviel, en na enige tijd gebruik kwamen de klachten. Als klachten pas na verloop van tijd komen, gaan gebruikers vaak geen beoordeling meer schrijven, dus niet vreemd dat er maar 1 negatieve beoordeling is.
 
De Smoothie was lange tijd gehyped, totdat er inderdaad meer klachten kwamen. (CD-test en dergelijke) Bij mijn Incredimitts heb ik ook nog geen rare fratsen kunnen ontdekken.