• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Maakt een coating/sealent de auto krasbestendiger, welke ?

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
55
Almere, Flevoland, Nederland
Ik heb een nieuwe renault megane met blue iron lak, zeer mooi maar vind een behoorlijk krasgevoelig...

Heb nu na 1,5 maand al kleine krasjes weggewerkt handmatig met 3m polish, geen krasjes van wassen of zo maar meer als iemand erlangs loopt met iets denk ik, voor wassen zijn ze te klein...

krijg ze ook handmatig redelijk makkelijk weg dus vermoed dat de lak niet erg hard is.

De auto is vanuit dealer voorzien van waxoil ( kreeg ik erbij )

Zelf heb ik al een laagje collinite 915 aangebracht

Nu waren mijn vragen

- een coating of sealent maakt dit de auto krasbestendiger ?
- wat is een betaalbare optie hiervoor en is dit als beginnend detailer te doen
- moet hiervoor eerst alles wat op de auto zit eraf, dus de waxoil en de collinite, en hoe ?

dit is de kleur van de auto

20170327_173013_zpsbivexiw2.jpg
 
Een sealant maakt de auto niet bepaald krasbestendiger. Een coating zeer zeker wel omdat deze een dikkere én hardere laag aanlegt.

Voor het aanbrengen van een coating dient de lak brandschoon te zijn en uiteraard ook defectvrij. Iets wat onder een coating, daar kan je niet meer bij om te polijsten of wat dan ook.

Een goede en betaalbare coating is de Nanolex - Si3D. Deze blijft gemiddeld minimaal een jaar zitten. Naast de bekende eigenschappen van een coating heeft deze ook bizar goede hydrofobische eigenschappen
Een flinke stap hoger als dit is de Gyeon - Mohs. Dikker/harder/langere standtijd. Maar, kost ook een stuk meer.

Voor coatings aanbrengen, voor ons als amateurs/hobbyisten, zijn beide prima te doen maar belangrijk is om de juiste omstandigheden te hebben tijdens hey aanbrengen en uitharden. Denk aan een binnenruimte zoals een gatage of stalling.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Dat is goede info waar ik wat mee kan maar zie wel al een behoorlijk probleem, heb namelijk geen stalling of binnenruimte dus dat word best lastig, snap idd dat je lak wel in perfecte conditie moet verkeren anders sluit je de inperfectie op en kan je er niet meer bij :)
 
Ik dacht dat @Jansen de Si3D onder een carport heeft aangebracht? Misschien kan hij je iets meer vertellen.

Ik zou zelf niet een coating aanbrengen in de buitenlucht. Luchtvochtigheid en temperatuur zijn op geen enkele manier te controleren. Daarbij moet ik er ook niet aan denken dat een wijdvlaag ofso een lading vuil/zand op de verse coating wappert, haha! :)


Er zijn nog meer coatings in de webshop. Merendeels van Gyeon.
 
Naja, de coating is natuurlijk vloeibaar en je brengt hem dan aan. Uiteraard moet het van vloeibaar naar vast gaan. Binnen een paar uur zal een coating niet meer plakkerig op de tast zijn en kan het wel WAT hebben, maar je wilt natuurlijk geen risico's lopen.

Coatings moeten ná aanbrengen meestal 12-24 uur sowieso drogen en dan kan je weer met de auto rijden. Een week lang niet wassen en dan zal hij ondertussen wel lekker hard zijn geworden.
Er zijn natuurlijk meerdere ttpe coatings en dus kan dit allemaal iets verschillen.

Denk aan een schilderklusje. De verf breng je aan en je wilt daar natuurlijk geen vuil/stof/enz. in krijgen. Na enige uren is de verf op de oppervlakte droog en zal er geen bende meer in kunnen blijven hangen, maar je gaat natuurlijk niet met je vingers in de verf zitten porren.
Je verf kan op een gegeven komen zelfs nat worden door een toevallige regenbui, maar hij is nog niet volledig uitgehard.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Naja, de coating is natuurlijk vloeibaar en je brengt hem dan aan. Uiteraard moet het van vloeibaar naar vast gaan. Binnen een paar uur zal een coating niet meer plakkerig op de tast zijn en kan het wel WAT hebben, maar je wilt natuurlijk geen risico's lopen.

Coatings moeten ná aanbrengen meestal 12-24 uur sowieso drogen en dan kan je weer met de auto rijden. Een week lang niet wassen en dan zal hij ondertussen wel lekker hard zijn geworden.
Er zijn natuurlijk meerdere ttpe coatings en dus kan dit allemaal iets verschillen.

Denk aan een schilderklusje. De verf breng je aan en je wilt daar natuurlijk geen vuil/stof/enz. in krijgen. Na enige uren is de verf op de oppervlakte droog en zal er geen bende meer in kunnen blijven hangen, maar je gaat natuurlijk niet met je vingers in de verf zitten porren.
Je verf kan op een gegeven komen zelfs nat worden door een toevallige regenbui, maar hij is nog niet volledig uitgehard.

Ik begrijp een Quantoxx...

Is idd wat ik in mijn gedachten had. en begrijp je uitleg volledig

Nu nog een afweging maken, zal namelijk een binnenruimte moeten zoeken, kleien kan ik wel maar Dap heb ik weer niet om een perfect voor te bereiden dus word het dan te doen voor mezelf of zal ik het moeten uit laten besteden....... keuzes, keuzes , keuzes :)

Een DAP is wel iets wat ik in de toekomst wil hebben, maar moet hiervoor mijn vrouw nog kunnen overtuigen :) :), een binnenruimte ga ik zo wie zo niet van haar krijgen dus daar moet ik even heel goed over nadenken.
 
Dank je wel voor het compliment, ben ook superblij mee, auto rijd geweldig, ziet er mooi uit en stap elke dag met een smile in de auto, ze hadden alleen de lak wel wat harder mogen maken :)
Tsja, het is en blijft een Franse auto he
 
Die waxoyl heeft al lang de benen genomen (kijk maar eens op het forum bij de vergelijkende duurtest tussen Waxoyl en Poorboys Exp).

Een quartz coating helpt wel tegen krassen, maar dat is ook afhankelijk van de hardheid van de laklaag eronder. Misschien kan ik het met de volgende vergelijking duidelijk maken: stel de lak voor als een laag watten, als je daar iets van gewicht op zet, zakt het in de watten. Door een plank (quarz coating) op die watten te leggen, verdeel je het gewicht over een groter gebied, dus zakt het minder in, en blijft het watten oppervlak gladder. Alleen is een quartz coating geen dikke stevige balk, maar eerder een plankje uit een sinaasappelkistje: het helpt beslist maar is door de maatvoering niet supersterk. (een dikke quartz coating heeft ook allerlei problemen zoals verschil in uitzettingscoëfficient met de lak/plaatwerk, hechtingsproblemen op de lak, interne stress in de coating enz.)
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Niemand begrijpt mij.. haha! :p

Owjah, dat was een coating met hele korte droogtijden ofso. Dat zou inderdaad een goede optie zijn voor de Roadside Warriors. :)

Uitbesteden kost wel een paar knaken, trouwens.


Greeetz

Daar heb ik ook nogal is last van dat mensen me niet begrijpen, collega`s snappen er niets van als ik zeg hoe lang ik bezig ben met het schoonhouden van de auto en bijvoorbeeld hoeveel uur ik aan sport besteed ;)

Ik begrijp dat ik een "roadside warrior" ben :), ik zie het maar als compliment

Ja waarschijnlijk kan ik voor het uitbesteden een DAP kopen en alles zowiezo zelf doen, alleen de binneruimte zou dan nog een probleem zijn
 
Haha ik ben met name Duits gewend. Heb 1 Renault gehad... een Renault 19 als eerste karretje, dat ding was zo lelijk als een kuiken gebakken in schurft... Maar prima stoelen! Comfort is prima bij die Fransozen haha

Ik ken de Renault 19 redelijk goed, dat was namelijk nog in de tijd dat ik als automonteur bij Renault werkte, was toen der tijd nog best een degelijk model, Renault heeft wel een vlucht genomen en is niet meer de auto van 10 jaar geleden..

Mijn vorige megane GT was knetterhard geveert en niet erg comfortabel

Mijn huidige megane GT is wel iets comfortabeler maar voelt kwa rijden comfort behoorlijk Duits aan, deze auto kan je ook naar wens helemaal instellen van comfort, neutraal, sport, persoonlijk, dit heeft weer invloed op respons van gas, stuur, sturende achterwielen, comfort enz enz
 
Ik ken de Renault 19 redelijk goed, dat was namelijk nog in de tijd dat ik als automonteur bij Renault werkte, was toen der tijd nog best een degelijk model, Renault heeft wel een vlucht genomen en is niet meer de auto van 10 jaar geleden..

Mijn vorige megane GT was knetterhard en niet er comfortabel

Mijn huidige megane GT is wel iets comfortabeler maar voelt kwa rijden comfort behoorlijk Duits aan, deze auto kan je ook naar wens helemaal instellen van comfort, neutraal, sport, persoonlijk, dit heeft weer invloed op respons van gas, stuur, sturende achterwielen, comfort enz enz
Dat geloof ik. Ik kan met name de oude diesel modellen herinneren als zeer degelijke auto's. Dit zijn wel de auto's voor 99. Daarna hebben ze mijn interesse kunnen wekken met de Laguna Coupe, prachtige auto! Verder vond ik ze technisch dramatisch, met name op elektronische vlak. Best jammer, want de Laguna rond 2003 vond ik 1 van de mooiste stations. De huidige generatie Clio overigens ook een leuke auto.

Maar nu... Prachtige auto's maken ze! De Espace vind ik een dikke middelvinger naar de 7zitters zoals we ze kennen. De Mégane is ook net zo heerlijk strak gestyled, en dan hoef ik niet eens te beginnen over de Talisman (naamsverandering van Laguna was marketingtechnisch een slimme zet vond ik).

Mochten ze zich op technische vlak wat betrouwbaarder zijn geworden, dan sluit ik Renault echt niet uit voor in de toekomst als een tweede auto of iets in die richting.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca