• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meerdere lagen ProVision/Rain-X langere standtijd?

wiseguy

Detailing rookie
27 jun 2011
23
0
Ik heb momenteel mijn ruiten behandeld met ProVision (cadeau gehad i.p.v. Rain-X).
De standtijd van 1 laag op de voorruit vind ik echter niet echt lang (ongeveer een maandje).

Als ik nou de voorruit een aantal keren behandel en zo meerdere lagen ProVision/Rain-X erop zet, zou de standtijd dan ook evenredig veel toenemen?
Dus bij 2 of 3 lagen/behandelingen ook 2 tot 3 keer zo lange standtijd?
 
In theorie helpt een tweede keer aanbrengen alleen om "overgeslagen" stukjes te raken
Provision is geen product dat echt een laag achterlaat, het vult vooral de oneffenheden in de ruit
Daarom is de standtijd ook sterk afhankelijk van hoe schoon de ruit vooraf is
Dus ontvetten en kleien zijn geen overbodige handelingen
 
Ik heb dit ook op mijn ramen zitten en de standtijd was wel een stuk langer als een maand. Inderdaad kleine en goed ontvetten, en ik gebruik mijn ruitensproeiers eigenlijk ook nooit erbij. Bij mij trouwens één laagje erop.
De vooruit heeft natuurlijk het meest te verduren.
 
Ik heb veel producten geprobeerd, maar ik vind persoonlijk de Turtle Wax Cleatvue Rain Kleer er met kop en schouders boven alles uit steken, zowel qua standtijd als beading.


Afhankelijk of ik de spullen bij me heb, breng ik weer een vers laagje aan. Meestal is dat wel 1 keer in de maand.
Ruitenvloeistof gebruik ik niet, hetzelfde voor de ruitenwissers, deze probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.
 
Standtijd een maand, dan denk ik dat er in de voorbereiding iets niet helemaal goed is gegaan
2-3 maanden (weliswaar afnemend) moet echt wel kunnen.
Ik gebruik altijd provision vloeibaar in 2 lagen, eerste laag aanbrengen met een badstof pad, 10 minuten curen en niet uitpoetsen, 2e laag er over, weer 10 minuten curen en uitpoetsen met een licht vochtige doek.

Voorbereiding is essentieel, net als op lak.
Ik doe altijd ff meekleien, en pak de Dap of rotary met een oranje pad en Poorboys Prof.Polish, (dan kun je ook gewoon over de rubbers heen zonder vlekken te krijgen;) )
Daarna afnemen en goed ontvetten met Ipa of Eraser, en dan pas de Provision er op.
Vooral als er eerder een sealant aangebracht is geweest is goed reinigen heel belangrijk, ook al lijkt de werking weg, er blijft volgens mij altijd iets aanwezig dat ff goed verwijderd moet worden om weer een goeie basis te leggen voor een nieuwe laag.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat het op een "ingesleten" raam (veel fijne krasjes) van 10 jaar oud eerder afneemt in werking dan op een relatief jong raam zonder krasjes.
 
Om de ruiten voor te bereiden op bijv. Rain-X gebruik ik deGlass Scrub Cleansen van Pro Vision. Werkt bij mij tot op heden altijd prima.
 
Is idd ook een prima optie, werkt best goed.

Ik heb zelfs meen ik ergens van Tim gelezen dat je die ook machinaal kunt verwerken met een oranje pad (bijvoorbeeld) voor wat meer power.
Wel na gebruik meteen heel goed je pad uitspoelen.
 
OK, bedankt voor alle reacties.

Op zich zal de standtijd wel iets langer zijn dan 1 maand, maar wanneer er in 1 maand veel regen is gevallen, dan merk je dat de standtijd erg snel af neemt.
Vandaar mijn vraag.... maar ik hou het dus gewoon bij 1 laag...
Ach, we gaan het er gewoon om de 2 wasbeurten even opnieuw opzetten.... :)
 
Wel na gebruik meteen heel goed je pad uitspoelen.

Zeker doen, laatst nog de ruiten gedaan. Foampadje halve dag laten liggen en was "weggevreten" door de Glass Scrub. Goed uitspoelen en dan wegleggen.
 
Bij mij is de standtijd van Provision inmiddels meer dan 4 maanden en nog niet af aan het nemen.

Nu moet ik wel zeggen dat de auto amper gebruikt wordt maar wel de hele dag en nacht buitenstaat.
 
@McShine, dan blijft het inderdaad ook werken. Zodra je meer kilometers gaat maken en de wagen buiten staat dan gaat het veel sneller.
 
Onze auto's staan inderdaad ook altijd buiten en met mijn eigen auto maak ik ongeveer 45000 tot 50000km's per jaar.
De standtijd zal bij mij dus echt wel minder zijn dan 4 maanden.
 
Waar ik zelf altijd zo'n hekel aan heb is, wanneer je op de snelweg rijdt en het is net droog, waardoor alles nog omhoog spettert.
Dan wordt je haast wel gedwongen om je ruitenwissers gebruiken, omdat het geen druppels maar spetters zijn.