En jawel, daar is er weer één. Sorry alvast voor de vele foto's. Het zijn er wat veel, maar in mijn ogen wel functioneel. Het was me dan ook wel een megaklus en wel de meest uitdagende klus die ik ooit heb gedaan.
De eerste weken van december stond namelijk een Renault Megane op het programma met op diverse plaatsen behoorlijke roestschade en een deuk in het linker voorspatbord. En aangezien de Megane altijd "keurig met de "één-emmer,spons,dreftoplossing,afspoelen-met-regenwater en afzemen met een zeem" methode werd gewassen, was de lak ruim voorzien van krassen en swirls en zodoende behoorlijk dof. Ook het interieur kon wel een opknapbeurtje gebruiken.
De Megane is van juni 1996 en heeft iets meer dan 100000km op de kilometerteller staan.
De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:
Exterieur:
- Wieldoppen verwijderd
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Citrus glue and tar remover
- Wielen gedemonteerd en velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger, Monello Non-Ferro en Valet Pro Citrus clue and tar remover
- Schades hersteld. (beschrijving hieronder)
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Gewassen met Monello Lavare
- Trims, banden, motorruimte, kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Polijsten. De Renault lak en de Flex rotary konden geen vrienden worden. Erg veel last van sticky paint. En dit zowel met Monello, Meguiars als PoorBoys polijstmiddelen. Daarom alles met de Dap900 gedaan. De lak was op zich goed te corrigeren, maar de lak was in een dergelijk slechte staat dat er, na het maken van een testspot, toch naar een behoorlijk zware combi moest worden gegrepen. Uiteindelijk de volgende polijstbeurten uitgevoerd: Monello Veloce op Monello paarse wollen cuttingpad en Monello gele ccs cuttingpad, gevolgd door Monello Mezzo op Monello oranje raffinni light cuttingpad en Monello witte ccs polishing pad en geëindigd met Monello Finale op Monnello lichtgroene ccs light polishingpad en Monello zwarte finishingpad.
- Vanwege de winterse omstandigheden en behoud van standtijd er voor gekozen om geen glaze aan te brengen
- Bescherming aangebracht middels twee lagen PoorBoys EX-P (tussenliggende tijd 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 marque 'd elegance carnaubax wax (na nog eens 12 uur)
- Wielkasten, kunststof delen motorruimte, trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wieldoppen gereiningd met PoorBoys APC 1:5, gewetsand met gritt 120, 220,500
- Primer (gespoten) aangebracht op wieldoppen, wieldoppen opnieuw gespoten met velgen lak (2 lagen) en blanke lak (2 lagen)
- Wieldoppen gepolijst met Monello Finale op lichtgroene ccs light polishingpad
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- De puntjes op de i gezet met Nanolex Final Finish
Bewerking roestschades en spatbord:
- Roest en aangetaste lak verwijderen met roterende staalborstel op de boormachine
- Bewerkte plekken kaal geschuurd met gritt 120 en 220
- Eventuele overgebleven roest omgezet met Brunox roestomvormer
- Bewerkte plekken opgevuld en geëgaliseerd met epoxy plamuur
- Plekken glad gemaakt en geëgaliseerd middels wetsanden gritt 220 en 500
- Primer gespoten middels spuitbus
- Twee componenten lak op kleur laten maken en in spuitbussen laten doen en de bewerkte delen met de twee componenten lak opnieuw gespoten (3 lagen)
- Drie lagen blanke lak gespoten
- Gespoten delen gewetsand met gritt 1500, 2000, 2500
- Gespoten delen op de zelfde wijze gepolijst als de rest van de auto
Interieur:
- Uitgebreid gestofzuigd
- Tapijt, stoelen en achterbank gereinigd met Poorboys APC 1:10 en extractor (2x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststofdelen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
Dan nu het uitgebreide foto verslag
De Megane bij aankomst:
Het interieur vooraf:
Het interieur na behandeling:
De lak had veel krassen en swirls;
Na flink polijsten toch weer een stuk netter:
Als gevolg van het raken van een kei is de dorpel gaan roesten en zat er een flinke deuk in:
Toch weer een stuk netter geworden;
Het linker achterspatbord had behoorlijk wat roest:
En is weer hersteld:
Onderaan bleek het spatbord wel aardig krokant:
En toch weer aardig hersteld;
Ook rechtsachter bleek na een iets betere inspectie wel aardig wat roest aanwezig:
En ook weer netjes gemaakt:
Een parkeerschade voor:
En weer een stuk netter:
Ook op de kofferklep had de roest toegeslagen:
Na behandeling:
En twintig centimeter naar links zat er nog één:
En ook die is weer een stuk netter geworden:
En ook onder de kofferdeksel had de roest zowel links als rechts zich genesteld:
Na het aanbrengen van roestomvormer, primer, kleur- en blanke lak:
Het linkervoorspatbord had een deuk opgelopen die alleen was bijgekwast:
Niet helemaal meer strak gekregen, maar wel beter:
De tank dop vooraf:
En na een reinigingsbeurt:
Alle vier de wieldoppen hadden behoorlijke stoeprandschade:
Na reinigen, schuren en spuiten is het resultaat:
Motorruimte voor behandeling:
Motorruimte na behandeling:
En tot slot het resultaat vanuit vier hoeken:
De eerste weken van december stond namelijk een Renault Megane op het programma met op diverse plaatsen behoorlijke roestschade en een deuk in het linker voorspatbord. En aangezien de Megane altijd "keurig met de "één-emmer,spons,dreftoplossing,afspoelen-met-regenwater en afzemen met een zeem" methode werd gewassen, was de lak ruim voorzien van krassen en swirls en zodoende behoorlijk dof. Ook het interieur kon wel een opknapbeurtje gebruiken.
De Megane is van juni 1996 en heeft iets meer dan 100000km op de kilometerteller staan.
De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:
Exterieur:
- Wieldoppen verwijderd
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Citrus glue and tar remover
- Wielen gedemonteerd en velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger, Monello Non-Ferro en Valet Pro Citrus clue and tar remover
- Schades hersteld. (beschrijving hieronder)
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Gewassen met Monello Lavare
- Trims, banden, motorruimte, kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Polijsten. De Renault lak en de Flex rotary konden geen vrienden worden. Erg veel last van sticky paint. En dit zowel met Monello, Meguiars als PoorBoys polijstmiddelen. Daarom alles met de Dap900 gedaan. De lak was op zich goed te corrigeren, maar de lak was in een dergelijk slechte staat dat er, na het maken van een testspot, toch naar een behoorlijk zware combi moest worden gegrepen. Uiteindelijk de volgende polijstbeurten uitgevoerd: Monello Veloce op Monello paarse wollen cuttingpad en Monello gele ccs cuttingpad, gevolgd door Monello Mezzo op Monello oranje raffinni light cuttingpad en Monello witte ccs polishing pad en geëindigd met Monello Finale op Monnello lichtgroene ccs light polishingpad en Monello zwarte finishingpad.
- Vanwege de winterse omstandigheden en behoud van standtijd er voor gekozen om geen glaze aan te brengen
- Bescherming aangebracht middels twee lagen PoorBoys EX-P (tussenliggende tijd 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 marque 'd elegance carnaubax wax (na nog eens 12 uur)
- Wielkasten, kunststof delen motorruimte, trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wieldoppen gereiningd met PoorBoys APC 1:5, gewetsand met gritt 120, 220,500
- Primer (gespoten) aangebracht op wieldoppen, wieldoppen opnieuw gespoten met velgen lak (2 lagen) en blanke lak (2 lagen)
- Wieldoppen gepolijst met Monello Finale op lichtgroene ccs light polishingpad
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- De puntjes op de i gezet met Nanolex Final Finish
Bewerking roestschades en spatbord:
- Roest en aangetaste lak verwijderen met roterende staalborstel op de boormachine
- Bewerkte plekken kaal geschuurd met gritt 120 en 220
- Eventuele overgebleven roest omgezet met Brunox roestomvormer
- Bewerkte plekken opgevuld en geëgaliseerd met epoxy plamuur
- Plekken glad gemaakt en geëgaliseerd middels wetsanden gritt 220 en 500
- Primer gespoten middels spuitbus
- Twee componenten lak op kleur laten maken en in spuitbussen laten doen en de bewerkte delen met de twee componenten lak opnieuw gespoten (3 lagen)
- Drie lagen blanke lak gespoten
- Gespoten delen gewetsand met gritt 1500, 2000, 2500
- Gespoten delen op de zelfde wijze gepolijst als de rest van de auto
Interieur:
- Uitgebreid gestofzuigd
- Tapijt, stoelen en achterbank gereinigd met Poorboys APC 1:10 en extractor (2x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststofdelen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
Dan nu het uitgebreide foto verslag
De Megane bij aankomst:
Het interieur vooraf:
Het interieur na behandeling:
De lak had veel krassen en swirls;
Na flink polijsten toch weer een stuk netter:
Als gevolg van het raken van een kei is de dorpel gaan roesten en zat er een flinke deuk in:
Toch weer een stuk netter geworden;
Het linker achterspatbord had behoorlijk wat roest:
En is weer hersteld:
Onderaan bleek het spatbord wel aardig krokant:
En toch weer aardig hersteld;
Ook rechtsachter bleek na een iets betere inspectie wel aardig wat roest aanwezig:
En ook weer netjes gemaakt:
Een parkeerschade voor:
En weer een stuk netter:
Ook op de kofferklep had de roest toegeslagen:
Na behandeling:
En twintig centimeter naar links zat er nog één:
En ook die is weer een stuk netter geworden:
En ook onder de kofferdeksel had de roest zowel links als rechts zich genesteld:
Na het aanbrengen van roestomvormer, primer, kleur- en blanke lak:
Het linkervoorspatbord had een deuk opgelopen die alleen was bijgekwast:
Niet helemaal meer strak gekregen, maar wel beter:
De tank dop vooraf:
En na een reinigingsbeurt:
Alle vier de wieldoppen hadden behoorlijke stoeprandschade:
Na reinigen, schuren en spuiten is het resultaat:
Motorruimte voor behandeling:
Motorruimte na behandeling:
En tot slot het resultaat vanuit vier hoeken: