• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars Wheelbrightener VS Turtle Extreme Nano-tech wheelcleaner

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Tijd voor een vergelijkende test tussen Meguiars Wheelbrightener en Turtle Extreme Nano-tech wheelcleaner.
Van de Turtle wordt vaak beweerd dat deze behoorlijk agressief is, en ook goed geschikt is voor sterk vervuilde velgen.

De Turtle KLIK kost iets meer dan een tientje voor 500ml. Het is een RTU (Ready To Use) product, en ik gebruik het in deze test onverdund.
De Wheelbrightener KLIK kost ongeveer 4 tientjes voor 1 gallon (3780ml), en ik gebruik het in deze test in de mengverhouding van ca 1:3. Het kost in deze verhouding dan (11 liter product : 4 tientjes) 3,60 per liter= 1.80 per 500ml = 5,5 keer zo goedkoop als de Turtle...

Wheelbrightener vs Turtle: 1:0 alvast ;)

De velgen:
1-1.jpg

Tijdens de winter nooit gewassen, en zo in de schuur gegooid.
2-1.jpg

3-1.jpg

4-1.jpg

5-1.jpg

Redelijk vervuild en aangekoekt remslijpsel. Geen rampenvelgen, en ik heb de voorvelgen genomen.

De testopstelling met medium grade klei (geen Poorboys), en Wheelwax en Collinite 845 (zover niet gekomen overigens). Handschoenen heb ik gebruikt gezien de chemicalien.
6-1.jpg


Test 1 voor de turtle; 2 minuten inwerken (max 1 minuut volgens de verpakking), en vervolgens met spons, borstels en een oude washandschoen geboent.
7t.jpg

8t.jpg

9t.jpg


Het viel me een beetje tegen gezien de reputatie van 'agressieveling', en veel putjes remslijpsel bleven achter. Het viel me op dat het oppervlak van de velg erg ruw aanvoelde.

De Wheelbrightener op dezelfde manier met de andere voorvelg.
10wb.jpg

11wb.jpg

12wb.jpg

13wb.jpg


Een duidelijk beter resultaat, al is het nog steeds niet brandschoon. Bedenk je wel dat dit een 1:3 oplossing is, en ik tot onverdund (factor 3 zo sterk) kan gaan... Het oppervlak van de velg voelde lang niet zo ruw aan als met Turtle.

Daarna heb ik de rest van de (achter)wielen met Wheelbrightener gedaan, en daarna met dezelfde oplossing gekleid. De wielen zijn daarna voor 98% schoon, maar de tijd was op :)

Testwinnaar op prijs en prestatie: Meguiars Wheelbrightener!
 
Volgende keer een test met Wheel Brite:
https://www.Carclean.com/product/Turtle_Wax/Wheel_Brite_500ml_T73_100266

Mooie test!
 
Duidelijke review Tinus.

Wat voor sprayer gebruik jij voor de Wheel brightener? Gewoon zo een die ook op de Poorboys fles op de foto zit? Houden die dat een beetje lang uit, of worden die aangetast door de "chemicalien"?
 
Er is geen enkele sprayer die WB overleeft, daarom gebruik ik die ook niet meer.
De langste houdbaarheid heb ik gehad met de sprayer van cc maar je moet de sprayer iedere keer uitspoelen met schoon water zodat er geen WB meer in zit dan is het redelijk te doen.
 
Koko zei:
Er is geen enkele sprayer die WB overleeft, daarom gebruik ik die ook niet meer.

Ik spreek dit tegen, de sprayer overleeft het wel degelijk, probleem is alleen dat Wheel Brightener kristalliseert en daardoor de boel verstopt als je het niet vaak gebruikt. De sprayer gaat dus niet kapot maar raakt verstopt, na gebruik even de sprayer schoone water laten sprayen en het probleem is opgelost. NIet ideaal, maar een work-around. "defecte" sprayer even uit elkaar laten weken in warm/heet water lost ook in de meeste gevallen het probleem op. In een heel enkel geval gaan ze echt kapot.
 
Mooie review! Heb nu de Bilberry, maar wil ook de Wheel Brightener eens proberen.
 
Goede review, wilde al enige tijd weten hoe die Turtle zich hield....
Was verbaast over het prijsverschil....

Tkx, was weer helder....
 
echt een heerlijke reiniger, al vond ik bilberry ook echt lekker.
hij is wel chemisch, 1:4 kan hij evengoed nog prikken e.d. iets wat ik met bilberry niet had.
1:6 tot 1:8 voor de wekelijkse was ERG goed bruikbaar, en genoeg "bite" in puurdere vorm...
toch heb ik zelf een flesje bilberry ernaast
 
Eelco zei:
Duidelijke review Tinus.

Wat voor sprayer gebruik jij voor de Wheel brightener? Gewoon zo een die ook op de Poorboys fles op de foto zit? Houden die dat een beetje lang uit, of worden die aangetast door de "chemicalien"?

Je ziet het flesje met de WB, en de standaard Poorboys-sprayer die erop zit die ik gebruik. Dat flesje en die sprayer gebruik ik al 1 (!) jaar met WB zonder 1 probleem. Topsprayers, erg tevreden over.
 
stimpy68 zei:
Ik spreek dit tegen, de sprayer overleeft het wel degelijk, probleem is alleen dat Wheel Brightener kristalliseert en daardoor de boel verstopt als je het niet vaak gebruikt. De sprayer gaat dus niet kapot maar raakt verstopt, na gebruik even de sprayer schoone water laten sprayen en het probleem is opgelost. NIet ideaal, maar een work-around. "defecte" sprayer even uit elkaar laten weken in warm/heet water lost ook in de meeste gevallen het probleem op. In een heel enkel geval gaan ze echt kapot.

Ik verwoordde het idd verkeerd, ik heb nog geen sprayer meegemaakt die het overleefde.
De sprayers die ik heb gehad waren allemaal aangevreten van binnen, moet wel zeggen dat ik de wb niet regelmatig gebruik, misschien 1x in de 6 weken ofzo als ik een andere wagen moest doen die vuile velgen had.
Mijn eigen velgen zijn nooit vies en daar kan ik wb zowiezo al niet op gebruiken ivm mn rand die is van gepolijst aluminium.
 
In mijn beleving is de Turtle aggressief bij corrosie of verwering.
Daarnaast lost het vuil aanzienlijk beter op als dat al vochtig is, bijvoorbeeld door een sopje vooraf.

Het prijsverschil en het getoonde resultaat geven toch wel de doorslag.
Als de schilpad op is ....weer wat te bestellen .... :party:

Hans
 
RedCat zei:
In mijn beleving is de Turtle aggressief bij corrosie of verwering.
Daarnaast lost het vuil aanzienlijk beter op als dat al vochtig is, bijvoorbeeld door een sopje vooraf.

De velgen heb ik van te voren grondig afgespoten met een hogedrukreiniger, dus ze waren nat.