Afgelopen weekend stond deze Mercedes Benz E 55 AMG op het programma voor een full detail. Nu hoor ik jullie al denken: "Hey, die komt me bekend voor?" en dat klopt. Een goede 2 jaar geleden heeft @Jansen samen met de eigenaar de auto onder handen genomen en ik een paar maanden later de puntjes op de i gezet.
In de tussentijd heeft de auto een nieuwe eigenaar en die had me een tijdje geleden benaderd of ik zijn auto opnieuw onder handen wilde nemen. In het verleden had ik al zijn motor en zijn vorige auto gedaan dus de weg naar het Haagse was snel gevonden.
De auto bij aanvang:
Oei! Dat was even schrikken en slikken
Ergens in m'n achterhoofd had ik verwacht dat de auto er nog netjes bij zou staan, helaas was het anders.
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Ik had me voorgenomen het was proces zoals altijd zaterdagochtend vroeg te gaan doen, maar bij nader inzien leek het me verstandig dit al op vrijdagavond te doen dus ben ik naar de zaak gereden (ik neem de auto altijd mee naar huis...) en daar alvast begonnen. De gehele auto ingespoten met een citrus based pre-wash, daarna in het foam gezet en alle kieren, naadjes en spleetjes met APC ingespoten zodat het vuil goed los kan weken en zo kan worden afgevoerd.
De velgen ingespoten met een de-ironizer en die z'n werk laten doen.
- Nanolex APC
- Gyeon Bath Essence
- Kenotek foam
- Kenotek de-ironizer
- diverse hardware zoals kwasten, borstels, washmitts enz.
De auto knapte al een stuk op na een flinke wasbeurt. De auto grondig afgespoten, alle was benodigdheden opgeruimd, auto naar binnen gereden, daar alles klaar gezet zodat ik zaterdagochtend meteen aan de slag kon.
Kleien:
van de lak kwam weinig vervuiling af.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
zoals @Jansen al in zijn show off zei, her en der heeft de auto wat herstelwerkzaamheden gehad. Over het grootste gedeelte waren de lakdiktes zo'n beetje gelijk, alleen linksachter schoot de meter de hoogte in, niet overdreven veel maar wel duidelijk te zien.
Staat van de lak:
destijds is er Gyeon One op de lak aangebracht. Er wordt gezegd dat deze ongeveer 12 maanden mee gaat, maar als je de auto (regelmatig) door de wasstraat heen perst, zal dit op zeker de levensduur met grote stappen verminderen, zo ook in dit geval. En daarbij doet een wasstraat geen goed aan de lak en dat was goed te zien
Polijsten:
zoals vaak wordt gezegd over Duitse lakken dat deze hard zijn, zeker met het verslag dat de rotary er destijds aan te pas moest komen. Zelf vond ik het naar mijn mening erg meevallen: niet te hard, niet te zacht, gewoon prima te doen. Ik had ditmaal de rotary niet eens nodig. Met de Gyeon Compound+ en de rode Gyeon pad kreeg ik de lak al na een paar hits zo goed als strak met de D/A.
De lak werd in een aantal stappen gepolijst van grof naar fijn
- diverse Gyeon polijstpasta's: Compound+, Polish, Primer
- diverse Gyeon pads
- Rupes Bigfoot LHR15 Mark I & III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000
Het stoorde me ontzettend dat ik achter de type aanduidingen het niet schoon en/of netjes kreeg. Contact opgenomen met de eigenaar met de vraag of hij de logo's weg wilde hebben. Dit wilde hij niet omdat het gewoon bij de auto hoort. Dus ik heb voorgesteld de logo's te verwijderen, de boel erachter netjes te maken en de logo's weer terug te plaatsen en zo geschiede.
Voor, tijdens en na.
Bescherming:
nadat al het polijsten klaar was, werd het tijd om de lak weer te beschermen.
De lak is als laatste stap gepolijst met Gyeon Primer, deze afgenomen, de lak een half uur met rust gelaten en daarna meermaals ontvet met Gyeon Prep.
Ik had ook de auto naar buiten kunnen rijden, deze kunnen wassen met een sterke concentratie shampoo en/of afwasmiddel, maar dan blijft er overal nog water uit komen en ik wilde ook niet weer met droogdoeken in de weer over de lak...
Als eerste een laag Gyeon One aangebracht en 1,5 uur later een laagje Gyeon Cancoat.
In de tussentijd dat de coating kon uitharden, ben ik verder gegaan met de rest.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt en opgefrist met Nanolex Engine Dressing.
Mike Thomas zou weer trots zijn
De uitlaat einden schoon gemaakt en behandeld met Great Lion metal polish. Helaas kreeg ik ze niet meer netjes.
Zowel de buiten als de binnenkant van de ramen schoon gemaakt met Autoglym Car Glass Polish met een Monello oranje handpad.
Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, al het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.
Voordat de auto naar buiten gereden werd, eerst nog een laagje Gyeon Cure zodat de coating komende dagen kan uitharden en de coating beschermd tegen de elementen.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
In de tussentijd heeft de auto een nieuwe eigenaar en die had me een tijdje geleden benaderd of ik zijn auto opnieuw onder handen wilde nemen. In het verleden had ik al zijn motor en zijn vorige auto gedaan dus de weg naar het Haagse was snel gevonden.
De auto bij aanvang:
Oei! Dat was even schrikken en slikken
Ergens in m'n achterhoofd had ik verwacht dat de auto er nog netjes bij zou staan, helaas was het anders.
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Ik had me voorgenomen het was proces zoals altijd zaterdagochtend vroeg te gaan doen, maar bij nader inzien leek het me verstandig dit al op vrijdagavond te doen dus ben ik naar de zaak gereden (ik neem de auto altijd mee naar huis...) en daar alvast begonnen. De gehele auto ingespoten met een citrus based pre-wash, daarna in het foam gezet en alle kieren, naadjes en spleetjes met APC ingespoten zodat het vuil goed los kan weken en zo kan worden afgevoerd.
De velgen ingespoten met een de-ironizer en die z'n werk laten doen.
- Nanolex APC
- Gyeon Bath Essence
- Kenotek foam
- Kenotek de-ironizer
- diverse hardware zoals kwasten, borstels, washmitts enz.
De auto knapte al een stuk op na een flinke wasbeurt. De auto grondig afgespoten, alle was benodigdheden opgeruimd, auto naar binnen gereden, daar alles klaar gezet zodat ik zaterdagochtend meteen aan de slag kon.
Kleien:
van de lak kwam weinig vervuiling af.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
zoals @Jansen al in zijn show off zei, her en der heeft de auto wat herstelwerkzaamheden gehad. Over het grootste gedeelte waren de lakdiktes zo'n beetje gelijk, alleen linksachter schoot de meter de hoogte in, niet overdreven veel maar wel duidelijk te zien.
Staat van de lak:
destijds is er Gyeon One op de lak aangebracht. Er wordt gezegd dat deze ongeveer 12 maanden mee gaat, maar als je de auto (regelmatig) door de wasstraat heen perst, zal dit op zeker de levensduur met grote stappen verminderen, zo ook in dit geval. En daarbij doet een wasstraat geen goed aan de lak en dat was goed te zien
Polijsten:
zoals vaak wordt gezegd over Duitse lakken dat deze hard zijn, zeker met het verslag dat de rotary er destijds aan te pas moest komen. Zelf vond ik het naar mijn mening erg meevallen: niet te hard, niet te zacht, gewoon prima te doen. Ik had ditmaal de rotary niet eens nodig. Met de Gyeon Compound+ en de rode Gyeon pad kreeg ik de lak al na een paar hits zo goed als strak met de D/A.
De lak werd in een aantal stappen gepolijst van grof naar fijn
- diverse Gyeon polijstpasta's: Compound+, Polish, Primer
- diverse Gyeon pads
- Rupes Bigfoot LHR15 Mark I & III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000
Het stoorde me ontzettend dat ik achter de type aanduidingen het niet schoon en/of netjes kreeg. Contact opgenomen met de eigenaar met de vraag of hij de logo's weg wilde hebben. Dit wilde hij niet omdat het gewoon bij de auto hoort. Dus ik heb voorgesteld de logo's te verwijderen, de boel erachter netjes te maken en de logo's weer terug te plaatsen en zo geschiede.
Voor, tijdens en na.
Bescherming:
nadat al het polijsten klaar was, werd het tijd om de lak weer te beschermen.
De lak is als laatste stap gepolijst met Gyeon Primer, deze afgenomen, de lak een half uur met rust gelaten en daarna meermaals ontvet met Gyeon Prep.
Ik had ook de auto naar buiten kunnen rijden, deze kunnen wassen met een sterke concentratie shampoo en/of afwasmiddel, maar dan blijft er overal nog water uit komen en ik wilde ook niet weer met droogdoeken in de weer over de lak...
Als eerste een laag Gyeon One aangebracht en 1,5 uur later een laagje Gyeon Cancoat.
In de tussentijd dat de coating kon uitharden, ben ik verder gegaan met de rest.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt en opgefrist met Nanolex Engine Dressing.
Mike Thomas zou weer trots zijn
De uitlaat einden schoon gemaakt en behandeld met Great Lion metal polish. Helaas kreeg ik ze niet meer netjes.
Zowel de buiten als de binnenkant van de ramen schoon gemaakt met Autoglym Car Glass Polish met een Monello oranje handpad.
Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, al het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.
Voordat de auto naar buiten gereden werd, eerst nog een laagje Gyeon Cure zodat de coating komende dagen kan uitharden en de coating beschermd tegen de elementen.
De glans en reflectie zit er weer goed in.