Afgelopen weekend zou er eigenlijk een Mini Electric gepland staan, maar deze had wat schade opgelopen door een iets te enthousiaste hond die tegen de auto was opgesprongen. Omdat de eigenaar het lullig vond dat ik het weekend al gereserveerd had, kwam hij met het idee zijn andere auto te doen. In eerste instantie twijfelde ik omdat een bus is en deze nooit in een weekend klaar zou krijgen. Ik had overlegd dat ik dan waarschijnlijk 2 weekenden nodig zou hebben...
De auto bij aanvang:
op vrijdagmiddag werd de bus netjes op tijd bij mij afgeleverd. De bus mee naar huis genomen, snel m'n eten naar binnen gepropt en weer terug gegaan naar de zaak om de auto alvast te wassen, dat scheelde me zaterdagochtend alvast veel tijd.
Wasprogramma:
als eerste de bus ingespoten met een citrus-pre-wash en daarna de bus gefoamd zodat het vuil los kan weken.
De velgen metAction de-ironizer ingespoten, even laten inwerken, bewerkt met diverse borstels, kwast en washmitt.
De bus gewassen en daarna grondig afgespoten.
Nadat alle spullen opgeruimd waren, kon de bus naar binnen en ik naar huis zodat ik nog iets had aan de vrijdagavond.
Zaterdagochtend lag ik al om 05:45 uur naar het plafond te staren terwijl de wekken om 06:15 uur zou gaan. Ik ben er maar uit gegaan, douchen, omkleden en richting zaak.
Aangekomen om 06:30 uur op de zaak eerst maar eens wat bakken koffie achterover getikt en een peuk gerookt en in de tussentijd het fora en FB checken...
Kleien:
Voor een bus die niet overdekt staat en 24/7 buiten staat, viel de vervuiling erg mee, alleen bij de bekende hotspots zoals achter de voorste wielen op de deuren kwam wat meer vervuiling vandaan dan van de rest van de bus.
Het kan zijn dat de auto een (flinke) schoonmaakbeurt heeft gehad voordat deze werd gewisseld van eigenaar. De bus is recentelijk aangekocht door de huidige eigenaar. Daarvoor heeft de bus zijn eerste jaren gesleten in Duitsland.
Lakdiktemeting:
geen hele gekke waardes, overal lagen deze rond dezelfde dikte. Goed teken want geen schade verleden.
Het schommelde zo rond de 100 tot 140 micron.
Staat van de lak:
op zich viel het wel mee, de hele bus zat onder de swirls. Ik vermoed dat de bus nog nooit een wasstraat van binnen heeft gezien want ik denk dat het niet kon vanwege de luifel aan de zijkant en de hoogte van de bus. De bus moet haast wel met de hand gewassen zijn.... gelukkig maar
Polijsten:
ik had het hele arsenaal aan machines, pads en pasta's van grof tot fijn al klaar gelegd en zij waren onderling al aan het bekvechten wie er als eerste aan de slag kon
Duitsers maken geen grappen maar wel hele harde lakken. Nou... in het geval van deze bus totaal niet! Een testspot met een rode Gyeon pad en Monello Mezzo was al voldoende om de lak strak te krijgen.
Echt bizar, je verwacht een betonharde lak maar de swirls verdwenen in rap tempo. Raar dat een dikke AMG van € 100K+ knetterharde lak heeft maar een bus van € 100K+ (ja, dat kosten ze echt) dat niet heeft. Je zou voor dat geld toch wat meer verwachten
Ik vermoed dan ook dat ze besparen op de lak van een bus want die worden vaak toch mishandeld...
- Monello LDA1000
- diverse Rupes machines
- diverse pads en pasta's.
De lak liet zich zo makkelijk en snel corrigeren, dat op zaterdag de hele bus al 1 rondje grof (Mezzo en rode pad Gyeon is niet heel grof... eerder medium) gepolijst was. Ik had zelfs nog tijd om de voorkant, hele rechterzijde en de achterkant een 2de rondje finishen te doen
Op zondagochtend op het gemak de linkerzijde en voorkant gefinished.
Daar de bus best grote oppervlaktes heeft om te polijsten maar ook kleien delen, mocht mijn nieuwe vriend ook z'n kunstjes vertonen en dit ging prima.
De sticker aan de achterzijde mocht van de eigenaar eraf. Voorzichtig met een kunststof schraper de sticker verwijderd, de restanten met stickerverwijderaar verwijderd en daarna gepolijst.
Achterlichten ook weer netjes.
De finish is in zicht:
Onder de motorkap werd de boel schoon gemaakt en weer opgefrist.
Alle kunststoffen schoon gemaakt met doeken en APC, naderhand al het kunststof behandeld met Nanolex Engine Bay Dressing.
De paravaan schoon gemaakt, ontvet en voorzien van Gyeon Cancoat.
Bescherming:
omdat de bus 24/7 buiten staat, besloten om deze 2 lagen coating te geven: 1 laagje Gyeon One en naderhand nog een laagje Gyeon Cancoat.
Alle kunststoffen voorzien van Gyeon Cancoat inclusief de ramen (behalve voorruit).
De glans en reflectie zit er weer goed in
Ik had zelfs nog wat tijd over dus het interieur onder handen genomen.
Leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner, Stjärnagloss borstel, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner.
Puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
- ruiten schoon gemaakt
- banden voorzien van Stjärnagloss Gummi
En toen kon de bus naar buiten.
De auto bij aanvang:
op vrijdagmiddag werd de bus netjes op tijd bij mij afgeleverd. De bus mee naar huis genomen, snel m'n eten naar binnen gepropt en weer terug gegaan naar de zaak om de auto alvast te wassen, dat scheelde me zaterdagochtend alvast veel tijd.
Wasprogramma:
als eerste de bus ingespoten met een citrus-pre-wash en daarna de bus gefoamd zodat het vuil los kan weken.
De velgen met
De bus gewassen en daarna grondig afgespoten.
Nadat alle spullen opgeruimd waren, kon de bus naar binnen en ik naar huis zodat ik nog iets had aan de vrijdagavond.
Zaterdagochtend lag ik al om 05:45 uur naar het plafond te staren terwijl de wekken om 06:15 uur zou gaan. Ik ben er maar uit gegaan, douchen, omkleden en richting zaak.
Aangekomen om 06:30 uur op de zaak eerst maar eens wat bakken koffie achterover getikt en een peuk gerookt en in de tussentijd het fora en FB checken...
Kleien:
Voor een bus die niet overdekt staat en 24/7 buiten staat, viel de vervuiling erg mee, alleen bij de bekende hotspots zoals achter de voorste wielen op de deuren kwam wat meer vervuiling vandaan dan van de rest van de bus.
Het kan zijn dat de auto een (flinke) schoonmaakbeurt heeft gehad voordat deze werd gewisseld van eigenaar. De bus is recentelijk aangekocht door de huidige eigenaar. Daarvoor heeft de bus zijn eerste jaren gesleten in Duitsland.
Lakdiktemeting:
geen hele gekke waardes, overal lagen deze rond dezelfde dikte. Goed teken want geen schade verleden.
Het schommelde zo rond de 100 tot 140 micron.
Staat van de lak:
op zich viel het wel mee, de hele bus zat onder de swirls. Ik vermoed dat de bus nog nooit een wasstraat van binnen heeft gezien want ik denk dat het niet kon vanwege de luifel aan de zijkant en de hoogte van de bus. De bus moet haast wel met de hand gewassen zijn.... gelukkig maar
Polijsten:
ik had het hele arsenaal aan machines, pads en pasta's van grof tot fijn al klaar gelegd en zij waren onderling al aan het bekvechten wie er als eerste aan de slag kon
Duitsers maken geen grappen maar wel hele harde lakken. Nou... in het geval van deze bus totaal niet! Een testspot met een rode Gyeon pad en Monello Mezzo was al voldoende om de lak strak te krijgen.
Echt bizar, je verwacht een betonharde lak maar de swirls verdwenen in rap tempo. Raar dat een dikke AMG van € 100K+ knetterharde lak heeft maar een bus van € 100K+ (ja, dat kosten ze echt) dat niet heeft. Je zou voor dat geld toch wat meer verwachten
Ik vermoed dan ook dat ze besparen op de lak van een bus want die worden vaak toch mishandeld...
- Monello LDA1000
- diverse Rupes machines
- diverse pads en pasta's.
De lak liet zich zo makkelijk en snel corrigeren, dat op zaterdag de hele bus al 1 rondje grof (Mezzo en rode pad Gyeon is niet heel grof... eerder medium) gepolijst was. Ik had zelfs nog tijd om de voorkant, hele rechterzijde en de achterkant een 2de rondje finishen te doen
Op zondagochtend op het gemak de linkerzijde en voorkant gefinished.
Daar de bus best grote oppervlaktes heeft om te polijsten maar ook kleien delen, mocht mijn nieuwe vriend ook z'n kunstjes vertonen en dit ging prima.
De sticker aan de achterzijde mocht van de eigenaar eraf. Voorzichtig met een kunststof schraper de sticker verwijderd, de restanten met stickerverwijderaar verwijderd en daarna gepolijst.
Achterlichten ook weer netjes.
De finish is in zicht:
Onder de motorkap werd de boel schoon gemaakt en weer opgefrist.
Alle kunststoffen schoon gemaakt met doeken en APC, naderhand al het kunststof behandeld met Nanolex Engine Bay Dressing.
De paravaan schoon gemaakt, ontvet en voorzien van Gyeon Cancoat.
Bescherming:
omdat de bus 24/7 buiten staat, besloten om deze 2 lagen coating te geven: 1 laagje Gyeon One en naderhand nog een laagje Gyeon Cancoat.
Alle kunststoffen voorzien van Gyeon Cancoat inclusief de ramen (behalve voorruit).
De glans en reflectie zit er weer goed in
Ik had zelfs nog wat tijd over dus het interieur onder handen genomen.
Leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner, Stjärnagloss borstel, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner.
Puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
- ruiten schoon gemaakt
- banden voorzien van Stjärnagloss Gummi
En toen kon de bus naar buiten.