• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes E-Klasse 320 (W211) Hellblau,weekendklus door BPJ en BP **afgeleverd**

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Vrijdagavond, mooi weekendweer op komst en geen detailklus in het vooruitzicht.
Gelukkig in goed gezelschap van mijn gezin en goede vriend John met een biertje erbij wat nabomen over onze vakanties.
John heeft zijn S-klasse een half jaartje geleden ingeruild voor een nette E-klasse. Voor de vakantie hadden we al afgesproken dat dit een project voor BPJ en mij zou worden.
Een goede detailbeurt voor het exterieur stond natuurlijk bovenaan het lijstje, maar er waren in de afgelopen maanden nog wat extra klusjes opgeborreld. Het blauwleren interieur was na 9 jaar – en 256.000 km- gebruik behoorlijk smoezelig geworden en kon wel een reinigingsbeurt gebruiken, daarnaast moest de kont geschoren worden en kunnen de koplampen wel een polijst- of wetsandbeurt gebruiken.
John vertelt op een goed moment dat hij zaterdag naar Duitsland moet voor een zijspancrosswedstrijd. Kenneth en ik veren op: “dan is de Mercedes dus beschikbaar?”
Na het bevestigend antwoord was het gauw duidelijk, we zullen die ster eens aanpakken van het weekend.
DSCF5204.JPG


Zaterdagmorgen rond negen uur stond het benodigde detailmateriaal buiten klaar en hebben we samen de aanpak bepaald.
BPJ begint met de velgen: eerst ingesprayd met Poorboys Spray & Rinse daarna wat bijgespoten met de pompkan met water en vervolgens ingewerkt met een kwastje.

DSCF5210.JPG


DSCF5217.JPG


Het was al snel duidelijk dat het sinds jaren ingevreten vuil niet allemaal zou verdwijnen als we de velgen op de auto zouden laten zitten, toch kozen we ervoor om ze op de auto te laten zitten, demonteren kost immers best wat tijd en zo vroeg al flinke vertraging oplopen werkt voor de rest van de klus niet lekker. Na het reinigen van de velgen werd de Iron X ingezet.
Verschrikkelijk wat een “bloedbad” werd dat. Zo hebben wij het nog nooit gezien.
DSCF5218.JPG


Na deze bewerking zijn de banden nog voorzien van twee laagjes met Mothers Reflections Advanced Tire Care
DSCF5239.JPG


In de tijd dat Kenneth zich op de velgen heeft gestort ben ik bezig geweest met een simpele wasbeurt. Eerst de rubbers en vervelende randjes ingespoten met APC 1:10
Achter het tankklepje kwam ik een vegetatie tegen die in een documentaire van National Geographic niet zou misstaan:
DSCF5222.JPG

Klusje voor Bugsquash:
DSCF5221.JPG


Na de APC heb ik de foammaster gevuld met een flinke concentratie Supa Snow Foam. Eventuele nog aanwezige resten van een waxlaag zou hiermee verwijdert moeten worden.
Na de Foamparty de wasemmers klaargezet met Duragloss 902. Hiervan geen foto’s want het wasproces biedt weinig fotomomenten, toch?
Of het moet een fotootje van de emmers zijn toen ik ermee klaar was. Wees gerust, zo vuil laat ik het normaal niet worden maar nu wist ik dat we toch zouden kleien en polijsten.
DSCF5224.JPG

Linkse emmer is de spoelemmer en de rechtse is gevuld met de Duraglossshampoo.

Na een bakkie koffie was het tijd om de kont te scheren de letters E320 aan de linkerkant en CDI aan de rechterkant werden met behulp van ijzergaren verwijderd, vervolgens werden de foamresten verwijderd met behulp van (een beetje!) aceton.
DSCF5227.JPG


Het was tijd om te kleien, uit de voorraad werd een nieuw potje met Poorboys Clay aangebroken en Kenneth en ik begonnen ieder gewapend met een sprayfles gevuld met Born Slippy aan het kleien. Ik de horizontale delen omdat ik nogal makkelijk duizelig word van veel bukken en Kenneth nam de verticale delen voor zijn rekening. De lak bleek nogal vervuild want de klei veranderde regelmatig van stemmig grijs naar roestbruin; voornamelijk hars leek ons. Kleien werd afgesloten met een snelle wasbeurt, de Mercedes gaf inmiddels wat van zijn originele glans prijs.

De lak kon nu goed beoordeeld worden. Er was netjes op de Mercedes gepast door de voorgaande twee eigenaren. De eerste drie jaren heeft de auto in Spanje rondgereden om in 2006 geïmporteerd te worden door een dealer in Heerlen, toen is de auto in Nederland op kenteken gekomen. We spraken af dat ik met de PRO900 de eerste polijststap zou doen en dat Kenneth hier met de DAP900 achteraan zou komen.
Na aanleiding van een late-night-chat vrijdagnacht met Soepergrover had ik het plan opgevat om de Poorboys Syn 1 eens in te zetten, ik had immers een volle fles staan en als je het nooit probeert, dan kun je ook geen nuttige ervaringen aan je kennis toevoegen.
Goed, de Syn1 op een oranje pad op de rotary, eerst natuurlijk met een zeer besheiden toerental maar als snel had ik in de gaten dat er wel een tandje bijkon. Na een worsteling met de Syn1 die eindige op standje 6 (!) sprak Kenneth de historische woorden: “schei der maar mee uit pa dat wordt niks, gewoon naar de Monello Forza":)^
Ik was helemaal niet van plan om hem tegen te spreken. Ik begrijp nu waarom de Syn 1 nooit een topper is geworden, tsonge wat stoft dat spul. Inizio is daarbij vergeleken bijna stofvrij.
Na de overschakeling op Monello producten (ik de Forza en Kenneth de witte pad met Mezzo) hebben we besloten om de pass met Finale en de volgende nabewerkingen (glaze en wax) morgen te doen. Hierdoor kon ik aan het eind van de middag nog een aanvang maken met het interieur.
Het blauwe leer was erg vervuild en ik heb ervoor gekozen om een leathercleaner te gebruiken die ik in een sprayfles had gedaan, een beetje verdund met demi water.
Een licht spraytje op het interieur en vervolgens werd het middel ingewerkt met een kwastje.
Hierna gebruikte ik een schone en klamvochtige washmitt om af te nemen, gedroogd werd er met een MF-doek. De kunststof interieur delen kregen dezelfde behandeling maar dan niet met leathercleaner maar met APC 1:15.
Deze 50/50 foto’s spreken voor zich lijkt me, maar geloof me als ik zeg dat de foto’s de zaak nog wat schoner laten zien dan de werkelijkheid was.

DSCF5235.JPG

DSCF5246.JPG

DSCF5258.JPG


Na het reinigen van het interieur zijn de interieurdelen gevoed: het leer met Auto Finesse Hide en het kunststof met Poorboys Natural Look
De Auto Finesse Hide is een product was zich makkelijk laat opbrengen met een foampad, het verwerkt naar mijn idee mooi zuinig.

DSCF5263.JPG


Rond negen uur vanavond vond ik het welletjes en heb ik de Mercedes geparkeerd. Morgen verder voor de finishing touch met Finale en een Glaze & Wax.
Inmiddels heb ik al wat mailtjes ontvangen van detailvrienden die wel een bakkie koffie lusten. Morgenvroeg snel aan de gang want als die gasten arriveren zal het wel uitdraaien op koffie leuten en slap O H-en.:-"
Resultaat to nu toe:
DSCF5268.JPG




Zondag verder.
Natuurlijk is er vannacht een fris buitje gevallen en omdat de Mercedes buiten heeft geslapen kon ik beginnen met een quickwash.
Hierna met een grote (6 inch) groene curved CSS pad met Finale de auto nagelopen. Erikjeeh arriveerde al snel om de vorderingen live te aanschouwen.Niet lang daarna arriveerde Joost (Soepergrover) gretig als altijd om aan de gang te gaan, hij is de achterbumper met een spotbufpad op de DAP 500 te lijf gegaan.
DSCF5279.JPG


Inmiddels was BPJ ook wakker en heeft hij met een handpad de Black Hole opgezet.
DSCF5280.JPG


Het laatste klusje van de lijst was het wetsanden van de koplampen. Hiervoor is de VDAP500 tevoorschijn gehaald met de 3M trizact schijven.
DSCF5283.JPG


Na een eerste pass met de 1.500 schijf werd snel duidelijk dat dit geen oplossing zou bieden voor de matte koplampen; de aanslag bleek binnenin te zitten. De boel is nog wel afgebouwd met 3M Trizact 3.000 en de rotary met wit en Forza op een spotbuffpad, maar winst is er op de koplampen niet behaald.
BPJ zette de DJ Rainforest Rub als waxlaag erop met een handpad en de happening met forumleden kreeg weer een uitbreiding. Addy arriveerde (net op dit moment nu er weinig meer te doen was, toevallig he?)

Joost heeft de ruiten nog een laatste nabehandeling gegeven met de Mint Merkin van Dodo Juice en Meguiars Glass Cleaner Concentrate.
Zoals bekend is Joost de man van de details. Hij vond dat de Mercedes Ster beter uitgericht moest worden, dan klusje wilde hij wel even voor zijn rekening nemen:
DSCF5298.JPG


Op het laatste nippertje kon Woody (samen met mejuffrouw Woody) nog net het eindresultaat aanschouwen.
Omdat dit geen exclusief feestje is voor de forummers uit West Brabant (maar toch een beetje speciaal voor Maaike, die om onduidelijke redenen ontbrak) wat na-foto's

DSCF5285.JPG

DSCF5289.JPG

DSCF5295.JPG


Dank voor het lezen, opbouwende reactie zijn zeer welkom.
 
  • Leuk
Reactions: Frits Blaasbaard
Mooi begin Johan en Kenneth, ik had van Joost al gehoord dat deze op de planning stond. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Vandaag ook eens zo'n rotery vastgehouden, een Pro900 en een Shinex, maar dat valt nog niet mee zeg maar.
Succes morgen verder....ennuh niet teveel koffie leuten heej.:D
 
addy zei:
Vandaag ook eens zo'n rotary vastgehouden, een Pro900 en een Shinex, maar dat valt nog niet mee zeg maar.

Het is inderdaad best een worsteling om het onder de knie te krijgen, maar als het kwartje valt dan is een rotary best te hanteren.
En die Shinex? :heart_eyes:

Kom er gerust bij Addy, koffie zat hier.
 
ziet er al veelbelovend uit...ik vind dit model van E-klasse trouwens mooier dan de huidige. Er is blijkbaar wel heel wat werk aan...doe zo voort :)^
 
Misschien dat ik wel even aan kom waaien, nu eerst even een kastje voor de kinders aflakken .
 
Mooi project. Man wat was dat leer vuil. Welke leathercleaner heb je gebruikt?
Als je hebt overgeschakeld naar forza, dat stoft toch ook redelijk?
 
Interessant detail object.
Succes vandaag waarbij ik in nieuwsgierige afwachting ben van de na foto's:-"
 
addy zei:
Misschien dat ik wel even aan kom waaien, nu eerst even een kastje voor de kinders aflakken .

Dan moet je snel komen Addy, Joost en Erik zijn hier (ik heb ze natuurlijk direct aan het werk gezet) Vanmiddag ben ik de hort op.

hondasport zei:
Welke leathercleaner heb je gebruikt?
Als je hebt overgeschakeld naar forza, dat stoft toch ook redelijk?
De leathercleaner is van LeatherMaster, deze gebruik ik voor het bankstel en de stoelen ook altijd.
Ja Forza stoft ook wel maar vergeleken met Syn1 toch wel wat minder. Forza werkt ook wat lekkerder door terwijl Syn1 van het ene op het ander moment "op" is.

Woody zei:
Hoor ik daar een mini meet?LoL
Ha het lijkt er wel op, de CCBBCC ( CarClean West Brabant Cleaning Crew) is bij elkaar. Als je voor 1 uur nog hier kunt zijn ben je ook welkom Hugo.