• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes S 320 1999 Donkerblauw

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Vandaag heb ik een begin gemaakt met een full detail van een Mercedes S320.
De auto was qua lak in redelijke staat, natuurlijk zit er na 11 jaar en 285.000 km wat steenslagschade op de motorkap, en links en rechts een kras of krasje. Wat me wel verbaasde was dat er toch zo hier en daar al wat roestblaasjes zichtbaar werden. Tuurlijk deze auto is elf jaar oud maar ik had vooraf een ander idee van de kwaliteit van de lak en het plaatwerk van een Mercedes.

Omdat ik niet weet wanneer ik aan deze auto kan werken en er zomaar twee weken of meer tussen een detailbeurt kunnen zitten, hanteer ik een bit-by-bit-aanpak; iedere keer een deel en als het goed gaat en de tijd het toelaat nog één (of twee)
De doelstelling voor vandaag was:
strippen van eventuele waslagen, kleien, polijsten, glaze, wax op de motorkap, en mocht de tijd er zijn dan verder met het dak en eventueel de achterklep.

Eerst maar eens een foto van het project:
DSCF2335.JPG


Met mijn fotokunsten is iedere auto moeilijk vast te leggen maar met deze ster heb ik toch het idee dat de foto de auto veel beter doet uitkomen dan de werkelijkheid laat zien.

Het strippen van oude waxlagen gedaan met een middel uit het keukenkastje: Sprint 200 N.C. concentrate. Dit is een professionele multi purpose cleaner op alcoholbasis. Voor de eerste keer dit middel gebruikt en het bevalt goed.

Met Poorboys Clay en DodoJuice Born Slippy het kleien aangepakt. De klei haalde nog behoorlijk wat vervuiling van het oppervlak.
De foto is niet best maar de bruine aanslag die eraf kwam is toch te zien:
DSCF2355.JPG

Volgens goed gebruik verder gegaan met de testspot. De DAP500 met een witte Kompressorpad en Monello Mezzo.
Direct de bevestiging wat je vooraf al zou verwachten; dit is een te lichte combi. Dan de oranje pad met de DAP in combinatie met Monello Inizio.
Dat gaat al beter maar ik durf nog een stapje verder te gaan. De PRO900 mag aan zijn eerste klus beginnen.
Okay dat wordt hem: de rotary PRO900 met Inizio en oranje op standje 3.
Vervolgens was ik van plan om de daarop volgende stappen met de DAP te doen. Witte Kompressor met Mezzo en zwart of lichtgroen met Finale.
Voor mijn gevoel was het gat tussen stap 1 en 2 toch een beetje te groot. Dan maar even gebeld met de meester @ Carclean Headquaters zelve.
Dennis geeft me de tip om de tweede stap ook met de PRO900 te doen. De twijfel tussen de zwarte en de groene pad voor de laatste stap wordt beslecht in het voordeel van de lichtgroene pad. Bedankt Dennis!
Dit topmateriaal moet de klus gaan klaren:
DSCF2360.JPG


Tegen de middag was de motorkap gepolijst volgens eerdergenoemde aanpak. De gebruikte glaze was de Black Hole van Poorboys, deze noeste arbeid leverde dit resultaat op:
DSCF2367.JPG

De volgende stap met dezelfde aanpak was het dak. Intussen kwam Soepergrover langs, die voor de gelegenheid maar een vrije middag had genomen. Door dit inspirerend gezelschap is ook nog de achterklep aan de beurt gekomen.
Soepergrover heeft de rechterkant nog gekleid maar we zijn niet toegekomen aan het polijsten van die zijde. Het werk aan de buitenzijde werd afgesloten met een laagje Poorboys Natty's Paste Wax. Op het moment van aanbrengen regende het heel licht dus de standtijd zal niet geweldig zijn maar ach, deze auto komt nog wel een paar keer terug.
De binnenzijde heeft nog weinig aandacht gehad, wel wat geëxpirimenteerd met Natural Look maar dat gevogel mocht geen serieus detailen genoemd worden.
Er was een bijzonder aroma in de auto aanwezig die nog het beste te omschrijven is met Odeur Chien Humide. Dit is echter door Soepergrover aangepakt met een heerlijk ruikend sprayflesje. Volgens mij was het InstaFinish Vanilla Air Freshener. Het is nu net of je een bakkerij binnenloopt waar de roombroodjes heerlijk vers liggen te geuren!

De linkerzijde heeft helemaal geen aandacht gehad en zal moeten wachten tot de volgende gelegenheid.

Iedereen bedankt voor het lezen, en tot slot -gewoon omdat het kan- nog een Nicknamelessje:
DSCF2373.JPG
 
Was weer gezellie.
Vandaag weer wat nieuws geleerd voor gebruik op het dashboard. ;)
Ben benieuwd wat de eigenaar gaat vinden van de combinatie van Odeur Chien Humide, Natural Look en Vanille/puddingbroodjes... :grinning:

Ik heb niet gezien hoe de Mercedes er vantevoren uitzag, maar hij ziet er nu best toonbaar uit. Nog een of een paar keer de rest
aanpakken en dan rijdt er weer een strakke Benz rond.
Inderdaad wel jammer van de roestblaasjes en de beschadigingen. Dat viel wel erg op. Net als de 'composthoop' in de motorruimte.
 
Goed bezig Johan, daar gaat behoorlijk wat werk in zitten denk in zo'n schip op wielen.
De eerste resultaten zijn goed zo te zien :)^ , nu hopen dat de weergoden je positief gezind zijn zodat jij je karwei af kan maken. Blijf dit topic zeker volgen. ;)
 
De S klassen van '99, '00 en '01 staan erom bekend dat ze onder je kont wegroesten, vooral onderzijden portieren, achterschermen en bij de randen van de voorschermen.
De gemiddelde ster heeft een behoorlijk roestprobleem.

Wel een mooie kleur om reslutaat mee te behalen
 
D20VT zei:
De S klassen van '99, '00 en '01 staan erom bekend dat ze onder je kont wegroesten, vooral onderzijden portieren, achterschermen en bij de randen van de voorschermen.
De gemiddelde ster heeft een behoorlijk roestprobleem.

Wel een mooie kleur om reslutaat mee te behalen


+ 1


ik spreek uit ervaring, ik heb ook een S gehad, die roeste ook behoorlijk

bij mij hebben ze heel de roest aangepakt, coulance........ ze vinden het niet zo leuk als er negatief over gedaan wordt

tipje voor de eigenaar?

voor de rest mooie auto!:)^
 
fredsan zei:
+ 1


ik spreek uit ervaring, ik heb ook een S gehad, die roeste ook behoorlijk

bij mij hebben ze heel de roest aangepakt, coulance........ ze vinden het niet zo leuk als er negatief over gedaan wordt

tipje voor de eigenaar?

voor de rest mooie auto!:)^

Denk dat de NL mercedes importeur vlug zijn handen aftrekt van dit roestgevalletje. de auto komt blijkbaar uit Duitsland en is in 2005/2006 ingevoerd in NL. Weinig kans op coulance denk ik, maar ik zal in ieder geval de eigenaar de tip meegeven.
 
sign0173.gif
Prachtig reusltaat! Het enige wat ik niet premium vind aan Mercedes is de roest. Zoveel geld neer leggen voor een auto die anno deze tijd nog wil roesten. Wel mooi glans! Toppie!
 
Aficior zei:
Hij is natuurlijk al wel 11 jaar oud.
Maar inderdaad teleurstellend voor dit merk.

Wil Mercedes hier niet afzeiken ofzo, maar mijn oom rijd in een Audi V8 van 1992 (nieuw gekocht, staat altijd buiten) en daar zit werkelijk geen spatje roest op dankzij de verzinkte carrosserie. Vind wel dat Mercedes slechte kwaliteit levert, carrosserie technisch gezien.

Edit: sorry voor de off-topic! o:)