• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mineral Weiss Alpina D5 Biturbo

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen dagen heb ik een Mineral Weiss Alpina D5 Biturbo aan mogen pakken.
Wat een verschrikkelijk mooie en complete machine.
Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het zit er wel op, een genot om mee te rijden.
Buiten al die luxe ook nog eens een enorm koppel onder je rechtervoet en dat voel je!
De tijd van 'slome diesels' is echt voorbij, tegen een auto als deze leggen de meeste sportwagens het nog af.

Bij aanvang van de klus bleek al snel dat de lak goed is bijgehouden.
Weinig swirl te ontdekken, maar wel veel vliegroest en teer.
In het schoonmaken van de auto (voorbereiden op polijsten) is dan ook erg veel tijd gaan zitten.
Als volgt te werk gegaan:

- Demontage kentekenplaten
- Grondig afspuiten met HD reiniger
- Naden en kieren ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en ingeborsteld met een Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
- Gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss in een hoge dosering
- Velgen ingespoten met onverdunde Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Monello – Non ferro
- Gezien de hoeveelheid verkleuring alles goed ingewassen met de mitt
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger

Na de eerste keer toch nog een 2e keer met Non Ferro over de hele auto en ook wederom wel wat verkleuring.
De lak is nu nagenoeg 'kaal', vervolg;

Foto's, veel teer en vliegroest. Non-ferro in actie:
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg


Gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Er kwam niet erg veel vervuiling meer van de lak, maar wel letterlijk honderden zwarte stipjes nog bij langs geweest om te verwijderen.
Eindelijk nu een 'kale' lak!

Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld, was behoorlijk netjes maar nu nog net iets zwarter / netter / schoner.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.
1k0.jpg


Vervolgens de binnenkant gezogen, nagenoeg alles schoongemaakt met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en de rubberen matten schoongeborstel met dezelfde APC.
Het leer, en dat is nogal wat want ook het dashboard is er geheel mee bekleed, behandeld met Gliptone - Liquid leather conditioner

Dan het polijsten.
Het was nogal zoeken met de Monello Faro om op deze lak de licht aanwezig swirls in beeld te krijgen.
Uiteindelijk de goede stand bepaald en als volgt gepolijst.
Slechts 2 stappen hoeven polijsten voor het juiste resultaat. Dit valt mee, maar op zoveel plaatwerk toch behoorlijk wat uurtjes in moeten steken;
- 1 x gecompound met de Flex PE 14-2 150, Scholl navy blue spider pad, Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
Deze finisht op deze lak behoorlijk mooi, maar om het af te maken afgewerkt met;
- Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello Finale polish


Na het ontvetten met CarPro Eraser werd het tijd om de wax aan te brengen.
Heb al een tijdje een wax staan speciaal voor lichte lakken en parelmoer. Deze auto heeft beide dus perfect slachtoffer.
Het is de Soft99 King of Gloss light metallic & Pearl.
Verwerkt fijn en het parelmoer komt er ook nog iets mooier mee naar voren.
Sowieso een verschrikkelijk mooie lak, zeker als je er met je neus bovenop zit.

Nadien de banden nog in de Voodoo Ride Tire gloss om het af te maken.
Ik denk dat ik nog wel één of ander vergeten ben te noemen want heb nogal wat materiaal moeten gebruiken.
De tafel met gebruikt materiaal op deze klus stond aardig vol met busjes/potjes/flessen/spraycans e.d. maar het resultaat mocht er zijn.

Foto's van de werkzaamheden (helaas weinig van de lak, krijg het slecht op beeld):
1. In overleg de ALPINA stickers op de voorspoiler verwijderd omdat ze begonnen los te laten
1k0.jpg


2. Onder de uitlaten was de bumper nogal vervuild, een hele klus om schoon te krijgen
720.jpg


3. Ook het panoramadak gepolijst, ik kreeg de kalk/hars vlekken anders niet verwijderd
1k0.jpg



Hier de na-foto's.
Lokatie iets anders dan normaal, 50 meter verder, om nog wat zon op het parelmoer te krijgen ;)
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 
...*Kwijl... :p

Ik vind het altijd minder leuk als er een show-off tevoorschijn komt waarbij de auto niet finaal een grafbak is waar de nodige liefde zeker gewenst is. De Before-pics laten al zien dat de auto weinig nodig heeft, work-in-progress-pics zeggen vrij weinig en het resultaat is dan wel mooi... maar lelijk was al niet om mee te beginnen...

Kan de bestede tijd misschien wel waarderen, maar het eindresultaat verwerpt dat al snel.


Deze dikke Duitsert... leek op zich niet héél vee te mankeren, maar zo blijkt maar weer dat als je de juiste handen het werk laat doen, je zéér zeker een eindresultaat krijgt waar je U tegen zegt! :D

Lekker klusje, Jos!



Greetz
 
Mooie wagen, mooie detail en mooi verslag.
Ik vind het vooral knap hoe jij jouw productverwijzingen "aanklikbaar" maakt. Hoe doe je dat?

Ik zal wel nooit kunnen begrijpen waarom iemand zo'n bolide in het wit koopt... o_O Waarom geen wagen met een kleur!? :confounded:
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Vlerk - Dat zijn linkjes die je kan maken via de toolbar. Je gaat in de Webshop naar het product --> Kopieer het internetadres --> gaat naar je bericht hier --> drukt in de toolbar op de link-knop --> plakt het adres in het vakje. That's it!


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Bij dit soort auto's gebruik ik een 4 emmer methode...Wassen, Spoelen, Wielen en Kwijl!
OOIT zal ik een Alpina bezitten, na heeeeel lang sparen ;)
Mooie detail, wel eens met bovenstaande, zo'n auto liever in kleur om te detailen (en voor mijzelf) dan wit maar het staat hem goed!
Gaat de Alpina sticker wel weer terug op de voorbumper/lip?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Die ziet er weer super uit.
Zo,n auto hoort er toch ook zo bij te staan.
Pracht wagen en mooi gedaan
 
Wat een bak! Mooi resultaat weer! Lijkt me een heerlijk monster om in te rijden...

Geloof me, dat is het ook! Wat rijd dat comfortabel en vooral HARD!

Mooie wagen, mooie detail en mooi verslag.
Ik vind het vooral knap hoe jij jouw productverwijzingen "aanklikbaar" maakt. Hoe doe je dat?

Ik zal wel nooit kunnen begrijpen waarom iemand zo'n bolide in het wit koopt... o_O Waarom geen wagen met een kleur!? :confounded:

Zoals hierboven al wordt gezegd kan je de snelkoppelingen linken.
Dit is niet een normaal wit kleurtje, zeker in real live een erg gave kleur parelmoer wit.

Dikke auto hoor! Voor het eerst dat ik deze Alpina velgen in het zwart zie, staat 'm goed.

Wit (parelmoer) is niet de meest dankbare kleur om te detailen, maar bij bepaalde auto's vind ik wit wel heul mooi:innocent: en het is jou goed gelukt.

Heb je nog interieur foto's toevallig?

Het is inderdaad geen dankbare kleur om te detailen, maar dit type auto maakte dat weer goed.
Ik heb een 2-tal foto's, zal kijken of ik ze binnenkort even kan uploaden.

Bij dit soort auto's gebruik ik een 4 emmer methode...Wassen, Spoelen, Wielen en Kwijl!
OOIT zal ik een Alpina bezitten, na heeeeel lang sparen ;)
Mooie detail, wel eens met bovenstaande, zo'n auto liever in kleur om te detailen (en voor mijzelf) dan wit maar het staat hem goed!
Gaat de Alpina sticker wel weer terug op de voorbumper/lip?

Of de stickers er weer op komen is de vraag.
Zowel de eigenaar als ik vonden het eigenlijk best netjes staan zonder stickers.
Het zijn dikke, opgelegde letters dus je ziet het wel, maar niet te opvallend.
 
  • Leuk
Reactions: Tommy86