• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini-Detail: Afgeleefde Toyota Avensis Verso uit 2002 met 230.000KM's

NathanCelica

Detailing guru
13 okt 2017
230
123
Torhout, België
Gisteren de auto van een familielid onderhanden genomen. De laatste wasbeurt dateerde alweer van juni vorig jaar, het interieur waarschijnlijk zelfs enkele jaren daarvoor...
De auto staat altijd buiten onder een boom en wordt dus regelmatig volgepoept door vogels. Ook de koplampen hebben in hun 18 jaar al heel wat afgezien en zijn aardig dof geworden.

Verwacht hier geen mega-detail, want het moest allemaal nogal snel gaan. Tevens is het bij deze auto niet echt nuttig om echt tot in de puntjes te gaan kwa lakcorrectie. Het is moeilijk te zien op de foto's maar op echt elke vierkante centimeter zitten krasjes, deukjes of rare plekken. Foto 5 geeft de algemene staat van de auto weer, dus dat zegt genoeg. De auto zou eigenlijk een keertje moeten herspoten worden, maar goed, foto's zeggen meer dan 1000 woorden dus bij deze:

(sorry voor de grote foto's, maar ik heb 0,0 verstand van foto's resizen en dergelijke, sorry :no_mouth:)

De auto bij aanvang: De zilveren lak heeft nogal afgezien de voorbije 10 maanden...


Ingebrande vogelpoep die na 3 keer wassen pas wegging.


Glans? Nergens te bespeuren!




Eerst en vooral ben ik begonnen met een goede wasbeurt, ik had nog een restantje Wolf's Chemicals shampoo die ik samen met wat Wolf's Chemicals APC in een emmer water heb gemixt.


Na het wassen aan de slag gegaan met de ontelbare hoeveelheid krassen op de auto. Geen moeite gedaan om te kleien, maar direct aan de slag gegaan met 'het verboden middel' (Commandant 4, ja echt waar! ging veel sneller met de hand dan de Menzerna HC400 die ik staan had en op deze hopeloos verloren lak maakt het toch allemaal niet zo veel uit.)




Hierna heb ik de koplampen opgefrist. Dit is slechts tijdelijk aangezien ik -met dank aan de coronacrisis- niet tijdig aan de juiste spullen kon geraken om de koplampen deftig te kunnen behandelen. Desondanks vind ik het toch best geslaagd!


Links onbehandeld, rechts wel behandeld.



Na de koplampen heb ik de lak behandeld met Autoglym Super Resin Polish & Collinite 845. Mooie glans, maar de lak was zo vervuild dat het nog steeds ontzettend ruw aanvoelde, net als schuurpapier. (ik had jammer genoeg te weinig tijd om te kleien)


Als volgende stap de verweerde dakrails opnieuw zwart gemaakt met Autoglym Bumper & Trim Gel. Op de foto nog wat vlekkerig, maar na enkele minuten drogen wel helemaal strak!




Dan heb ik me aan het interieur gewaagd. Echt smerig! Ik begrijp niet hoe de eigenaar door de ramen kon kijken aangezien mijn spierwitte Valet Pro microvezel doek volledig bruin was na het reinigen van de voorruit..

Ik ben achteraan begonnen met de koffer, waar recentelijk nog houtafval in vervoerd werd: (De vlekken die je op de plastic delen ziet, zijn jammer genoeg schaafplekken en kon ik dus niet verwijderen.)



Daarna alle vloermatten grondig gestofzogen;


En na het afnemen van het dashboard met wat APC, de hele boel in de Poorboys Natural Look gezet.


O ja, deze foto had ik ook nog staan op de camera... (helaas geen foto na het reinigen genomen :(



En hier nog enkele "after" foto's:

De banden werden gevoed met Waxaddict Slicks tyre Dressing

Vandaag komt de eigenaar de auto ophalen en ik zie de auto over enkele maanden terug voor een (grote) onderhoudsbeurt.
Bedankt voor het lezen.
 
Laatst bewerkt:
Daar was eer te behalen, is weer aardig opgeknapt ondanks dat je niet de geruime tijd had.. :) ik vermoed dat de eigenaar heel blij gaat zijn.

Die auto’s blijven wel lopen, mijn ouders rijden een nieuwe en oude Toyota, die oude tikt de 290.000 bijna aan.
 
Ik vrees inderdaad een beetje voor het behoud van het mooie resultaat. Gelukkig had de eigenaar nu wel door dat de auto er echt veel beter uit ziet dan na een rondje door de wasstraat en komt dus voor de volgende wasbeurt terug naar mij (wanneer dat dan ook mag zijn... waarschijnlijk bij z'n onderhoudsbeurt binnen enkele maanden)

De auto wordt op technisch gebied wel netjes onderhouden, dus dat zit gelukkig wel goed.
@Passaatje Die auto's blijven inderdaad maar lopen, mijn Celica uit '92 staat nu op 325.000 kilometers, nog geen problemen mee gehad. Deze Avensis Verso is trouwens nog maar één maal afgekeurd en dat was voor de kentekenverlichting, verder anders altijd blanco gekeurd! De keurmeester heeft zelf de (technische) staat van de auto gecomplimenteerd, zo maken ze auto's niet meer tegenwoordig zei hij!
 
Oef! Als ik dat zie, gaan mijn handen jeuken. Wel een zeer indrukwekkend resultaat gegeven de korte tijd die je tot je beschikking had. Top!

Mijn vaders laatste auto was ook een Avensis Verso, maar die zag er - op de verweerde koplampen na - altijd perfect uit. Daar kon je letterlijk van eten, zo schoon.
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica