• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ML Tectyl

Centoquarantasette

Detailing addict
6 jul 2008
900
65
De Ronde Venen
IK vond bij opruimen van mijn verfvoorraad nog een literblik Tectyl ML vloeistof. Die bus is nog afkomstig uit het begin van mijn Opel Kadettentijd (eind jaren ´80)

Heeft het tegenwoordig uberhaupt nog zin om een dergelijk product in de holle ruimtes van je auto te verwerken? Tegenwoordig met het verzinkte plaatstaal en af fabriek waxlagen in holle ruimten.
 
Ik heb wel eens laten vertellen dat tectyl de waxlaag uit de fabriek negatief kan beinvloeden. Wel jammer...want tectyl (vooral die bruine) ruikt wel lekker.
Heb ook nog een blik en een spuitbus staan, maar geloof niet dat ik ze ooit nog ga gebruiken.
 
Zulke behandelingen worden heden ten dage haast enkel nog voor klassiekers gebruikt.
De meeste auto's van nu zijn af fabriek voldoende beschermd om ten minste de garantietijd door te komen zonder roest. Daarom laten sommigen (heel uitzonderlijk) hun nieuwe of recente wagen toch nog behandelen met Dinitrol, Waxoyl, Tectyl...

Als de inhoud van het blik de twintig jaar nadert zou ik het naar het chemisch afval brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk zelf ook dat het inmiddels te oud is geworden. Alhoewel de bus nog nooit is gebruikt. De auto waar ik het voor kocht is inmiddels zelf bijna een oldtimer (D-Kadett)

Precies zo eentje als hieronder maar dan een rode.

800px-Opel_kadett_d_1_v_sst.jpg
 
D kadett als het goed is

ik heb een spuitbus ML tectyl staan, ga ik dit weekend gewoon gebruiken in de spatbord randen van mijn auto
 
tectyl wordt ook nog steeds bij nieuwe auto's gebruikt, meestal voor de bodem.

voor klassiekers doen ze tegenwoordig veel dinitol behandelingen.
 
Tectyl is een merknaam, wat voor vewarring zorgt. De een bedoelt er bodyshoot of underbody coating mee, wat de zwarte structuurcoating is. De ander bedoelt er de ML, methode laurant, mee wat het dunne gele/bruine goedje is wat in holle ruimtes gespoten kan worden.

Hoewel nieuwe autos alle holle ruimtes in de wax hebben staan is dit niet voldoende, enkel om net door de garantieperiode te komen. Het zit m vooral in de kwaliteit van het zink dat aangebracht is en de methode. Autos waarbij alle delen apart verzinkt zijn en daarna in elkaar gepuntlast worden lang neit zo oud als autos die na het fabricageproces in zn geheel verzinkt zijn.

In het verleden heb ik veel autos gerestaureerd voor mn beroep en daar zaten soms ook nog redelijk jonge modellen tussen, je zag duidelijk welke autos altijd netjes behandeld zijn met ML en welke niet, het helpt! Mocht je een wat ouder model hebben en hecht je er waarde aan, die 10 euro voor een spuitbus is dan de moeite niet lijkt me. ML wordt nog dagelijks gebruikt in de schadeherstelwereld om delen waaraan gelast of uitgedeukt is aan de binnenzijde opnieuw te sealen.
 
Centoquarantasette zei:
Ik denk zelf ook dat het inmiddels te oud is geworden. Alhoewel de bus nog nooit is gebruikt. De auto waar ik het voor kocht is inmiddels zelf bijna een oldtimer (D-Kadett)

Precies zo eentje als hieronder maar dan een rode.

800px-Opel_kadett_d_1_v_sst.jpg


ZOW! die zijn allang uit het straatbeeld verdwenen....
 
Jahhhhh........roestten ongelooflijk !!! Aan de onderkant voorruit en de achterspatborden (een crime) Later bij de E-Kadett was het niet anders. Pas bij het F-model hebben ze daar in Russelsheim er iets aan gedaan. Toen was het echter reeds Astra !!