Het indeuken wijst op los velcro in het midden. Als je in het midden aan de foam trekt kan je dan voelen dat deze los zit van de velcro backing?
Polijstpads zijn sowieso verbruiksproducten. Deze slijten en zal je regelmatig moeten vervangen. Hoe steviger een pad hoe eerder die slijt. De Rupes groene en blauwe staan helemaal bekend dat deze ultra snel slijten.
Daarnaast speelt de verlijming een grote rol hoe goed de pads op een Dual Action machine gebruikt kunnen worden. Je hebt twee type verlijming zover ik weet: chemisch en thermisch. Thermisch is beter voor het milieu maar zoals de naam al suggereert is deze met hitte verlijmd en met hitte komt deze ook eerder los.
Bij een Dual Action machine warmt de lak niet op wat natuurlijk mooi is maar de warmte ontstaat wel ergens anders namelijk tussen steunplaat en pad. Alleen het voelt totaal niet heet omdat het stof is. Was het metaal met dezelfde temperatuur dan verbrand je gewoon je vingers maar zo'n pad kan je gewoon beet houden.
Daardoor denkt men vaak dat het niet heet wordt maar in de praktijk is het onvermijdelijk.
Daarnaast hangt het er ook vanaf hoeveel grip de pad heeft op het oppervlak. Iedereen die wel eens een oude Porsche heeft gedaan snapt wat ik bedoel. Hoe plakkeriger de lak hoe meer grip de pad heeft en dus ook meer weerstand en warmt de boel nog sneller op. Ook de vervuiling in de lak die je verwijdert zorgt voor meer weerstand en dus ook meer warmte.
Welk type verlijming er gebruikt is wordt nauwelijks vermeld. De Monello Raffini pads zijn in ieder geval chemisch verlijmd en zeer sterk. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het nooit voor kan komen dat velcro los kan laten maar het is wel zeldzaam. Dat weten we omdat we genoeg ellende hebben gehad met andere fabrikanten en hun verlijming. Het percentage is echt nihil i.v.m. andere fabrikanten die we hebben geprobeerd.
Betere verlijming dan dit gaat het gewoon niet worden.
We vermoeden dat de Scholl pads thermisch verlijmd zijn omdat deze vaker oververhit raken dan de Monello pads. Bovendien worden de Monello pads veel meer verkocht dan de Scholl pads. De Raffini pads worden geproduceerd door dezelfde fabrikant als de Chemical Guys pads. Ze worden tegelijk geproduceerd alleen de CG pads worden nog ingesneden daarna en die van ons niet. Daar hebben we bewust voor gekozen omdat het naar onze mening geen meerwaarde heeft. Vaak krijg je opgedroogd polijstmiddel in de gootjes met meer stoffen tot gevolg.
Het is heel lastig om op basis van een foto exact te kunnen oordelen wat de oorzaak is. Een productiefout lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat je dan nog geen paar panelen kan doen voordat het los komt. Dan blijft over dat er toch te heet is geworden of de reiniging niet helemaal lekker is gegaan. Droog draaien met een natte pad is ook niet zonder risico. Misschien zijn er reinigingsmiddelen achter gebleven die het foam/verlijming hebben aangetast.
Stuur ons even een mailtje op:
informatie@carclean.com dan kunnen we kijken wat we kunnen doen voor je want we snappen dat het vervelend is.