• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte Cuore reinigen

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Omdat ik vrijdag en zaterdag vrij heb wil ik eens goed twee dagen uittrekken mijn Cuore van top tot teen onder handen te nemen.
Er staat dan ook weer een bestelling bij CC klaar die ik vanmiddag wil aanvullen en definitief wil bestellen.

Mijn motorruimte is een hel.
Veel roest, viezigheid en ander definieerbaar spul.
Nooit schoongemaakt, ook niet door mij.
Ik wil hier graag aan beginnen.
Wat ik heb:
- APC
- Autoglym motorspul komt erbij
- Doeken
- Kwasten
- Water

Mijn motorruimte is niet hightech.
Heb geen eigen foto, maar vergelijk het maar hier mee:
motor.jpg


Best wat "open" stukken en veel kwetsbare onderdelen lijkt me.
Alles ligt zo open en bloot.

Kan ik hier met een straal water op?
Heeft iemand tips voor me, zodat mijn motor niet verzuipt aan het einde van deze week?
 
Als je de tijd hebt neem je gewoon een sopje en een stapel oude doeken en wat kwasten.
Daarmee kan je al veel verbeteren.

Wat vocht kan ie wel hebben, heb je tijdens het rijden in de regen ook
Waar het om gaat is dat je geen water giet op plaatsen waar het normaal niet zou komen
Maar als je niet teveel weet van de techniek hoef je het er niet op te wagen.

Met doeken en kwasten gaat er niets mis. Gewoon rustig aan en het vocht steeds weghalen

Hans
 
Om er zeker van te zijn dat het water geen problemen achteraf gaat veroorzaken plaats ik uit voorzorg altijd een plastic zak over de ontsteking, verdelerkap, dynamo en andere elektronische delen.
Vervolgens motorruimte even natsproeien en dan de APC of motorreiniger ruim spuiten.
Even laten inwerken en dan met de borstels en kwasten aan de gang.

Tip... de kleine EZ brush kan wonderen doen in lastige ruimtes.

Vervolgens afspoelen en waar nodig is de behandeling herhalen.
Na afspoelen verwijder je de plastic zakjes en laat je de motor met gesloten kap enkele minuten warm draaien. Zo droogt al een groot deel van het water.
Vervolgens de motor uitzetten en het resterende water met goedkope doeken verder afnemen.

Let op met de warme delen!!

Als alles droog is de ruimte met een dressing inspuiten. Ik gebruik hier vaak Autoglym vinyl &
rubber care voor.
Dan weer de kap dicht en weer een minuut of 10 de motor laten draaien.
Na de 10 minuten de motor weer uitzetten en de overtollige dressing met een schone doek afnemen.

Have fun!
 
Met een broesstraal kun je gerust de motorruimte nat spuiten, geen probleem. Niet gericht met een harde straal op elektra kabels e.d. richten.

Ik gebruik een Gardena broespistool
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Indien je in het bezit hebt van een blaas apparaat, deze werkt perfect om alles droog te blazen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier idem: broeskop van gardena, werkt perfect. Never, nimmer, nooit een HD reiniger gebruiken, ook al zeggen sommigen dat het wel kan en gaat. Je spuit water onder hoge druk op plekken waar je het niet wilt hebben. Met alle gevolgen van dien.
Je motorruimte word normaal gesproken ook altijd nat, het kan best wel wat hebben, bepaalde kwetsbare delen kun eventueel afdekken.
 
Omdat ik ook altijd een beetje een (ongegronde?) vrees heb dat een motor niet meer gaat starten ben ik altijd extra voorzichtig hiermee:
-alles waarvan ik denk dat het niet nat mag worden, dek ik af met plastic (krimpfolie)
-afspuiten doe ik met een druksproeier (handig want je kan de straal afstellen)

Misschien iets te voorzichtig allemaal maar beter voorkomen dan.... motorproblemen. :grinning:

Edit: maar in alle eerlijkheid, een blootliggende motor als de jouwe....zou ik ook niet durven aan beginnen, daarvoor ken ik persoonlijk te weinig van techniek.
 
Super bedankt voor de reacties.
Ik ben alleen, voor mezelf dan, nog niet compleet overtuigd.
Misschien kan ik er maar beter niet aan beginnen.
De ervaring leert namelijk dat dit soort dingen bij mij altijd misgaan en er nu zelf aan beginnen is de Goden verzoeken waarschijnlijk.

Eerst maar eens het interieur en het exterieur weer op zien te knappen.
Is hard nodig.
 
Vandaag de Materia van schoonpa onder handen genomen. Hierbij ook de motorruimte schoongespoeld met zo'n Gardena sproeikop/broesstraaldinges en met een oude mitt de kunstof en gespoten delen schoongemaakt. Alleen vergeten te testen of tie nog start :p
Ik laat het je morgen weten.
 
@Balena: mischien woont er iemand bij je in de buurt die er ervaring mee heeft, en je mee wilt helpen?

Ik hik er ook heel erg tegenaan, water en elektronica vind ik niet een echt geslaagde combinatie. Echt vies is hij niet onder de kap, vooral stoffig.
 
Dit al vaker gedaan.Inspuiten met APC en dan met een bosteltje/kwast alle hoekjes ed. doen.En vervolgens met een broeisproeier afspuiten.Motor laten draaien om al het ergste water al kwijt te zijn.

En dan met Naturel look ( of een andere soort gelijke ) de kunstof delen en rubber te behandelen.
 
@Balena: ook ik had de eerste keer zoiets "als dat maar goed gaat".
Maar het viel super mee!! Gewoon proberen, echt!
 
Ik heb exact zo'n zelfde Cuore als dat jij hebt Balena. Iets andere bumper maar verder het zelfde model.
Ik ga het als ik tijd heb in het weekend en beter weer is eens proberen met de autoglym motor cleaner. Die motorruimte is ook nog nooit schoon gemaakt.

Als je het allemaal goed laat opdrogen dan is er niets aan de hand. En spuit geen water moetwillig ergens tussen waar het niet hoort. Zoals in stekkers, kabels, verdelerkap.
Dynamo kun je wel afspuiten. Die hangt bij de meeste auto's ook gewoon in het spatwater of als je door een flinke plas water rijd ook een plens water.

Maar zoals ik al zei. Wel goed laten opdrogen.
 
ik heb een vaste monteur voor mijn eigen auto, en die heeft op zijn beurt ook weer zijn auto's bij mij gebracht om te detailen...

met het verzoek om de motorruimte niet te doen omdat bij de garage waar hij werkt, de auto's naar een poetsbedrijf gaan....en ze daarna best weleens problemen hebben met de motor nadat hij daar gereinigd was...

ik neem deze ervaringen graag aan en spring uitermate voorzichtig met de motor om.
evt een plantenspuit om reinigingsmiddel te verwijderen.....maar dat is voor mij de max.
 
zi e ook hier

https://forum.Carclean.com/threads/motor-reinigen-hoe-het-beste-aan-te-pakken.5715/