• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Multifunctioneel apparaat met gecombineerde functies: spuiten, foamen, spuiten, extracten, blazen..?

dutch79

Detailing chief
14 nov 2010
220
85
Nav een ander topic waarin ik me afvroeg of een hogedrukreiniger ook gebruikt kon worden als droogblazer of compressor bleek dat dat in ieder geval niet kon.

nicknameless zei:
Een HD is niet geschikt om droog of als compressor te gebruiken!

Water 'koelt' en 'smeert' het pompgedeelte. Als de machine geen water toevoer heeft, loopt ie droog en gaat hij absoluut kapot.

Beter is het om een omgekeerde stofzuiger te gebruiken zoals de machines van Metropolitan

Wat ik me nu afvraag is of er apparaten zijn die bepaalde functies combineren. Wat ik kan bedenken wat er in en om de auto gebruikt kan worden:

1. Hogedrukreiniger: water spuiten (+ evt foamen)
2. Droogblazen van de auto (Metropolitan)
3. Extractor (bekleding nat reinigen)
4. Stofzuiger (lucht: zuigen)
5. Compressor (lucht: blazen/diverse gereedschap)

Hebben jullie voorbeelden van apparaten die 'n combinatie van 1 of meerdere apparaten combineren? Of bestaan die uberhaupt niet?

Ik heb alleen een stofzuiger en zou op termijn wel een compressor willen (divers auto-onderhoud). Verder heb ik geen extractor nodig (leer), maar zou een combinatie van hogedrukreiniger en Metropolitan-achtig apparaat wel weer interessant zijn (spuiten, blazen, foamen).
 
Voor zover ik weet bestaan dit soort apparaten niet, en als ze bestaan dan betaal je je helemaal blauw... tevens denk ik ook dat het een HEEL groot en onhandig ding is.
Hou er ook rekening mee dat als 1 van de functies van zo'n apparaat kapot gaat dat je vaak het hele apparaat moet vervangen.
 
Tsja, ben in ieder geval benieuwd of ze bestaan. Anders koop je 5 verschillende apparaten en dat neemt ook een hoop ruimte in en is alles bij elkaar ook niet echt goedkoop meer.
Ik verwacht echt niet dat een apparaat alle 5 a 6 genoemde functies kan uitvoeren (beetje onrealistisch), maar een combinatie van #1 en #2 zou best goed kunnen verkopen denk ik (incl evt een lichte compressorfunctie). ;)
 
OK, alles heeft z'n voordelen en nadelen, maar ben toch benieuwd of het bestaat... :-"

Zie dat de Metropolitan Vac 'n Blo wel een stofzuiger en blower combineert bijvoorbeeld: https://www.Carclean.com/product/Metropolitan/Vac_n_Blo_Stofzuiger_Blower_VNB-4AFBR_101765
Maar een stofzuiger met Dirt Devil opzetstukken heb ik al.
 
1 - HD
2 - Extractor = Stofzuiger
3 - Compressor = Metropolitan

Dus 3 zou afdoende moeten zijn, waarbij ik ze op volgorde van bestellen heb gezet
 
Een extractor is geen stofzuiger. Het is een Nat/Droog zuiger voorzien van een pomp en sproei-installatie waarmee reinigingsvloeistof in/op de bekleding gespoten word.
 
3 - Compressor = Metropolitan
Naja, geen volwaardige compressor lijkt me (om luchtgereedschap op aan te sluiten ed). Dan heb je een tank met een behoorlijk volume nodig die ook een aantal bar aan druk kan leveren.
 
Geloof mij, een metropolitan is behoorlijk krachtig! Niet zo krachtig als een compressor, maar voor het drogen van je auto ruim voldoende! :ja
 
@stimpy: Soeper begreep hem wel; als je het shamponeer gedeelte niet gebruikt dan kan je er ook alleen mee zuigen ( zowel nat als droog, waarbij droog als dus als stofzuiger gebruikt kan worden )
Nu hebben de meeste wel een reguliere stofsnuffelen thuis staan, maar indien deze niet helemaal tof meer is zou je het als argument kunnen gebruiken om de extractor te kopen: Ja schat, het is niet alleen een car/goodie maar ook voor thuisgebruik ;)

@sdirkx: neuh, maar valt zoals stimpy aangeeft is ie weer afdoende om de auto mee te drogen .... vandaar dat ik dus het rijtje van 5 naar 3 heb gereduceerd :)
 
stimpy68 zei:
Geloof mij, een metropolitan is behoorlijk krachtig! Niet zo krachtig als een compressor, maar voor het drogen van je auto ruim voldoende! :ja
De vraag is dan of ik niet beter een 'echte' compressor kan aanschaffen waar ik als bonus ook de auto mee droog kan blazen :-b
 
Hou er rekening mee dat 99% van alle compressors op olie werken en er kan een zeer kleine hoeveelheid olie uit de compressor komen door het blazen.

De olie zorgt ervoor dat de machine die aan de compressor gekoppeld is, gesmeerd wordt.

Je zou dus theoretisch een heeeeeeele kleine minieme hoeveelheid olie over je auto heen spuiten...

Nog een nadeel is dat de compressor om de zoveel tijd aanslaat om de tanks te vullen, tenzij je een giga groot apparaat neemt met een tankinhoud van 100 liter ofzo.
Bijkomend de herrie die zo'n ding produceert....

Er zijn ook fluisterstille compressors, maar die lopen aardig op in de centen, een betere en goedkopere optie is dus om zo'n Metropolitan apparaat te kopen.

Je wilde een blaas en zuigfunctie?

Neem dan de kleine Vac 'n Blo of de grote Vac 'n Blo
 
OK, dat van die olie wist ik niet (dat er olie mee geblazen zou kunnen worden). Toevallig iemand anders die een compressor gebruikt voor het droogblazen? Moet 'r nog 's over nadenken...
 
Dat olie meespuiten gebeurt alleen als het ergens op de verpakking staat en meestal de wat ''luxere'' uitvoeringen.
Zo heb ik hier thuis ook een beste compressor staan, maar deze spuit geen olie bij. in 99,9% van het gereedschap wat je aansluit op de compressor zit namelijk een klein ''reservoir'' waar je wat olie in moet doen voor het smeren.
De meeste compressors blazen alleen lucht, tenzij anders vermeld.. :D
 
Nicknameless bedoelt niet de actieve smering, maar de passieve
De pomp draait op oliesmering en met wat zuigerveerlekkage komt dat via de gecomprimeerde lucht in de tank
In theorie kan de lucht vanuit de tank dus wat vliegende olie meenemen.
En vocht, want door het comprimeren komt dat zeker vrij, vandaar dat aftapkraantje

Hans
 
de compressor zelf gebruikt toch ook olie als smeer middel?
verder kan er in de tank behoorlijk wat troep en water liggen.

is niet dat je het er niet voor kan gebruiken, maar je moet het wel weten.
effectief is het ook niet, compressor is gemaakt om druk op te bouwen, waar de ander genoemde apparaat meer blaast.

edit, redcat was me voor
 
RedCat zei:
Nicknameless bedoelt niet de actieve smering, maar de passieve
De pomp draait op oliesmering en met wat zuigerveerlekkage komt dat via de gecomprimeerde lucht in de tank
In theorie kan de lucht vanuit de tank dus wat vliegende olie meenemen.
En vocht, want door het comprimeren komt dat zeker vrij, vandaar dat aftapkraantje

Hans


Theoretisch zal dit best kloppen, alleen heb ik er zelf nog niets van gemerkt.
Zo af en toe gebruik ik ook wel eens mijn compressor om de trims en kieren droog te blazen maar ik heb niet gemerkt dat mijn lak hier nu vettig van werd.