• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw en onzeker

Yoricka

Detailing trainee
5 jan 2014
42
40
Hoi allemaal,

Ik ben Yorick en rijdt in een Nissan Primera, 2006 model.
Lees al een tijdje dit forum om goed voorbereid aan het werk te gaan.
Heb aan de hand daar van een lijst gemaakt om het 5 stappenplan uit te kunnen voeren, nou vroeg ik me af of ik op de goede weg zit of dingen mis...

1: wassen - shampoo meguiars gold glass - washmitt - 2 emmer systeem + grit - droogdoek monello -

2: kleien - dj super naturel fine clay - dj Born Slippy clay lube - monello groene doek

3: glaze - poorboy white diamond - 1of 2 pads - afneem doeken

4: sealant/wax - poorboy EXP Pure Sealant - Meguiars Gold Class Carnauba Wax - 2 afneem doeken - 2 of meer pads

5: onderhouden - dodo juice red mist voor na het wassen of/en waxen - afneem doeken

Ben een beetje onzeker omdat ik nog niet zo lang bezig ben, deed altijd het 2 stappenplan! Hoop dat dit een beetje de goede spullen zijn die ik wil kopen.. Zo ja kan ik mooi van de week aan de slag!

Alvast bedankt,

[mod]Twee topics met dezelfde naam zijn nu samengevoegd. A.u.b. geen dubbele topics posten.[/mod]
 
Ziet eruit als een mooi plan.

Zou alleen zelf de meg' shampoo eruit doen en vervangen door DJ Born to ben Mild of Sour Power - dit zijn erg fijne shampoos (ben zelf niet zo een meg fan), Bij stap 4 zou je ook voor de AF Power seal sealant kunnen kiezen. Vind ik zelf erg fijn (met de hand aanbrengen gaat hier ook prima mee met rode of zwarte monello handpad of de dap), verder zou ik ipv de meg's wax liever gaan voor bijvoorbeeld een DJ panelpotje (blue velvet pro/ purple haze pro/ supernatural) of de collinite 845. Zo kun je op een voordelige manier uitproberen wat je fijn vind werken + vermoed dat de standtijd van deze waxen ook beter is dan van de meg's.

Red mist gebruik je allen na het waxenals je je laag wilt boosten. Het is een spray sealant en geen detailer spray die als drooghulp dient. Zou hiervoor in de plaats van Gyeon de Q²M Cure - tenminste als je een spray sealant wil of de Tough Coat van AF

Voor een drooghulp na het wassen zou ik de PB spray en wipe gebruiken.

Zorg in ieder geval ook voor voldoende doeken - weet niet hoeveel je van alles hebt maar anders is de trio set van Monello misschien wat voor je.
 
Dank je Ingebakermans,

Ik heb liever zelf ook geen meg. Omdat ik de prijs kwaliteits verhouding te duur vind vergeleken met andere producten die ik allemaal zie met goede reacties! Maar had toevallig nog shampoo en wax staan van meg.

Maar ik dacht dat dj red mist ook kon gebruiken voor de volgende keer als ik de auto alleen een was beurt geef, om de wax en sealant beurt van de vorige keer een boost te geven... Of moet ik daar een ander product voor nemen?

Verder zal ik nog wel wat extra doeken bijbestellen, beter teveel dan te weinig inderdaad!
 
Hmm...kan niet veel zeggen over het wel/niet gebruiken van de spullen die je gebruikt. Ik heb nog niet veel vergelijkingsmateriaal en iedereen zal zo zijn voorkeur hebben voor bijvoorbeeld shampoo, maar ik heb nu toch een 2 L Meguiars gold class in huis. Over de dojo shampoo is ook al veel goeds gesproken, dus daar zal je ook geen verkeerde keuze aan hebben.
Al met al heb ik niet het idee dat er op dit forum een ' slecht' product gezien wordt in de gold class.

Afgaande op het feit dat je white diamond gaat gebruiken heb je een lichte auto?

Verder zie ik zo snel geen hele rare dingen die nog niet aangehaald zijn.
Ben trouwens nog wle benieuwd naar hoe jou 2 stappenplan was. Wat deed je nog meer naast het wassen wat waarschijnlijk je 1ste stap was?
 
Licht blauw metallic is de kleur...

Mijn 2 stappenplan was: wassen als 1ste stap, en daarna waxen. En dat is helemaal niks in vergelijking met wat ik hier allemaal lees!! Wat ik allemaal wel niet ben vergeten.

Al die tijd heb ik gewassen met gold glass, nooit verkeerd geweest! Maar dacht eerst dat je het stappenplan moest doen met een merk! Maar dat is dus helemaal niet aan de orde, ben dus blij om te horen dat dit plan met de benodigdheden goed kan.
 
Je kunt pakken wat jij het lekkerst vind werken. Een merk zal wel atijd aangeven dat eenaansluitend produkt uit hun lijn het beste effect heeft. Of dit zo is....wie zal het zeggen. Het zal wel zo zijn dat sommige produkten middelen bevatten, waardoor een ander produkt minder effect zal hebbenen dat dat dan niet bij die betreffende lijn is...wild guess. Er zullen vast topics hier aanwezig zijn over dat soort zaken. Blijft vooral een financieel plaatje denk ik voor het betreffende merk.

*Welkom trouwens. Ik zie net dat er 2 dezelfde topics zijn in een andere categorie.
 
ik zou persoonlijk nog een iron-out product zoals Monello Non ferro gebruiken en een Teer product zoals AF Oblitarate voor het kleien om dit wat te vergemakkelijken, maar is geen must.
Zelf zou ik ook geen Gold class gaan gebruiken. gewoon geen echte fan ervan. bevat gloss enhancers...
Ik zou WEL de EX-P gebruiken en geen andere sealant omdat zowel glaze als sealant van poorboys op elkaar afgestemd zijn.
Als wax, let op, Meguiars durft wel eens cleaners in hun wax steken, wat de onderliggende sealant laag kan aantasten of zelfs volledig wegnemen. Zou zonde zijn van tijd en geld. Poorboys Natty's is een goede wax.

Onderhouden zou niet echt nodig moeten zijn. een QD gebruiken zal de eigenschappen van je wax laag gaan aanpassen. Beetje zonde, maar dat is puur persoonlijk.
gewoon wassen, en als deze goed beschermd is, dan zal die blinken alsof je die net gewaxt hebt
 
Thanks!
Alleen wat houdt dat precies in... Iron-out product ? En moet ik dat na het wassen gebruiken of tijdens het kleien?

Ik had al zoiets gelezen van de wax-en van meg.
Koop denk wel de shampoo van dj. Die 12,50 meer of minder maakt dan ook niet veel meer uit! Wil het wel goed.

Mooi om te horen dat als ik de volgende keer me auto was de glans weer helemaal opbloeit van het werk van de vorige keer.
 
Hallo Yorick en welkom op dit forum!

Onzeker hoef je niet te zijn, als je iets niet helemaal goed weet stel je de vraag maar op dit forum en je mag er zeker van zijn dat je een goed antwoord krijgt.
Wat je lijstje betreft: als je begint hoef je volgens mij niet echt twee emmers met grit guard te hebben. De belangrijkste is de spoelemmer. Als je je sop in een kleinere emmer zonder grit guard doet en telkens je washmitt goed spoelt in de emmer mét grit guard voor je sop neemt doe je het al heel goed.
Verder twijfel ik heel erg of je een glaze moet nemen (white diamond) omdat het verschil mét of zonder glaze zo klein is dat het er alleen toe doet op show-auto's.

Voor de shampoo zou ik eerder Dodo Juice Born to be Mild aanraden ipv Meguiar's Gold Class. Born to be Mild is veel economischer in gebruik en werkt voor mij veel aangenamer.
Wat ik zeker aanbeveel na het kleien: de Born Slippy is ietsje vettig dus zou ik na het kleien nog eens wassen, of beter: cleanen met Autoglym Super Resin Polish (goed te doen met de hand bijv. met een oranje pad) en daarna reinigen met Gyeon Q²M Prep. Daarna zal je sealant en/of wax beter hechten en dus langer standhouden.

Wat de wax betreft lijkt me jouw keuze niet fout maar als alternatief zou ik de een wax van Dodo Juice kunnen aanraden. Maar misschien wel nog beter én gemakkelijker: Collinite 845, dan hoef je ook geen sealant te gebruiken!
Voor het onderhoud: ik gebruik Red Mist of Reload maar ook Spray & Wipe. Red Mist vind ik het moeilijkst egaal te verspreiden en het geeft een erg vette glans, op mijn rode auto vind ik dat niet zo mooi, op de blauwe kan het ermee door. Reload vind ik het beste, dus zou ik nu Gyeon Q²M Cure aanbevelen. Niet na elke wasbeurt aan te brengen want dat gaat zeker vier wasbeurten mee. Vandaar dat ik Spar & Wipe gebruik als drooghulpje voor tussendoor.

En nog een laatste tip (hier op het forum al een cliché): bespaar niet op doeken (kies voor kwaliteit) en je hebt er nooit teveel! Een Monello Microfiber Trio bundel is zijn geld meer dan waard! Spaar eventueel wat geld uit op door niet alle producten te kopen, maar koop zeker genoeg goede doeken.

Veel succes!
 
zo'n iron out product gaat de rondvliegende ijzerpartikels die zich in de lak hebben geboord gaan uithalen/oplossen. deze zullen dan al niet meer opgepakt worden door de klei, waardoor je klei al wat langer proper zal blijven en je dus minder moet gaan kneden.
je gebruikt deze best na het wassen en voor het kleien.
was
iron out
oblitarate
klei
...

je kan de megs bvb wel gebruiken als gewoon shampoo, en die gloss enhancers zullen wel een extraatje geven bij een onderhouds was, maar ook hier gaan ze de eigenschappen van de wax gaan aanpassen. de keuze is dus bij u.

de Born to be Mild shampoo van dodo is echt een super shampoo.
 
Mijn bijdrage staat in het 'voorstel' gedeelte van het forum :| Ik had dit draadje niet gezien.
Over een iron out product heb ik het niet omdat het mijns inziens voor een beginner misschien al een stapje verder is. Maar het geeft inderdaad een meerwaarde aan het stappenplan.
 
ik kan u volgen, maar het is een gemakkelijke stap. sprayen -wachten-afspoelen, en maakt het kleien een pak makkelijker, met minder kans op marring. dus ik denk dat het voor een beginner mss zelfs gemakkelijker kan zijn
 
Als het minder kans heeft op marring is dat al een zekerheid wat ik moet hebben, want wil absoluut geen marring (wil namelijk niet polijsten) welke spray moet ik daarvoor kopen... Die gemakkelijk is in gebruik zoals sprayen-wachten-afspoelen ? Had al iets gezien van het merk gyeon ...
 
Dank je wel,

Ben meer onzeker omdat je zoveel verschillende dingen lees en hoor! De een zegt dit en de ander dat.. Dus beetje moeilijk om dan te bepalen welke spullen ik precies moet kiezen.

Maar glaze is toch een soort voeding wat na het kleien gebruikt moet worden? Of is cleanen beter ?

ik zal is kijken op de website van carclean om nog wat kleine veranderingen te doen in mijn bestelling! en inderdaad ik koop genoeg doeken - pads!!
 
Gyeon, Monello, Dodo juice, Auto Finesse.... ze zijn allemaal wel goed en doen hun werk. je kan met geen van deze de mist ingaan.

Ik heb ook even de reactie gelezen in het andere, gelijknamige, topic en wil even reageren. Ik denk niet dat je mis doet met een glaze en deze zijn zeker niet alleen voor show cars en maken echt wel iets uit hoor op een lichtkleurige auto. Bovendien bevatten deze ook veel cleaners, dus zullen hetzelfde gaan doen als een prep-product. Deze glaze is ook acrylic, dus een sealant zal zeker geen probleem hebben met binden (op andere in mijn mening ook niet, maar die discussie laat ik rusten). Bovendien is deze wagen niet volledig nieuw, dus zal de glaze enkele kleine imperfecties verbergen, wat een mooiere reflectie zal geven en dus mooi is meegenomen.
 
Bedankt 2shiny!

Nee dat dacht ik ook niet, heb het ook niet zelf verzonnen.. Alles Een beetje in me opgenomen en toen een mooi stappenplan gemaakt met de juiste benodigdheden. Maar iedereen heeft zo zijn eigen mening en producten keuz.

Ga denk voor de gyeon! Zag namelijk nog meer interessante producten. Misschien voor de volgende bestelling!
 
graag gedaan.
uiteindelijk vindt je wel de manier die bij je past en de producten die je het liefst mer werkt. en al die tijd ertussen ben je platzak :D
 
Haha ja dat kan je wel zeggen! Ben nu al aardig wat kwijt... En dan heb ik eigenlijk nog maar 1 soort product voor elke stap! Daarom is een forum wel handig!
 
Er zijn een hoop producten die voor meerdere doeleinden zijn te gebruiken en zeker als je start is dat makkelijk en economisch .
Na verloop van tijd ga je vanzelf meer uitproberen ( althans ik zelf wel).
Dodo juice red mist schijnt oplosmiddelen te bevatten las ik laatst op het forum dacht ik en dus wellicht minder geschikt om de auto na te lopen ivm het aantasten van de waxlaag (moet je ff nakijken of dat zo is).

Spray&wipe= te verdunnen1:1 en daarmee een voordelig en veelzijdig product waarmee je kan kleien/ auto nalopen na het wassen enz.
Kun je die centen voor de clay lube en red mist in je zak houden of bv Pb natural look kopen voor je interieur of auto finesse revive voor je plastic delen van het exterieur/ motorruim.
 
Yoricka;349888 zei:
Dank je Ingebakermans,

Ik heb liever zelf ook geen meg. Omdat ik de prijs kwaliteits verhouding te duur vind vergeleken met andere producten die ik allemaal zie met goede reacties! Maar had toevallig nog shampoo en wax staan van meg.

Maar ik dacht dat dj red mist ook kon gebruiken voor de volgende keer als ik de auto alleen een was beurt geef, om de wax en sealant beurt van de vorige keer een boost te geven... Of moet ik daar een ander product voor nemen?

Verder zal ik nog wel wat extra doeken bijbestellen, beter teveel dan te weinig inderdaad!

Ik zou lekker eerst de megs shampoo opmaken en als je nieuwe nodig hebt idd de dodo juice btbm aanschaffen.