• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto. Hoe protecten?

dctrl

Detailing rookie
22 jul 2015
20
12
Voor het eerst in mijn leven komt het moment dat ik me een nieuwe auto aangeschaft heb! En niet zomaar één: een Mercedes E200 break (benzine), in donkerblauw.

Reeds enkele jaren ben ik graag met het detailen bezig van mijn overige (oudere) auto's. Ik doe dit niet heel vaak, en het volledige stappenplan al helemaal niet. Maar ik kan er wel erg van genieten, en als ik bezig ben, ben ik niet te stoppen.

Nu vroeg ik me af wat ik het beste doe als de nieuwe auto aankomt (half augustus). Ik ben werkelijk van plan van de dealer rechtstreeks naar huis te rijden (minder dan 1km), om de auto direct te behandelen. Maar met wat?

Ik lees veel lof over de Gyeon mohs producten, en ben zeer verleid dit te gaan doen. Maar hierover enkele vragen:
- Kan dat in combinatie met wax? Of maw: kun je na het coaten nog waxen?
- Kan het mislopen? Ik bedoel maar: ik ben niet meteen een beginner, maar veel ervaring met verschillende producten heb ik niet.
- Welke stappen dienen eraan vooraf te gaan, veronderstel dat de auto 1km heeft?

Of kan ik beter de producten gebruiken die ik toch heb? Ik heb een 200ml pot Dodo Juice Blue Velvet, die zelfs nog niet zichtbaar verminderd is! Ik denk dat ik met zo'n pot mijn hele leven verder kan! En dat met ongeveer 2 waxbeurten per jaar, per auto (3 auto's). De daily driver 3 keer per jaar, de oldtimer 1 keer of minder.

Indien ik de bestaande producten gebruik, welke stappen dienen dan vooraf te gaan? (1km oud). Ik heb, met tussenhaakjes mijn persoonlijke bescheiden tevredenheidsscore op 5:
- Géén DAP oid, alles gebeurt met de hand (1)
- Geen klei meer, moet ik heraanschaffen (suggesties?). Ik had enkel ervaring met een kit van Meguiars. (3)
- polijstmiddelen (alle Meguiars) Ultimate Compound (5), ScratchX (2) en SwirlX (1)
- Meguiars deep crystal polish (step 2) (4)
- Meguiars NXT 2.0 Wax (2)
- Dodo Juice Blue Velvet (5)
- verder nog vanalles voor zwart kunststof (wow en pre-wow: (5)), rubber, banden, autoglym rim sealant, interieur zowat alles van autoglym, ruiten ook autoglym

Zeer benieuwd naar de suggesties voor een brand new car. En eigenlijk over het algemeen naar mijn vraag: coating vs wax.
Ik geloof wel in die coating, maar ben er tegelijk een beetje bang van.

Dank bij voorbaat!

En een configurator tekeningetje van de aanwinst:
conv_2366.png
 
Alvast proficitat met de aankoop van een nieuwe auto.

er is al aardig veel te vinden over nieuwe auto's en hoe te beginnen, in het kort.

1. Wassen (auto schoonmaken)
2. Ontroesten ( een nieuwe auto heeft een hele rijs gehad voordat hij bij jou aankomt, dus ja deze kan al vliegroest en dergelijke hebben zeker als hij per trein is gekomen.)
3. Kleien (zelfde als 2. Maar dan voor overige vervuiling)
4. Polijsten (kleine lakdeffecten verwijderen en zorgen dat de lak optimaal is voor de laatste stap)
5. Beschermen (wax, sealant of coating)

met een coating wel opletten, dit kan je inderdaad verkeerd doen en is een stuk lastiger als even een waxje aanbrengen.

veel meer kan ik je niet vertellen sinds ikzelf ook pas beginner ben.
 
Gefeliciteerd met je aankoop! ik wacht ook met smart op mijn nieuwe auto (eind september) en zat met dezelfde vraag.
Ik geloof ook in coatings maar ik ga voorlopig voor het bovenstaande stappenplan maar dan icm wax (natty's en Collinite) omdat ik dat al heb en ook niet zo goed duf te starten aan een coating.
Ook omdat ik geen droge plek heb om deze te laten uitharden 24 uur...en...het kan altijd nog, dus ik ga eerst mijn eigen spul gebruiken, daarna zie ik wel.
Succes!
 
Mooie auto!

ik vind persoonlijk een coating niet moeilijker dan een wax... Misschien zelfs makkelijker... Het enige is wat er aan word gegeven dat de auto een dag droog moet staan.

er zou een wax overheen kunnen maar dat zal ik je zeker niet adviseren... Dan maak je juist het mooie effect van een coating minder

het enige met een coating is dat het enige inperfecties niet maskeert.. En ik weet uit ervaring dat ook een nieuwe auto wel hier en daar een veeg of een krasje heeft... Voor het beste resultaat zal de auto toch zeker licht (machinaal) gepolijst moeten worden.

wat ik nu ga zeggen zal waarschijnlijk tegen gesproken worden... Maar zeer waarschijnlijk is het kleien van je nieuwe auto niet nodig... Een behandeling met bijvoorbeeld non ferro is voldoende... Ik heb zelf nou 2x een nieuwe auto een detail gegeven en in beide gevallen haalde kleien niks uit... Behalve het creëeren van maring dan!

ook de bubbel van 1km op je teller ga ik kapot prikken voor je :)... Er moet ook proef gereden worden en dergelijk.
ik had er 15 opstaan ;)

succes met je nieuwe wagen!
 
De auto moet ook van de fabriek naar jouw dealer. En vaak komen de auto's per boot naar Nederland. En het laden en lossen gaat echt niet, oh kijk uit. Moet zo snel mogelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Bedankt voor jullie reactie.

Het stappenplan voor een nieuwe auto is dus eigenlijk veruit gelijk aan het stappenplan voor elke auto?

Kleien doe ik niet, en polijsten (met de hand, wegens gebrek aan machine) al helemaal niet. Als een nieuwe +50K auto met een veeg of een kras aankomt dan staat hij met 2km terug bij de dealer! De ferro behandeling is een goede tip.
Ik weet echter niet wat de dealer doet aan de lak. Ik kan me niet voorstellen dat ze van een nieuwe auto enkel de plastic eraf halen en zo afleveren. Zij zetten daar waarschijnlijk ook iets op?

De coating aanbrengen lijkt me inderdaad niet moeilijker dan een wax aanbrengen: een ander product op dezelfde manier verwerken. En droog staan is geen probleem.

Wat is, behalve coating, dan de beste bescherming? Ik ben best wel tevreden van de dodo juice wax, en heb er nog heel veel van. Misschien daar gewoon af en toe Q2M Cure overheen? En elke 2 keer wassen met Wet Coat? Of toch de betere collinite wax aanschaffen?

Ik snap ook de volgorde sealant/wax nog niet goed. Eerst de wax, daarna een spray sealant zoals Red Mist of Q2M Cure overheen? Of beter eerst een betere sealant zoals die van nanolex, en daarover een wax?

Moeilijk, moeilijk...
 
dctrl;n426656 zei:
Bedankt voor jullie reactie.

Het stappenplan voor een nieuwe auto is dus eigenlijk veruit gelijk aan het stappenplan voor elke auto?

Kleien doe ik niet, en polijsten (met de hand, wegens gebrek aan machine) al helemaal niet. Als een nieuwe +50K auto met een veeg of een kras aankomt dan staat hij met 2km terug bij de dealer! De ferro behandeling is een goede tip.
Ik weet echter niet wat de dealer doet aan de lak. Ik kan me niet voorstellen dat ze van een nieuwe auto enkel de plastic eraf halen en zo afleveren. Zij zetten daar waarschijnlijk ook iets op?

De coating aanbrengen lijkt me inderdaad niet moeilijker dan een wax aanbrengen: een ander product op dezelfde manier verwerken. En droog staan is geen probleem.

Wat is, behalve coating, dan de beste bescherming? Ik ben best wel tevreden van de dodo juice wax, en heb er nog heel veel van. Misschien daar gewoon af en toe Q2M Cure overheen? En elke 2 keer wassen met Wet Coat? Of toch de betere collinite wax aanschaffen?

Ik snap ook de volgorde sealant/wax nog niet goed. Eerst de wax, daarna een spray sealant zoals Red Mist of Q2M Cure overheen? Of beter eerst een betere sealant zoals die van nanolex, en daarover een wax?

Moeilijk, moeilijk...
Nou waar ik bang voor ben is dat ze jouw 50k+ auto gewoon eerst ff door een wasstraat duwen en voor de aflevering mag een poetsbedrijf Haar Rotary loslaten op de auto. Ik zou met de dealer juist afspreken dat ze enkel het plastic eraf halen en de rest zou ik lekker zelf doen!
Qua Sealent (synthetische wax welke direct op je lak hecht) heb je Ddj iron gloss met een hele lange standtijd welke je evt nog kan aftoppen met de Ddj wax die je nog hebt staan.
 
Ik ging er een beetje van uit dat je hem ongepoetst af zou laten leveren... Zou ik wel doen namelijk! Buiten het feit om dat je voor de kosten die je betaald om hem te laten poetsen je een mooie DA kan kopen... Zou ik mijn nieuwe wagen aan die "professionele poetsers" toe vertrouwen...
 
Hey Dctrl,

Uit mijn ervaring bij een poetsbedrijf kan ik zeggen dat een nieuwe auto, schandalig genoeg, amper wat liefde ontvangt voordat hij bij de eerste eigenaar komt.

Zoals ik sommige hier al heb verteld werden er elke dag nieuwe auto´s gebracht vanaf de bovengelegen autoboulevard. (Werkplaats was in enorme kelder) Hierbij werd de nieuwe auto in een wasbox afgespoten met een HD en de afgeborsteld/gewassen met de plaatselijke ****; de schuimborstel, die overal voor gebruikt werd.

Het interieur werd ontdaan van stickers en plastic, beetje stofzuigen, kwastje langs de naden en kieren en binnenkant van de ramen reinigen.

Vervolgens trok ik overal het plastic/stickers af, zoals de liggende delen en kunststof, etc. De auto werd met een ramenreiniger ingesprayed die een beetje werkte als Non-Ferro, vervolgens afgezeemd en daarna vluchtig in een waxje gezet.

Duurde bij elkaar nog geen 40 minuten...

Ooh, en die ''Superdikke Waxoyl 100+ Lakverzegeling met 3 jaar garantie'' voor dat mooie prijsje van gemiddeld €300,- werd ook zo gedaan...


Ik zou inderdaad de dealer verzoeken de auto niet te laten behandelen bij een autopoetsbedrijf, of als zij dit zelf doen, maar hem gewoon af te spoelen en aan jou opleveren.

Echter zal je dan zelf wel effe aan de bak moeten, maar dit vond je leuk, dus dat word geen probleem. Ik zou wel een machine aanschaffen, dan kun je zelf aan de slag om de auto strak te maken en om bij te houden ook een aantal producten. Zo onderhoud je de auto een stuk beter als gemiddeld en dit zal je op termijn ook de waarde hoger houden.
 
Ijzerverwijderaar bv Monello Non ferro.
Suggestie voor klei:
https://www.Carclean.com/product/Do..._Fine_Detailing_Clay_3x80=240g_SNFG3PC_101327
Ik zou em niet gelijk polijsten maar eerst eens cleanen met bv :
https://www.Carclean.com/product/Auto_Finesse/Tough_Prep_Paint_Preparator_500ml_TPR500_102285
of:
Poor boys Prof polish en dit spul kun je de lak/ramen mee cleanen maar bv ook de "chromen" delen van de Benz.
Als wax gewoon je Ddj Blue velvet .
 
dctrl;n426656 zei:
Wat is, behalve coating, dan de beste bescherming? Ik ben best wel tevreden van de dodo juice wax, en heb er nog heel veel van. Misschien daar gewoon af en toe Q2M Cure overheen? En elke 2 keer wassen met Wet Coat? Of toch de betere collinite wax aanschaffen?

Ik snap ook de volgorde sealant/wax nog niet goed. Eerst de wax, daarna een spray sealant zoals Red Mist of Q2M Cure overheen? Of beter eerst een betere sealant zoals die van nanolex, en daarover een wax?

Moeilijk, moeilijk...

echt moeilijk is het niet, zeker niet na een paar dagen hier op het forum gelezen te hebben.

wat is de beste bescherming vraag je, zoals gezecht is een coating het beste, en zelfs daar heb je nog aardig wat verschil in. Dan heb je verschillende sealants met een standtijd varierend tussen een goede wax tot bijna zo lang als de slechtere coatings.
en dan heb je nog 100 verschillende waxen.

het gaat er voornamelijk om wat jij wilt en waar jij je goed bij voelt, en uiteraard ook hoeveel geld wil en kun je hieraan uitgeven.

de volgorde is simpel gezegt en over het algemeen:

1. Coating
2. Sealent
3. Wax
4. Spray-sealant
5. Spray-wax
6. Shampoo en detailers met toevoegingen

in deze volgorde zou je ze theoretish dan ook over elkaar heen kunnen gebruiken.

zoals eerder gezegt is dit voor een coating niet aan te raden. En voor sommige waxen met een lange standtijd zoals collonite zal een sealant eronder weinig effect hebben.
 
Tenzij je zelf al veel ervaring hebt zou ik zeggen maar dat is mijn mening. Tegen de dealer, niet aankomen en niks aan doen. Dan vervolgens een goede detailer zoeken in Nederland, er zijn er best wel een aantal ook Diventa Bella van Carclean zelf. Laat hun jouw auto behandelen en coaten! Kost je wat meer maar dan heb je wel kwaliteit en jaren bescherming.
 
Bedankt allen. Dit zijn nog eens bruikbare tips.

Ervaring is niet zozeer het probleem, alleen met de coating.

Maar ik heb beslist voorlopig geen coating te doen, maar mijn producten die ik heb te gebruiken.

Ik ik geef zeker nog mee aan de dealer geen behandeling te geven.
Vervolgens zal ik:
- wassen
- non ferro
- poor boys prof polish
- een sealant die ik nog niet weet. Tips?
- de wax Blue velvet
- dan misschien de volgende keer wassen met wet coat?
En nog een pulletje red mist!

enne... Ondertussen kijk ik eens voor een dap!
 
Ddj Iron gloss Sealent = goed verwerkbaar en lange standtijd paneel voor paneel werken.