• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

oude "nieuwe" auto poetsen

matramurena

Detailing rookie
5 apr 2011
330
0
Binnenkort krijg ik een auto die nu 8 jaar oud is. Deze auto heeft altijd binnen gestaan en heeft slechts 100 km op de klok staan, feitelijk nog een nieuwe wagen dus. Ik wil deze zo snel mogelijk een goede bescherming geven aangezien hij door mij dagelijks gebruikt gaat worden en ook niet overdekt gestald kan worden. (die ruimte is al vergeven)

Mijn vraag is dus wat ik het best als stappenplan kan hanteren. Poetsen en waxen, of toch ook met klei aan de slag. Het is voor het eerst dat ik me hierin verdiep, tot op heden was ik met Meguiars Gold Class Car Wash en geef zo af en toe een toegift met Meguiars Cleaner Wax. Maar deze wagen wil ik graag in nieuwstaat houden.
 
Clayen heeft altijd meerwaarde mbt het waxen. Het eindresultaat zal aanzienlijk beter zijn als je de auto clayed.
Daarnaast kan het ook niet onverstandig zijn om de auto te polijsten of te cleaneren. Op deze manier schoon je de vervuiling die in je lak zit op.
Als je de lak daarna goed voedt met een glaze en daar overheen een goede wax aanbrengt kan er weinig meer mis gaan.

Mocht je al die stappen niet willen doen, dan zou ik wassen (veel shampoo en evt een scheutje dreft om de oude wax resten te verwijderen), clayen, drogen, waxen.
Op zich heb je dan ook al een heel net stappenplan.
 
inderdaad wat hierboven gezegd wordt

gewoon 5 stappen plan en goed in de wax zetten



wat voor auto is het?? 8 jaar en zo weinig / geen km??
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen polijstmachine en ben ook ietwat huiverig om er met zo'n machine tegenaan te gaan eigenlijk....

Het best lijkt me nu dus:

- afspuiten
- wassen met shampoo en een scheutje dreft.
- nogmaals wassen zonder dreft? Of is dat overbodig?
- cleaneren (neem aan dat kleien hieronder valt, of is dat weer een aparte stap?)
- glaze aanbrengen
- wax aanbrengen

Lijkt me dat ik de Meguiars Gold Shampoo kan gebruiken en dus nog klei, een glaze en wax moet aanschaffen..... Iemand suggesties mbt goede producten?

Het is overigens een Renault Avantime. Die dingen kregen ze maar niet verkocht destijds, en nu nog vinden heel veel mensen het óf een spuuglelijke wagen óf een schitterende wagen. Ik behoor tot de laatste groep....
 
matramurena zei:
... Maar deze wagen wil ik graag in nieuwstaat houden.

Dan zou ik de Dreft er maar ver weg van houden :roll
Doe jezelf een lol en koop wat goede spullen (beginnerssets voldoende omschreven op dit forum)
Er is vast wel iemand in de buurt die je het een en ander voor wil doen
Die van mij staat ook continue buiten, geen probleem

Avantime, bijzonder :cool:

Hans
 
Hans,

Dat scheutje dreft adviseer ik juist om de oude wax resten te verwijderen. Aangezien TS net start hier op het forum zal hij niet in het bezit zijn van een APC oid.
Door alles te verwijderen begin je mijn inziens met een mooie schone lei (of in dit geval auto). Waarom zou je jou inziens geen dreft moeten gebruiken dan ?
 
Dreft ontvet niet alleen, het bevat een keur aan chemische zooi

Als je wilt ontvetten en je hebt "niets" in huis dan misschien wel spiritus en Norrit
Doe je Norrit in een zakdoek in de spiritus, dag erna is de blauwe kleur weg
Heb je "budget IPA" :-"

Haast is zelden goed, eerst lezen, bestellen dan goed aan de slag

Hans
 
Als ik de wagen heb neem ik misschien wel even contact op fred! Is inderdaad vlak bij.

Heb nog rond zitten zoeken en kom veel mooie producten en goede resultaten tegen! Ik zit nu te denken aan de volgende stappen:

1: Auto wassen met de Autobrite Foam Kit en supersnow foam
2: Kleien, moet nog kijken wat een mooi setje is
3: Poorboys World Professional Polish
4: Glaze
5: Wax

Tips voor bepaalde waxes of een bepaalde glaze zijn uiteraard welkom! Misschien het vermelden waard, al mijn auto's hebben een polyester carroserie. Misschien dat bepaalde producten hier beter op werken dan andere?
 
matramurena zei:
Binnenkort krijg ik een auto die nu 8 jaar oud is. Deze auto heeft altijd binnen gestaan en heeft slechts 100 km op de klok staan, feitelijk nog een nieuwe wagen dus.

????? Die ga je toch niet gebruiken. Da's gewoon een museumstuk! En wat voor een. De voorloper van de nieuwe generatie Renaults met de hoekige lijnen:)^
 
Ik kan enkel een foto plaatsen van mijn huidige wagens. Ik heb nu een Murena (bezig met een V6 conversie) en een avantime die er niet uit ziet. Niet alleen omdat de lak slecht is, maar ook doordat de vorige eigenaar schade heeft gereden en dit slecht is herspoten, en dat mijn vrouw er ook schade aan gereden heeft. Het roest natuurlijk niet in polyester dus voorlopig is het nog niet gerepareerd aangezien het geld dat over is ind e conversie van de Murena gaat zitten....

100_9488.jpg


100_9487.jpg


Auto's zien er op de foto's niet uit. En de Murena staat veel te hoog op de achterpoten aangezien er geen motorblok in hangt uiteraard..... Ik hoop snel goede foto's te kunnen plaatsen, en ook een paar foto's van de nieuwe Avantime die deze kant op komt.
 
Prachtige wagens! Onze Renault dealer heeft ook twee Avantime's. Mijn vader heeft vroeger een Matra Bagheera gehad, een gele met een groen interieur.
 
Net een foam-lans, schuim en wax besteld als een begin.... Heb een gewoonte om hobby's zeer serieus te nemen, dus wie weet waar dit weer strand. :-b
 
Met de spullen die ik nu bij het besteld heb ik het volgende stappenplan in gedachten:

- Foamen met Super Snow Foam
- Wassen met Meguiars Gold Class Car Wash
- Poorboys World Black Hole aanbrengen
- Waxen met Meguiars Gold Class Wax

Daarna zouden de wagens weer redelijk moeten glanzen...

@Rolf: interessante link als onderschrift! Zijn bezig met emigratieplannen ;)
 
In principe niets mis met je stappenplan, echter zou ik wel een klei-setje overwegen....
Verlengd de standtijd en komt de hechting van je producten ten goede :)^
 
kleien is inderdaad een belangrijke stap

ik heb heel veel spullen liggen, je mag best eens langs komen om te kijken en te proberen

en met de klei ga je echt schrikken wat er van je wagens af komt:)^