• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude Volvo beurt geven

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi,

Een kennis van mij heeft een oude volvo (geen hele oude zal een jaar of twintig zijn) zal het type nog even navragen) die hij een keer gepoetst wil hebben. Hij knapt dat ding al jaren motorisch op en de lak,.... wel daar heeft hij behalve herstel van roest niet veel aan gedaan.

Nu zijn we beiden realisitsch ten aanzien van het te behalen resultaat met alle deuken en vogel etsplekken tot op de grondlak......

De lak is een donkeblauwe single stage lak die weinig glans heeft. Ik vind hem heel schraal aalvoelen en en zit wat oxidatie op. Ik denk ook dat hij heel dun is alhoewel ik het niet gemeten heb. Gewoon zo'n gevoel.

Nu heeft hij al staan poetsen. Hij vertelde dat hij met commandant 4 en een doek had staan peosten en dat het hem verbaaste dat er geen enkele glans tevoorschijn kwam...:sob: rofl

Wel mij verbaast dat niets. Ik heb hem verteld dat ik er over zou nadenken wat we nog kunnen redden aan de originele uitstraling. Dit is mijn gedahcte waarover ik graag jullie mening hoor:

- de lak lijkt mij heel dun en schraal (voelt ook stroef aan). Deze moet denk ik meer gevoed worden en ontdaan van vuil dan dat hij met een aggresief polijst middel te lijf wordt gegaan. Dus ik dacht eraan om hem goed te wassen met de twee emmer methode en de kieren en naden en dergelijke met een kwast met APC. Daarna kleien met bildhamber regular en last tough. Hierna wil ik de lak in eerste instantie niet met een polijst te lijf gaan maar eerder met een reinigende/voedende. Ik zat te denken aan Black Hole op een witte pad. Waarom een witte, wel toch om het reinigende/ slijpende effect te versterken maar toch zo min mogelijk lak weg te halen. Dus de lak te sparen.

Ik zal dit wel testen met een testspot om te kijken of het enig effect heeft. Zo ja dan prima. Zo nee dan toch eerst final finish op wit, naar final finisch op roze , naar power finish op roze .....steeds zwaarder . Maar het liefst doe ik dit niet. Het isniet mijn doel alle krassen weg te halen dat is onbegonnen werk, maar wel om de lak weer glans te geven.

Na deze hele belangrijke stap wil ik de lak in de was zetten en wel collinite 915 gewoon omdat die lekker duurzaam is.

Er zullen nog ander zaken gedaan worden zoals ramen en zo en kunstof bumpers en dergelijke.

Dit zal nooit een showroom oldtimer worden, laat dat duidelijk zijn maar gewoon een aude auto nog wat smoel te geven zodat hij nog even mee kan en hij er niet armoedig uit ziet.

Ik hoor graag van jullie of er nog tips zijn. (oh ik heb ook nog SRP wellicht kan ik daar ook nog wat mee. Maar ik dacht eerder aan de black hole omdat op de verpakking staat dat het de lak voedt en de lak ook een donkere lak is)

Groeten GdV

PS snel getypt dus let niet op spelfouten, sorry

Overigens kan je je afvragen of de auto dit nog wel waard is. Wel we kunnsn stellen dat de eigenaar er een emotionele band mee heeft. Dat is belangrijker dan het behalen van een vlekkeloos resultaat.
 
Eerst wassen, wassen en nog eens wassen met een gewone shampoo en niet overdoseren.
Bij voorkeur warm water gebruiken en tussendoor spoelen en de lak echt aanraken
Voor je de auto met APC doet, eerst uitproberen of het de oude lak niet zacht maakt
Als je de historie niet kent geldt die test per paneel ...

Neem een wat oudere pad en Poorboys Professional Polish
De pad moet je als afgeschreven beschouwen, een nieuwe mag ook ...
Met een natte pad heb je wat minder verzadinging maar destemeer spetters
Ook voor het afnemen met IPA voldoende testen
Zelf zou ik voorkeur geven aan Eraser

As je denkt dat er geen vuil meer af komt een glaze erop zetten
Daarna nogmaals afnemen en kijken of je gelijk had
Ik durf te wedden dat het afgeven dan nog een keer gaat spelen

En goede wax is een prima keuze, maar een goede sealent er onder is nog beter
En dan willen we foto's zien :roll
 
Als je de lak niet wil polijsten, dan misschien met PB professional polish.
Om de lak goed in de poriën te reinigen, en hierna de blackhole erover.
Vind dat de professionel polish de lak er altijd weer lekker fris uit laat zien.
 
Oke al vast bedankt voor deze reactie. Begrijp ik goed dat Prfessional polisch een chemische polish is zonder schurende werking?

Goed dat je het zegt over die APC....soms als je het te geconcentreerd gebuikt en niet snel weg spoelt krijg je plekken die je niet meer wegkrijgt.

Nu staat er op PB Black Hole ook dat het oxidatie weg haalt en reinigd (ook zonder schurende werkein dus chemische polisch) waar veschild deze met de BH? Buiten natuurlijk dat de BH de lak voedt?

Groeten GdV
 
Het verschil is, denk ik, dat de Black Hole milde cleaners bevat en Pro. Polish een "echte" cleaner is. Verder wil ik onderschrijven wat RedCat zegt, voorzichtig en elk stukje proberen. Zelf heb ik gemerkt dat met zo'n oude auto er veel vuiligheid af kan komen en één keer wassen onvoldoende kan zijn.
 
Ik kom in geen van jullie mening het onderwerp "kleien" tegen. Zouden jullie met het gebruik van Professional Polish deze slag overslaan? Ik zelf vind dit namelijk altijd een enorm verschil maken. Ook al omdat daarna er niet zoveel vuil op de pad komt.