• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overdaad aan interieurshampoo verwijderen?

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.372
193
62
Een poosje terug al gepost bij de aanwinsten: Ibiza-interieur voor mijn Fabia. Ondertussen behoorlijk bezig geweest om de stoelen schoon te krijgen, en ondertussen begint het resultaat te lijken op wat ik wil, alleen is er een probleempje. Dit weekend zag ik dat de zwarte wangen van de stoel na schoonmaken en drogen juist meer vlekken lijken te vertonen, en mijn conclusie was: overdaad aan sop na alle schoonmaaksessies.

Ik ben begonnen met het op de volgende manier op te lossen:
- nat sprayen met water
- vervolgens droogwrijven met MF doeken, en ik zie duidelijk sop uit de bekleding komen, en ook na opnieuw drogen zie ik dat het resultaat beter wordt

Mijn vragen:
- is er een snellere methode om de overdaad aan sop, en de vlekken af te komen, dan steeds opnieuw nat maken, droog wrijven met MF en laten drogen
- had ik dit kunnen voorkomen (bekleding gaf tot op het laatst bij iedere behandelijk vuil af) behalve door een extractor te gebruiken

Overigens heb ik 2 soorten reiniger gebruikt:
- PB APC, zowel verdund als puur
- Autoglym Car Interior Shampoo verdund tot 40%

Reden om de Autoglym te gebruiken: het geurtje, omdat er een rooklucht(sigaar/pijp) aan de bekleding hing, en zo de geur deels te maskeren (voor groot deel ook verdwenen door reinigen en buiten luchten/drogen). De APC had ik vooraf staan en ben ik mee begonnen, ook vanwege de net iets betere schoonmaakeigenschappen voor het vuil dat ik tegenkwam op deze stoelen.
 
Denk dat het een kwestie van volhouden is met je huidige methode. Een extractor zal hier meer uitkomst bieden denk ik, wellicht ergens te leen/ huur? Als er nog product in je bekleding zit is het mijns inziens wel zaak deze helemaal te verwijderen alvorens weer van voor af aan te beginnen.
 
Wat bedoel met 'van vooraf beginnen' Ibiza Signo? Stoelen zijn nu schoon op de droogvlekken van het sop na, dus als dat weg is, zijn ze schoon. Ik dacht oorspronkelijk dat er toch nog vuil op de stoelen zat, maar mogelijk dat de laatste schoonmaakacties, ook al droogvlekken van sop te zien gaven, maar ook de oudere licht gekleurde MF-doeken lieten duidelijk zien dat er ook vuil uit de bekleding kwam. Daarom heb ik ook steeds deze doeken gebruikt, dan kon ik mooi zien of er nog vuil van de bekleding kwam, vuile doeken (na even laten drogen op een lijntje in de zon) lieten duidelijk zien dat er niet alleen vocht, maar ook vuil uit de bekleding kwam.

Ik heb er trouwens bewust voor gekozen om steeds opnieuw nat te maken en te laten drogen: zo voorkom ik dat het schuim kletsnat wordt en over x weken nog niet droog is. Door steeds even nat te maken en te drogen, heb ik dat min of meer onder controle.
 
De gebruikte concentraties zijn echt wel wat veel van het goede
Met een extractor kan je veel effectiever spoelen dan wat je met een doek bereikt
Je mag de mijne wel lenen, die is gewend om van huis te zijn
Anders wil "smurf" vast wel even helpen ...
 
Zou ik dit geval ook met de extractor aan de gang gaan: alleen spoelwater en geen sopje oid ..... spoelt de delen weer door en nemen het residu op.
Het is daarna ook redelijk snel droog en scheelt je dan ook weer.
 
Dit zullen volgens mij inderdaad resten van APC en het andere schoonmaakmiddel zijn. Onafgelengde APC ? Dit is wel heel straf, lijkt me. Zeker dat het geen afkleuring van het materiaal is ?

Indien niet: extractor lijkt me de snelste en beste oplossing: hiermee zuig je het sopje uit je stoelen.
 
Als laatste redmiddel kan je ook alle bekleding van de stoelen halen en in de wasmachine doen, klinkt misschien raar maar schoner ga je ze nooit krijgen.
Het is helaas wel wat werk:-b , maar het bied de beste oplossing.
 
Dank voor de antwoorden. Het is geen verkleuring van het materiaal ex-mooseman, ik zie ook dat de lichtere plekken (opgedroogde shampoo/APC) van vorm veranderen, en dan na het spoelen met puur water, de plekken weer donkerder en kleiner zijn geworden.

Ik ga me eens bezinnen, wat ik nu ga doen met alle adviezen, en Red-Cat in elk geval bedankt voor het aanbod, in hou het in elk geval in overweging.

Overigens zal ik later nog wel een topic aanmaken over dit project, ik heb al wat foto's gemaakt in de loop van de klus (moet alleen nog foto's maken van de sopvlekken). zodat het verloop aardig te volgen is, en anderen er misschien ook iets aan hebben.
 
Het groene hart? Ik kom zelf uit Woerden en wil je wel uit de brand helpen met een extractor hoor.
Doe maar een pm!
 
Ik heb dit wel eens gehad in de winter. Ik had de auto schoongemaakt en het vroor enorm. Ik heb toen een vochtvreter gekocht (er zijn er verschillende - zal merken niet noemen) en die werkten super om het vocht iig te verwijderen.
 
casperpeek;334209 zei:
Het groene hart? Ik kom zelf uit Woerden en wil je wel uit de brand helpen met een extractor hoor.
Doe maar een pm!


Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik heb het ondertussen opgelost met sprayerflesjes met water en doeken om het ergste nat eraf te wrijven, en vervolgens drogen in zon en wind (gelukkig langdurig goed weer). Ondertussen is alles ingebouwd in de auto.

Ik moet overigens bekennen dat ik je aanbod oorspronkelijk gewoon gemist hebt.:schaam (check vaak alleen 'laatste berichten' en heb dus niet gezien dat er gereageerd was).

Voor de andere reacties: vochtvreters hebben in dit geval weinig zin, de stoelen waren droog zolang ik ze niet nat spuit, en stonden tijdelijk in de schuur (met permanent geopend raam). Inbouwen van de stoelen wilde ik niet doen, voor ze schoon en droog waren. Buiten de auto kan ik ze rustig nog even langer laten drogen, als ze in de auto zitten, en je wil er nog wat aan doen, heb je zomaar een natte broek als het niet snel genoeg droogt. :|
 
Tim;337978 zei:
Voor vochtvretertjes zijn de Pingi's onverslaanbaar voor in de auto.

Ja idd! Die oplaadbare pinguin dingetjes. Ik dacht dat reclame niet mocht:D . FF in de magnetron en ze kunnen weer mee. Heb ze zelf ook.