• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pads snel vol

QD

Detailing rookie
30 dec 2013
29
0
Hallo allemaal,

Even een vraagje over het insmeren van een glaze.
Vandaag voor het eerst aan de slag gegaan met het ''semi serieus'' poetsen van mijn Audi en ben dus nog een behoorlijke beginner in deze scene.
Echter vind ik dat mijn zwarte Monello finishing pad snel verzadigd is i.c.m. Poorboys BlackHole.
Ik moest tijdens het poetsen best veel druppels/klodders op de pad doen, waarna ik bij een sectie; lees 50x50cm, weer de volgende druppels/klodders moest plaatsen.
Deed ik dit niet, dan veegde ik met dezelfde pad het net aangebrachte BlackHole in de zelfde sectie weer weg :( een teken dus dat er te weinig op zit... toch?
De pad voelde ook erg zwaar aan en had het idee dat alles werd opgezogen.
Na het poetsen mijn pad uitgespoeld met warm water en er kwam inderdaad erg veel uit als ik er veel druk op uitoefende!

Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe, dat is helaas het lullige van een beginner zijn;)
 
Een glaze voedt de lak en trekt alshetware in de porieen
Na het aanbrengen moet je het juist bijna niet meer zien
Hoogstens kan je het dan een beetje voelen omdat het olieachtig is

Grote kans dat je (veel) te veel hebt gebruikt ...
Zeker als de pad daarna helemaal verzadigd was
 
Klinkt als wat Redcat beschreef - zeer waarschijnlijk veel te veel gebruikt. Gebruik deze pad zelf ook regelmatig en met weinig product gebruik heb je geen last van pad verzadiging.
 
Maar hoe breng ik het dan correct aan? Want als ik maar weinig doe, absorbeert de pad zo snel, dat ik dus zowat droog wrijf op de auto? Als ik dan op de onderkant van de pad kijk, zit al het product eigenlijk al IN de pad, en niet meer op de buitenkant.
Maar tijdens het aanbrengen, ziet het dus niet uit zoals je wax aanbrengt? Een dof laagje eroverheen, waar je goed je (halve maandjes) poetssporen kan zien.
En hoeveel druk moet ik op de pad uitoefenen?
 
Een glaze moet je dacht ik op een lage snelheid aanbrengen.
Heb je dat gedaan?
 
Ik krijg eerder het idee dat je het verkeerd opbrengt.
Wanneer je van een dun product namelijk grote klodders op een pad aanbrengt, dan heeft dat dunne product (vooral bij een open structuur foam) de neiging in het foam weg te zakken.
Je krijgt dan dat delen van de pad tot een grote diepte verzadigd zijn en andere delen niets van het product bevatten.
Zet je dan vervolgens de machine aan het werk, dan zullen de delen die eerst niets bevatten, het product wat je net hebt opgebracht op gaan zuigen.

Om dat te voorkomen, zal je vooral bij de start, de pad zo goed en verspreid mogelijk moeten primen, maar belangrijk is ook dat je dit zo dun mogelijk probeert te doen.
Zelf probeer ik bij het begin, de pad te voorzien van of zoveel mogelijk kleine druppeltje goed verpreid over de pad, of een dunne spiraal op de pad aan te brengen.
Vervolgens verspreid ik het product dan nog extra, of met m'n vingers, of met een roerstaafje.
Het uiteindelijke doel is de pad zo mooi en egaal mogelijk van een heel dun laagje product te voorzien.
Vervolgens begin ik bij het dak, in het geval van BH, de machine op zijn laagste stand, geen druk geven en door blijven gaan tot je glans ziet verschijnen, daarna laten hazen en weer verwijderen met een schone MF.
Daarna ga ik naar de motorkap en ipv nieuw product op de pad aan te brengen, zet ik een paar hele dunne streepjes (beslist niet teveel) met BH over de motorkap heen.
Daarmee voorkom ik dan dat er product in de pad wegzakt en omdat je toch op lage toeren werkt, zullen die streepjes op de motorkap niet gaan spetteren.
Probeer wel eerst op een deel van de motorkap of je pad wellicht nog genoeg product bevat om verder te kunnen gaan, zonder extra product aan te brengen.
Bij de rest van de wagen is het zaak om telkens zo min mogelijk extra product op de pad aan te brengen (alleen wanneer echt nodig) en dat weer zo verspreid mogelijk en met zo klein mogelijk druppels.

Merk je dat onverhoopt, het product toch iets te ver de pad in gezakt is, dan kan je de pad zonder dat de machine draait, herhaaldelijk en verspreid op het plaatwerk duwen.
Dus induwen, op laten komen, een stukje verplaatsen weer induwen en op laten komen etc.
Op die manier haal je veel van het weggezakte product weer naar boven voor hergebruik.
Lukt dat allemaal niet en is de pad oververzadigd, dan gewoon een andere pad pakken, of de pad schoonmaken.
 
Kijk, hier heb ik wat aan, TOP!

Ik gebruik de pad trouwens wel met de hand. Ik ben helaas nog niet in het bezit van een DAP o.i.d.
Maar ik denk dat de procedure ongeveer het zelfde blijft? Dus dun aanbrengen op de gehele pad en niet te hard duwen.
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om het met een zachte doek aan te brengen? Dit omdat het dan niet kan absorberen. Of zeg ik nu iets heel geks?

In het verhaal van Frans zit zeker logica nu ik het zo lees. Ik heb gister ongeveer 3 grote klodders (de hoeveelheid klodder wat je op je tandenborstel doet) diagonaal op de pad gedaan en daarna wat lichte vegen gegeven om het te verspreiden.
Hierna begon ik met inwerken.
En inderdaad tijdens het uitspoelen kwam ik erachter dat er nog zoveel product in de bad zat door er in te knijpen. Dit had ik eigenlijk op de auto moeten doen.
 
Ok, ik dacht dat je machinaal werkte.
Meeste van het verhaal gaat dan nog steeds op, met dat verschil dat je normaal zonder druk het gewicht van de machine nog hebt.
Gewoon even proberen wat een verschil in druk doet, met amper druk, zal je weer het product niet goed inwerken.
Als ik met de hand werk, dan geef ik trouwens eerder wat streepjes over het plaatwerk alsdat ik op de pad aanbreng.
Zie je dat je amper wat opbrengt, even met de pad langs zo'n streepje en je hebt er weer product op.
Voordeel is dan ook weer, dat het niet in de pad kan wegzakken.

Een doek zou ik niet doen, gewoon een foampad gebruiken.
 
Dan ga ik dat volgende keer proberen Frans.
Hoop dat het met deze tips een stuk beter zal gaan ;) Ik irriteerde mij echt mateloos aan het feit dat k het product steeds weer weg veegde. en uiteraard zonde van BlackHole!
 
QD;349408 zei:
ongeveer 3 grote klodders (de hoeveelheid klodder wat je op je tandenborstel doet)

Is veel te veel (tenzij je er een hele motorkap of dak mee doet). Hooguit 3 druppels ter grootte van een erwt, over de te behandelen sectie van 40x40cm verdelen, inwrijven tot er een glans verschijnt (lijkt alsof je het weer uitpoetst), dan direkt afnemen.

Overigens is Black Hole een apart produkt. Heb er zelf ook een haat/liefde verhouding mee. Er zijn namelijk bepaalde donkere lakken waar Black Hole géén toegevoegde waarde hebben. Bijvoorbeeld op mijn donkerblauwe Lancia Delta Integrale doet het niets. Chemical Guys Blacklight doet het daarop veel beter.
 
Blacklight heb ik ook, die ga ik volgende keer dan maar proberen. Is dat dezelfde verwerkings methode? Het is wel een iets ander product dan BlackHole toch?

Ik had ook het idee dat ik weinig verandering zag op de donker blauwe kleur van de mijn Audi. Maar dat kan uiteraard ook zijn omdat ik het totaal verkeerd toegepast heb, en niet ben blijven poetsen tot er een glans verscheen. Ik heb het achtergelaten alsof het een wax was (veel te dik dus), dus ook met de strepen en dofheid hoe je een wax aanbrengt. Enige tijd laten hazen en dan weer uitgeveegd
 
wat ook altijd helpt (of je nu machinaal of met de hand werkt maakt niet uit en polijsten of glazen of wat dan ook)
voordat je uberhaupt begint even een pufje spray&whipe op de pad doen en even in masseren
dit gaat sterk het zuigende effect van de pad tegen
 
Voor Black Hole is het belangrijk dat je het lang genoeg inwerkt tot er een glans ontstaat, en dan direkt afnemen. CG Blacklight lijkt er veel op, maar is een All In One produkt. Het wordt gezien als een Glaze/Sealant maar heeft jammer genoeg geen lange standtijd (dus wat mij betreft niet iets voor de winter). Dit produkt hoeft niet zo extreem lang ingewerkt te worden als de PB Black Hole. Lijkt meer op een wax/sealant en is heel makkelijk uit te buffen/poetsen. Als ik Blacklight gebruik doe ik er meestal nog wel een wax overheen om de standtijd nog wat te verlengen.
 
Aha goed om te weten.

Ik heb gister de volgende volgorde gebruikt: BlackHole, daarna EX-P en daarna Natty's blue harde wax. Ja ik weet het, EX-P of de Natty's is waarschijnlijk dubbelop, maar ik was even aan het experimenteren ;)
 
Oke dan blijf ik dat lekker doen. Ik heb op bepaalde delen geen wax gedaan om te kijken of er verschil in zit.
 
EX-P en daarna een wax in één dag is volgens de geleerden hier op het forum ook verre van ideaal. De EX-P moet namelijk minimaal 24u erop zitten voordat je er met een wax overheen gaat.
 
Andere tip: gebruik voor de Black Hole geen zwarte maar een rode finishing pad. De pads zijn identiek op de kleur na, maar het voordeel van de rode pad is dat je veel beter ziet hoeveel er nog in de pad zit, en heb je minder de neiging om teveel te gebruiken. (kun je de zwarte pad bijv. voor de Exp gebruiken)

Zolang je nog ziet, dat je een 'waas' krijgt als je met de pad over onbehandelde delen gaat, zit er overigens nog voldoende middel in je pad.
 
Pakkie;349463 zei:
EX-P en daarna een wax in één dag is volgens de geleerden hier op het forum ook verre van ideaal. De EX-P moet namelijk minimaal 24u erop zitten voordat je er met een wax overheen gaat.

Ja dat las ik ook vanmiddag. Weet ik dat voor de volgende keer ;)



En dat van die rode pads zat ik ook al aan te dekken. Ze zijn ook wat dunner, dus makkelijker om het opgezogen product eruit te krijgen. Ze zijn dus sneller verzadigd denk ik.