• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pakketje voor niet-detailer

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
518
115
Hoi Allemaal,

Over twee weken is mijn schoonvader jarig en heeft redelijk recent een nieuwe xc40r geleased.
Nu ziet hij vaak hoe ik met een krat vol spullen en twee emmers naar de wasbox vertrek, echter gaat hij sneller met een goedkope chenille mitt en wat action doekjes naar de wasbox (waarbij hij veeeel te hard boent omdat bijv teer er niet af komt)

Hij is dus niet echt in staat om veel moeite in het wassen van de auto te steken maar weet dat de wasstraat krast. Hij heeft er gewoon geen feeling bij zoals wij dat wel hebben als aspirant-detailers.

Ik wil het zo makkelijk mogelijk voor hem maken om zelf naar de wasbox te gaan, het moet geen detailer-pakket zijn want dat gaat hij never nooit gebruiken.

Ik zat zelf te denken aan zo’n microfiber wasbox-borstel hoes, en misschien iets van wetcoat achtig spul. Dan kan hij de prewash, shampoo en lans gebruiken van de wasbox zelf. Ideaal? Nee maar mijlen beter dan wat hij nu doet.

Wat zouden jullie aanraden?
 
  • Leuk
Reactions: Mark96
Zonder fatsoenlijke voorbereiding wordt een washcoating ook niet optimaal
Met de meeste spullen gaat het juist om de rust om het juist te gebruiken

Kortom, laat de man zijn gang gaan als hij daar blij mij is.
 
Wat ik altijd zeg:

Met een zwarte auto zal je een best ingrijpende ´omslag´ in wassen moeten maken.. anders is krasvrij (of swirlvrij) houden niet haalbaar.
Alle andere keuren dan zwart komen iets later.. maar daarvoor is dezelfde ´was-wet´ van toepassing.

#mijnietbellen
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Wellicht simpel&klein beginnen met het was proces?
-goede washmitt
-goede droogdoek
-2 emmers zie hem dat doen? Zou dan ook een optie zijn.

Shampoo/glasreiniger kopen ze zelf wel als daar behoefte aan is.
Als je het hem ziet doen dan is een flesje Gyeon ceramic detailer + wat kwaliteits doekjes (edgeless/gesloten lus) ook een optie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Voor nu een droom, misschien ooit werkelijkheid.
Een keertje bonding time gehad na een een middagje saharazand.
Hij wilde in eerste instantie door de wasstraat, maar toen heb ik aangeboden om samen de auto te wassen en zijn we met alle spullen naar de box gegaan.
 
De vraag is, kan hij nog een emmer met water tillen? Kan hij deze daar vullen ?

Vloeken in de kerk, maar het twee emmer principe kan in dit geval het raam uit gegooid worden. Denk dat dat geen optie is. Wellicht dat een upgrade pakketje met een emmer, gritguard, een Monello washmitt en een goede handdoek al goed doet. Dit samen met het samen naar de wasbox gaan, zal denk ik een hoop helpen.

Ook zou je evt de Gyeon TFR kunnen hallen voor hem zodra deze uitkomt, of de Gyeon Bug & Grime.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
@Mark96 precies dit eigenlijk. Misschien gaat een “kleine” 12L emmer nog, maar 2 emmers van 15-20L gaat m niet worden gok ik.

Alle verbeteringen tov de krasborstel/krasstraat is al mooi meegenomen.

Om nog even verder te vloeken in de kerk:

Daarnaast zijn het vrijwel gesloten velgen op een EV, dus de binnenkant van de velg zal niet heel spannend zijn vanaf het eerste oogpunt.

Inderdaad iets van:
Kleine emmer met gritguard, flesje (2-in1?) shampoo, een mitt voor het lakwerk en eentje voor de wielen en dan een droogdoek
 
Ik denk dat "makkelijk" het kernwoord zal zijn.

Persoonlijk zou ik dan juiat wél een grotere GritGuard-emmer nemen. Je hoeft 'm niet persé helemaal te vullen, maar je kan 'm dan ook gebruiken om spullen in te doen om mee te nemen.

- Dikke washmitt.
- Grote droogdoek.
- Spray&Wipe als drooghulp, maar ook zeker als all-round detailspray.
- Flesje Non-Ferro. (Of vergelijkbaar)
- Borstel/kwast/Woolie voor de velgen. (Net wat handig is)

- Shampoo met toevoeging of pure shampoo + een wetcoat. (Ouwehoeren met doeken, iets moeten aanbrengen en ook weer moeten afnemen zal demotiverend werken, gok ik)

NIet teveel handelingen, binnen redelijk tijd de auto gewassen én beschermd. Uirbreiden, wanneer het leuk bevonden wordt, kan altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Misschien bathe? Daar zit een pompje aan dus pluspunten voor gemak. (Zie geen maatbekertjes gebruiken)

Als ik wetcoat essence aan de dunnere kant voor hem aanmeng, is het dan te gebruiken op de hele auto om vervolgens af te spuiten?
Anders doe ik m wel goed.

Wat betreft drooghulp heb ik hier nog liters p&s absolute staan. Heb die vaker rond de natte auto gespoten (64:1) om vervolgens af te drogen zonder strepen, echter staat mijn auto wel in de coating.
 
Naja, pompje of effe een flesje opendraaien... :p Als je één keer weet hoeveel je ongeveer moet gebruiken, kan je daarna een uit-de-losse-pols-lotsie in de emmer gooien.
(Mijn pompjes gaan vaker stuk dab ik zou willen, dus gebruik ze toch niet. Bijv. op de literfles BtbM)

Ik heb de Wetcoat-Essence wel gebruikt, maar kan mij niet herinneren of ik hier mee heb lopen testen/ouwehoeren. (Gewoon beschrijving aangehouden)
Verder verdunnen geeft ook minder werking.

Oh, geen idee of de Absolute vergelijkbaar is.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Heb nu het volgende lijstje:
13L Gritguard emmer met guard, gamma seal en snappy grip. Helaas kan je niet daar een emmer vullen dus dat moet thuis.

Monello delicato voor lak en cercio voor wielen beiden in de emmer (aanleren de cercio na het lakwerk pas te gebruiken)
Gyeon bathe+
Nuke guys gamma dryer

Ik zet m zelf wel de eerste keer in de wetcoat als we samen gaan oefenen, anders gaan mijn eigen spullen niet op :p

I know i know, geen 2 emmer systeem of iron remover, maar dit is voor hem waarschijnlijk al beter dan de wasstraat. Slowly laat ik hem er wel aan wennen ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Bumpy
Ja ben benieuwd, hij is nu een (jonge) pensionado. De tijd heeft hij zeker :) gezien 3/4e van de dag hij meestal toch gewoon in huis zit en hij elke reden grijpt om wat anders te doen. Van daar dat ik goede hoop heb.

Edit: bestelling is gedaan, ik houd jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Allemaal,

Over twee weken is mijn schoonvader jarig en heeft redelijk recent een nieuwe xc40r geleased.
Nu ziet hij vaak hoe ik met een krat vol spullen en twee emmers naar de wasbox vertrek, echter gaat hij sneller met een goedkope chenille mitt en wat action doekjes naar de wasbox (waarbij hij veeeel te hard boent omdat bijv teer er niet af komt)

Hij is dus niet echt in staat om veel moeite in het wassen van de auto te steken maar weet dat de wasstraat krast. Hij heeft er gewoon geen feeling bij zoals wij dat wel hebben als aspirant-detailers.

Ik wil het zo makkelijk mogelijk voor hem maken om zelf naar de wasbox te gaan, het moet geen detailer-pakket zijn want dat gaat hij never nooit gebruiken.

Ik zat zelf te denken aan zo’n microfiber wasbox-borstel hoes, en misschien iets van wetcoat achtig spul. Dan kan hij de prewash, shampoo en lans gebruiken van de wasbox zelf. Ideaal? Nee maar mijlen beter dan wat hij nu doet.

Wat zouden jullie aanraden?
Hoi, leuk idee om je schoonvader aan het werk te zetten :). Ik heb een paar dagen geleden hier een advertentie geplaatst met detailing materialen. Misschien zit daar iets bij? Ik heb niet alles meer omdat ik al een paar dingen heb kunnen verkopen, maar als je laat weten of er iets bijzit wat je kan gebruiken, dan laat ik je weten of ik het nog heb. Groet, Edwin
 
Ik zit ook te kijken naar Gyeon Bath+ voor de snelle wasbeurten om toch een boost te geven aan de waxlaag. Waxen wil ik eens in de zoveel tijd doen met good old collinite 845.
Nu lees en zie ik op youtube dat Bath+ deze amper tot niet schuimt. Is dat nou erg of is het alleen iets minder beleving? Ik heb altijd het idee dat meer schuim betekent minder kans op swirls of is dat onzin?
 
Dat is onzin. Het enige van schuim is dat je “beter” ziet waar je bent gebleven. En theoretisch gezien zou het minder snel opdrogen, maar heb nooit het idee gehad dat dat zo is.

En beleving, we associëren schuim met veel plezier? Maar heb er zelf nooit een probleem mee dat iets niet zo super schuimt
 
  • Leuk
Reactions: Pieter81!