• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsen oldtimer bus met patina

sake

Detailing trainee
8 aug 2012
16
47
Ik wil de lak van mijn >50jr oude bus (eerste lak) poetsen om een beetje shine terug te krijgen. Ben in het bezit van een Meguiars poetsmachine en mijn idee is om 3M poetsmiddel te gebruiken om vervolgens te waxen met collinite 845 om zo ook de patina te beschermen.

Enkele vragen:
Kan ik volstaan met 3M geel, of is het aan te raden te beginnen met 3M groen?
Hoe krijg ik de lak zo schoon en vetvrij mogelijk voordat ik ga polijsten?
Andere zaken om rekening mee te houden?

IMG_1037.jpeg
 
Je wilt beginnen met 3M groene dop, gewoon meteen met 2 gestrekte benen erin gaan? :eyes:
Waarom zou je meteen met erg grof willen beginnen?
Ik zou eerst eens beginnen met een milde combinatie van pad en pasta om te zien wat het resultaat hiermee bereikt kan worden. Je kan aan de hand van een testspot altijd nog besluiten om op te schalen naar een grovere combi.

Heb je je wel eens verdiept in de lak, de materie en de producten?
Niet lullig bedoeld maar als iemand er meteen met 2 gestrekte benen in wilt gaan, dan lopen de rillingen over m'n rug.

Van grof naar fijn:
- groene dop (3M 51816)
- witte dop (3M 09374)
- zwarte dop (3M 09375)
- gele dop (3M 80349)
- blauwe dop (3M 09376)
- donkerblauw dop (3M 50383)
 
Laatst bewerkt:
Als je alvast geld klaar hebt liggen voor een spuitbeurt ....

Ik zou lekker met de hand beginnen, kleien en daarna oranje Monello pad met Poorboys Professional polish
Maakt goed schoon en de kans dat je de fout in gaat is minimaal. Draaiend aanbrengen voorkomt patronen
Edit; als je na PB PP nog kleurverschil ziet, zit dat soms dieper en kan een glaze helpen dat los te weken
Opletten met te sterke middelen, zeker niet zomaar een ijzerverwijderaar opbrengen.

Of je wilt polijsten is een eigen keuze. Ik zou het niet zomaar doen.
De kans bestaat dat sommige delen mat blijven, dan heb je soms glans en soms mat ...
En op grijs geeft dat ook zichtbaar kleurverschil
 
Laatst bewerkt:
Goede tips, ik zal inderdaad gaan beginnen met kleien. Nog tips om hardnekkig vuil/vet te verwijderen die met normaal wassen niet verdwenen zijn?
 
Hm, met voertuigen van deze leeftijd zou ik het ook fijn vinden om te weten wat voor lak het is.
Blanke lak? single stage paint? acrylaat basis cellulose? etc...

Als het single stage is zou ik misschien niet eens polijsten, eerst eens kijken wat een Glaze+wax doet.(het ging enkel om glans ophalen toch? niet om lakdefecten?)
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Hm, met voertuigen van deze leeftijd zou ik het ook fijn vinden om te weten wat voor lak het is.
Blanke lak? single stage paint? acrylaat basis cellulose? etc...

Als het single stage is zou ik misschien niet eens polijsten, eerst eens kijken wat een Glaze+wax doet.(het ging enkel om glans ophalen toch? niet om lakdefecten?)

Het is 1k cellulose lak.
 
  • Verbluft
Reactions: Nick Bakker
Ten eerste ; dan is het OUDE celluloselak
Ten tweede ; dan is het of hard geworden of juist zacht, afhankelijk van de omstandigheden en het gebruik
Ten derde ; of je gaat polijsten bepaal je nadat het schoon is. Zoals ik al aangaf, ga niet uit van het kunnen behalen van een egaal resultaat

Wat M4 betreft, ik zou het niet doen, zeker niet machinaal.
Poorboys had ooit een proefversie, rose compound. Die heb ik recent gebruikt en doorgegeven.

Mijn inschatting is dat de waarde behouden blijft als je de patina in stand laat
Moet je alleen een taxateur vinden die dat begrijpt of wil begrijpen
 
Juist, op een oude lak zou ik juist niet met iets van een destilaat werken
De kans dat het open staat en opneemt .... daar moet je ervaring voor hebben om het te zien
Intrekken kan je wel beperken door eerst een glaze aan te brengen, maar dat is een maatregel voor ontkoombaar risico
Glaze gebruik ik dan wel om vuil in de porie los te krijgen
Bij een witte Porsche ging dat niet met polijsten sec, wel met polijsten na een glaze