• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsgeit stelt zich even voor - En zoekt hulp als fanatieke beginner

poetsgeit

Detailing rookie
7 mrt 2011
3
0
Hi allemaal,

Ik ben poetsgeit, nog geen 30 jaar oud en kom uit Rdam. Ik heb momenteel 2 oldtimer Mercedessen welke ik eens goed wil poetsen. Maar... door alle producten zie ik het bos niet meer. Dus ik kom hier voor een advies om mijn begin te maken in de wereld van het auto's poetsen en detailen.

Tot nu toe heb ik altijd mijn auto's met de hand gewassen in de wasboxen om de hoek. Met uitzondering van enkele keren wasstraat met mijn eerste auto's. Auto wassen was voor mij: Afspuiten, in de shampoo, afspuiten en met hotwax nog eens naspuiten en daarna laten drogen in de zon. Niet zo super dus.

Na wat meer op diversen auto fora en auto club fora te surfen heb ik besloten om het poetsen wat serieuzer te nemen en er een hobby van te maken. Zo kom ik bij Carclean terecht en word gelijk een beetje draaierig van het enorme aanbod aan producten.

Daarom zou ik graag wat advies willen van de echte kenners. Hoe zijn jullie begonnen, en welke tips kan je me meegeven?

Om het vak Detailen goed onder de knie te krijgen wil ik regelmatig een poetsbeurt vastleggen met foto's en dit met jullie delen.

De eerste grote poetsbeurt zal een Mercedes 190 uit 1985 worden met grijze lak en hier een daar een klein putje/deukje en roestplekje. Zowel van buiten als van binnen, als de motorruimte zal eraan moeten geloven.
Aangezien ik geen tuinslang kan aansluiten en van 3 hoog naar beneden kan leggen zal ik het met emmers moeten doen of bij een wasbox aan de slag gaan. Volgens mij moet dat geen probleem zijn.

Nou denk ik dat ik het volgende allemaal nodig zal hebben: (en hier wil ik graag kritiek op)
- 2 emmers met een verhoging erin zodat het vuil onder de doekjes/sponzen blijft liggen
- Shampoo voor de auto
- Washmitt (spons om de auto mee te wassen)
- Droogdoek (Water magnet?)
- Velgen reiniger (de mercedes 190 heeft wieldoppen, maar andere auto's die ik wil wassen zullen wel licht metalen velgen hebben)
- Wax of sealant voor velgen
- Kwast en borstel voor de velgen
- Klei voor het reinigen van de lak
- Quick detailer om te gebruiken bij het kleien van de lak
- Deepclean Paint cleaner (+ applicatorpad) voor na het kleien om de diepere rommel uit de lak te krijgen
- Polisher (voeding van de lak?)
- Sealant (of een oplossing van Sealant en Wax in 1)
- Wax
- Reiniger voor rubbers (raam en deur rubbers)
- Trim detailer voor bumpers en andere plastic delen (niet meegespoten delen)
- Banden gel
- Poetsmiddel voor de ruiten
- Wax/glans middel voor de ruiten (RainX)
- All Purpose Cleaner (multicleaner) (o.a. voor interieur poetsen)
- Iets om het interieur te laten blinken -> Welke middel?
- Vlekken in bekleding -> Welk middel gebruiken?

pffff... wat een lijst. Natuurlijk heb ik niet perse alles in 1 keer nodig, maar ik wil eigenlijk wel een goede set spullen hebben om gelijk goed te beginnen. Mijn budget voor de eerste aankopen is zo'n 100-150 euro. Ik besef me wel dat ik daarvoor niet alles van mijn lijst kan aanschaffen, maar ik moet toch een heel eind komen lijkt me.

Ik hoop op goede tips voor beginners en verwacht heel snel een lijstje te kunnen maken met wat ik moet bestellen om nog dit aankomende weekend de 190 te poetsen.

Mvgr

Poetsgeit
 
Welkom.

Aangezien je uit 010 komt, is een afspraakje bij CC (Berkel & Rodenrijs) zo gemaakt.
Zo krijg je advies op maat en ga je niet met teveel ( :grinning: ) de deur uit....
 
Welkom in de wondere wereld van de autodetailers!:party:

Gewoon op je gemak het forum doorbladeren en lezen.Dan kom ja al een hoop te weten.

En zoals reeds al is vermeld , een bezoekje aan CC zal gaan kwaad kunnen;) .Maar mischien dat een detailer bij je in de buurt je wel een keer opweg wilt helpen;)
 
Welkom,

Even je lijstje duidelijker gemaakt/verbeterd:

- 2 emmers met grit guard
- Shampoo voor de auto: Poorboy's Slicks&Suds is goed en niet dadelijk duur.
- Washmitt, best nog zo'n goedkoop rasta-geval van de action erbij voor de heel vuile stukken. Meguiars micro fibere mitt is goed.
- Droogdoek: de delirium of een gelijkaardige doek is aan te raden.
- Velgen reiniger: Poorboy's spray&rinse als zure reiniger, eens als je velgen proper zijn en gewaxt gewoon sopje met shampoo.
- velgenwax: Poorboy's wheel sealant: makkelijk aan te brengen
- Kwast en borstel voor de velgen: EZ/daytona voor tussen de spaken door
- Klei, neem een milde klei dan krijg je geen marring (kleine krasjes)
- Quick detailer: Poorboy's spray en wipe is hier populair voor. Eventueel kan je Dodo Juice born slippy gebruiken maar daar kan je enkel mee kleien
- cleaner: Dodo juice - lime prime (lite): dit is cleaner en glaze (voeding) ineens of Poorboy's - polish + sealant (cleaner en sealant)
- Glaze: voor de lak te voede, meguiars noemt dit wel eens een polish
- Sealant: Poorboy's, Wolgang, Chemical Guys hebben dit, beetje naar je budget kijken
- Wax: Poorboy's Natty's is fijn om mee te werken, ook de Dodo Juice waxen zijn top. Collonite geeft ook goede duurzaamheid, maar is minder 'fijn' (heeft niet zo'n leuke geuren)
- Reiniger voor rubbers (raam en deur rubbers): dit kan met APC
- Trim restorer of black wow (duurzaamheid zou hoger moeten zijn)
- Banden gel: hier kan je in eerste instantie perfect trim restorer voor gebruiken.
- Poetsmiddel voor de ruiten: een goede glass towel kan je streeploos resultaat geven met ruitenspray van de Aldi
- Wax/glans middel voor de ruiten (RainX)
- All Purpose Cleaner (multicleaner) dient voor kunststoffen, interieur, rubbers, motorruimte, pads,...
- Poorboy's natural look is een veel gebruikte interieur dressing
- Vlekken in bekleding -> Welk middel gebruiken? APC
 
WOW!

Dit had ik niet verwacht, zo'n hoeveelheid aan welkom :) geweldig!

Hartelijk dank hiervoor, en voor de tips! Ik zal zeker langs CC in Berkel gaan, om zowiezo de spullen te kopen :) en ik wilde toch eerst wat meer ervaringsadvies van de mensen die het zelf gebruiken en niet alleen van de verkopende partij.

Ik wil dus eigenlijk voorbereid met een lijstje (Thnx BMWim!) naar CC gaan met mijn auto en dan wat meer info vragen/advies van CC.

Naast de middeltjes heb ik ook de juiste materialen nodig om de waxen en polishers te gebruiken. Met enkel een borstel en een washmitt ga ik er neit komen :)

Nu heb ik een mooi lijstje, en ga ik eens in de reviews duiken :) en in de how-to's mbt het wassen van de auto en welke volgorde voor welke middeltjes te gebruiken :)


Ik ben trouwens van plan om ook de C.Quartz Iron X aan te schaffen. De auto's zijn natuurlijk oldtimers en hebben we een paar oxidatie plekjes. Na het lezen van de review, denk ik dat dit middel mij wel helpt.

Tot nu toe: Dit forum is geweldig! ,^^
 
ik wilde toch eerst wat meer ervaringsadvies van de mensen die het zelf gebruiken en niet alleen van de verkopende partij.

Laat de verkopende partij nu ook de ervaringsdeskundige zijn ;) De meeste producten hebben we ook wel gebruikt.
 
Bij Carclean helpen ze je goed verder hoor. Maar mensen die zelf wat langer bezig zijn of een grotere collectie hebben kunnen misschien aangeven wat ze verkiezen.
Zelf heb ik nog niet zoveel verloop in mijn collectie en wil nog veel dingen uitproberen. Maar ik heb al voor aardig wat geld staan en mensen uit mijn omgeving zijn niet echt happig om geld uit te geven aan een detailer.

Mijn idee moest ik opnieuw beginnen: Poorboy's werkt altijd fijn, prijs kwaliteit goed, ook Chemical Guys is niet slecht. Voor wax Dodo Juice. Wil je wat meer uitgeven (en er ook voor terugkrijgen) kan je voor andere dingen naar Dodo Juice en Wolfgang gaan kijken. Andere mensen hebben natuurlijk misschien wel een andere voorkeur.

Begin April is er een beginnerscursus bij carclean en deze zondag DAP-clinic.

IronX is trouwens topproduct, breng er zondag een liter van mee.
 
Zo, hier is het plan + de producten die ik wil gebruiken. Tips en kritiek zijn welkom om dit nog te verbeteren:

Ik begin met de hele auto goed afspuiten. Daarna is het grofste vuil weg. Daarna wil ik de auto in de foam zetten, kan dat ook met de hand? aangezien ik de auto bij een wasbox zal moeten wassen (woon in een appartement en kan dus niet voor de deur met een HD reiniger aan de gang).

Terwijl de auto in de foam staat wil ik de wielen goed wassen. Hiervoor wil ik PB Spray and Rinse gebruiken. Tevens neem ik een schone afwasborstel mee en een kwast voor de hoekjes om de wielen goed schoon te maken.
- Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner – 946ml – 18 EUR

Daarna ga ik de auto helemaal afspuiten met alleen water en is het tijd om de auto te wassen met shampoo. Daarvoor gebruik ik de PB Super Slick & Suds met de PB Chenille wash mitt. Daarna de auto weer met water afspuiten en afdrogen met de Delirium.
- Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash – 946ml – 18 EUR
- Poorboys Chenille Wash Mitt – 11 EUR (alleen voor de auto, niet voor velgen, heb een goedkope washmitt voor de wielen)
- CSF Delirium Orange Drying Towel – 60x90cm – 16,50 EUR

Voor alle ongespoten kunstof delen op de bumpers en de spiegelkappen wilde ik de Meggie APC icm de PB Trim restorer gebruiken.
- All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml - 24 EUR
- Poorboys World Trim Restorer - 473ml - 18 EUR

Voor de ruiten wilde ik een gewoon glas schoonmaakmiddel gebruiken voor het schoonmaken en vervolgens RainX gebruiken als waterafstotende laag.
- Rain-X - 200ml - 12 EUR

Tijd om het diepere vuil in de lak aan te pakken met een stuk klei. Nu weer PB, de Elastic Clay icm de Spray & Wipe ook van PB. Of kan ik hier beter een APC voor gebruiken?
- Poorboys World Poly - Elastic Clay – 200gr – 24 EUR
- Poorboys World Spray and Wipe – 946ml – 17 EUR

Na het kleien wilde ik Dodo Juice Lime Prime gebruiken voor verdere reiniging en voeding van de lak. Is dit het juiste product? En kan ik dit makkelijk handmatig aanbrengen?
- Dodo Juice Lime Prime pre-wax cleanser - 500ml - 33 EUR
- Een goede applicator pad (voor handmatig gebruik) - ?? EUR
- Doek voor het afnemen

Nu is het tijd voor de Wax. Mijn keus is gevallen op een sealant + wax, de Meguiars NXT 2.0. En als applicator wilde ik de Monello Concorso gebruiken en om de wax uit te poetsen wilde ik een PB Deluxe Mega Towel gebruiken.
- Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Pasta 311g - 28 EUR
- Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator - 3.50 EUR (
 
Je stappen zien er goed uit, maar de NXT is een all-in-one wax en eigenlijk bedoeld om stand-alone te gebruiken. Na de Lime Prime is een pure wax beter om te gebruiken. Denk aan de Dodo Waxen, Poorboy's Natty's waxen, Pinnacles e.d.