• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijst legenda per merk / type / kleur / bouwjaar

Het aanleggen van deze legenda voegt wat toe aan het forum:

  • Eens

    Stemmen: 6 35,3%
  • Oneens

    Stemmen: 11 64,7%

  • Totaal aantal stemmers
    17

DetaiLeo

Detailing guru
15 jun 2020
416
138
45
Heerenveen
De afgelopen jaren heb ik dankzij dit forum heel veel kennis opgedaan m.b.t. het detailen van auto’s, wat wel te doen en wat niet te doen.

Ikzelf ben praktisch ingesteld, liever lui dan moe, liever goed gejat dan slecht bedacht. Het lijkt mij daarom waardvol een legenda aan te leggen met daarin de ervaringen welke zijn opgedaan per voertuig.

Voorbeeld:
  • Merk/model: BMW 316i
  • Bouwjaar: 2018
  • Kleur: Zwart
  • Gebruikte combinatie: pad X met polisch Y
  • Foto:

Ik ben mijzelf ervan bewust dat ondanks dat alle randvoorwaarden gelijk kunnen zijn, merk, model, kleur en bouwjaar er toch verschillen in laktype kunnen zijn. Het is voor mij dan ook een startpunt voor een toekomstige klus, en geen heilige graad waarbij de beginselen van het gebruik van een DAP altijd opgevolgd dient te worden (testspot etc. etc. Een legenda met zoveel mogelijk informatie per merk / kleur is mijn inziens erg waardevol. Ook zou dit topic kunnen worden gebruikt voor vragen, ik heb een merk A met kleur B zijn er forumleden met ervaring voor deze combinatie.

Voor mijzelf wil ik graag weten welke combinatie goed werkt voor:
  • Merk: Peugeot 3008
  • Bouwjaar: 2017
  • Kleur: zwart
  • Liefst in 1 a maximaal 2 stappen
 
Dit stappenplan / legenda werkt alleen als elk merk auto / leeftijd auto altijd dezelfde lak heeft. Alleen is dit (zover ik nu weet) vaak niet het geval. Dus voegt info denk ik weinig toe. Of wordt zo'n uitgebreide legenda dat het zn doel voorbij schiet. Ik denk dat testspot bij onbekende lak meest nuttige is.
 
  • Leuk
Reactions: bros en DetaiLeo
Een overzicht van alle merken auto's, alle typen, alle mogelijke kleuren van alle bouwjaren??? o_O
  • De kans dat de juiste auto (merk / type / kleur / bouwjaar etc.) ertussen zal staan lijkt me vrij minimaal
  • Ook auto's met dezelfde kleur lak zouden in sommige gevallen nog uit een andere fabriek kunnen komen (of er zou tijdens een modeljaar wellicht op een andere lak overgestapt kunnen zijn)
  • Een of meer panelen zouden natuurlijk overgespoten kunnen zijn.
  • Wat was de staat van de lak? alleen swirls verwijderen of ook diepere krassen?
  • Er komt uiteraard ook een keur aan polijstmiddelen en pads in het overzicht staan die niet iedereen tot zijn beschikking heeft (en dus moeten er veelal alternatieve / "vergelijkbare" middelen gezocht worden.
  • Met welke machine is het resultaat behaald? (vermogen, uitslag, excentrisch vrij of geforceerd roterend, maat pad, etc.)
  • Techniek van degene die polijst (druk, armsnelheid, doorwerken, hoeveelheid polijstmiddel, hoe vaak worden pad gereinigd, etc.) zal ook veel invloed hebben hoe effectief een bepaalde combi is.
  • Hoe is het resultaat eigenlijk? Waar sommigen wellicht nog een waasje zullen zien zullen anderen dit misschien al een prima resultaat vinden en dik tevreden zijn

Veel te veel variabelen - Testspot, testspot, testspot.
 
allemaal valide punten (welke ik deels in mijn openingspost ook heb benoemd) en denk dat het overzicht anders uit zou pakken dan gehoopt. Dus sluit mij aan bij de adviezen, maakt niet dat je natuurlijk altijd je ervaring kan delen.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse