• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten, fijn of niet?

blackscell

Detailing rookie
9 mei 2013
35
0
Hoi,

Vinden de hobbyisten hier polijsten echt leuk? Ik merk dat ik er best snel last van krijg in me rug misschien dat ik het verkeerd doe ofzo? En kost bij mij echt uren en uren om goeie resultaat te behalen, naarmate je meer ervaring krijgt hoe snel zou je dan een hele auto kunenn polijsten met bijv. wol/oranje/final?
 
Dat hoort een beetje bij de hobby denk ik. Ja, ik vaak ook gesloopt als ik een auto onderhanden heb genomen. Maar het is wel een fijn soort gesloopt :)
 
Soms gaat het sneller dan dan de andere keer. Hangt een beetje van het soort auto af.
Ben eens 1.5 dag aan het polijsten geweest.
Doe het mestaal binnen in de werkplaats, en voor de zijkanten gebruik ik een oude buro stoel die heel laag kan.
En rol ik zo om de auto heen, maar inderdaad soms als het lang duurt voordat je de perfecte correctie krijgt.
Heb ik ook wel eens het moment van waar ben ik aan begonnen.
Maar het eindresultaat maakt alles weer goed.
 
Ik gebruik dat zweedse met-die-4 letters sta-op Je kan erop staan voor het dak en erop zitten voor de lage kant van de deuren en de bumpers. Scheelt pijn in je rug
 
Ik durf wel te zeggen dat ik het leuk vind. Al is het alleen maar het resultaat, je werkt ergens naartoe. Bij ieder product dat je aanbrengt ontstaat een verandering aan of op je lak. Ik vind dat prachtig om te zien.

Wat last van je rug betreft, ik durf te zeggen dat ik daarmee wel wat meer kan hebben dan de gemiddelde persoon. Al heb ik na 12 uur lang polijsten op een lage auto zonder brug natuurlijk ook wel wat spierpijn.
 
Zere rug is waarschijnlijk het gevolg van een verkeerde werkhouding. Een paar basisregels om de zere rug te verminderen/te voorkomen:
- niet boven de schouder werken (zorg dat de ellebogen niet hoger zijn dan de schouder, liefst zelfs iets lager)
- hou de rug zoveel mogelijk rechtop (een rechte rug, waarbij de schouders niet boven heupen zijn, is zwaar belastend voor de rug), werk dus ook niet te ver van het lichaam
- als je laag moeet werken ga door de knieen, of pak een krukje of iets dergelijks, maar ga vooral niet gebukt staan werken.

Het lijkt simpel, maar als je jezelf hebt aangeleerd om verkeerd te werken, ga je makkelijk opnieuw in de fout. Het kan soms helpen als er iemand af en toe meekijkt als je bezig bent, puur om op je werkhouding te letten en je attent te maken, op een verkeerde houding. Door de knieen gaan, kost zeker in het begin wat moeite/kracht/is vermoeiend, maar is wel het behoud van je rug.
 
Ik heb veel last van een bijna-hernia en dan merk je na een dag poetsen wel dat je de dag erna alleen maar op de bank kunt liggen. Maar het belangrijkste is dat je je rug recht houd, dus loop veel om je auto heen (bijv motorkap niet alleen vanaf de voorkant maar ook vanaf de zijkanten doen) en zorg voor een paar stevige kniebeschermers zodat je je zijkant kunt doen op je knieen zonder dat je hoeft te hurken oid.
 
Het is soms erg lastig, maar puur aan de werkhouding terug te voeren. (althans bij mij)
Qua inspanning prima te doen en gratis fitness maar een (poets-)brug is zoveel handiger alleen niet snel voorhanden.
Een goed rolkrukje of emmer en dat van die stratenmakers/kniebeschermers is een hele goede en probeer dezelfde dingen eens in een andere houding, ik had dat ook altijd op mijn werk.
Rug is idd. een heikel punt helaas bij bijna iedereen op een gegeven moment.

Voldoening maakt een hoop goed de volgende dag, dat wel :)^
 
om antwoord op je vraag te geven: het resultaat geeft voldoende voldoening... Wat betreft de spierpijn? : zoek een locatie waar je rustig en schoon kunt werken (lees bijvoorbeeld "plat op je gat" naast de auto kunt werken) Dat scheeld al heel veel! Laatst complete ronde inizio + mezzo + finale & glaze gedaan en geen spierpijn!
+
Rustig werken en op je houding letten is "the key"mijns inziens...

En mocht je toch een bietje stram zijn de volgennde dag... als je het gewenste resultaat behaald vergeet je je spierpijn wel snel...( en ik denk dat je dezelfde vraag ook wel kunt stellen op fora van bijvoorbeeld marathon lopers, boksers, lange afstandzeilers etc etc etc..)

Wat ik zelf leuk vind aan het detailen is lekker ongestoord bezig zijn; in mijn werkomgeving ben ik bijna uitsluitend met mijn hoofd bezig en het is dan heerlijk om even met je handen bezig te zijn...!! en dan heb je ook nog een tastbaar resultaat :)
 
Ik loop al zo'n 10 jaar met een hernia rond.......over gaat dit dus nooit maar je leert wel wat pijn verbijten :confused:

Ik probeer altijd te beginnen met de lagere gedeeltes en de hoogste delen. Alles daartussen is tamelijk makkelijk te bereiken met bvb een stoeltje/kist om op te zitten.

Afwisselen kan ook : dan weer laag en daarna een hoger deel.
Heel soms zet ik me zelfs neer met de beide benen onder de auto als ik een bandendressing aanbreng.

Mijn baas kwam enkele dagen met een "vervangwagen" naar het werk en toen ik hem daarover aansprak gaf ie toe dat ie in z'n Sharan altijd rugpijn had/kreeg.
Nu gaat ie voor een A6 :party: ..........terwijl je een autostoel perfect op maat kan laten maken .
 
@gsm: jij als één van de grotere verslaafden (zoniet de grootste :grinning: ) moet dan toch beamen dat het resultaat boven de pijn gaat?:D
 
Ik heb me enkele dolly's aangeschaft om m'n emmer(s) niet continue te moeten optillen....ik betrap me erop dat ik de emmers zelfs als steun gebruik als ik de dorpels poets.....

Stilzitten is iig slechter voor je rug dan bewegen.........dan poets ik toch liever hoor . ;)

Rugschool helpt ook goed om een betere houding aan te leren .
 
Ik ken precies je probleem. Polijsten op zichzelf is weinig aan vind ik. Ik had ook altijd erg last van mijn rug, maar sinds ik op mijn houding ben gaan letten is dit stukken minder. Sideskirts en de onderkant van de deuren doe ik in kleermakerszit. De rest van de zijkant doe ik ook zittend op een oude bureaustoel. Beide niet met je neus naar de auto, omdat je dan je vanuit je rug gaat werken. Ik ga dus dwars naast de auto zitten en draai vervolgens mijn bovenlichaam en de machine tegen de auto.
 
Vooral dat laatste wat je schrijft @sjoertum is erg slecht voor de rug. Je moet je ruggengraat recht houden en niet ingedraaide positie.
 
Ja ik moet er ook recht voor zitten, als het even kan met gestrekte rug. Anders als je gedraaid zit heb je constant spanning op je onderrug. Alleen onderste deel van de deur moet ik dan even 'bukken', dat is dan ook gelijk het zwaarste stuk.
 
Camiel;332868 zei:
Ja ik moet er ook recht voor zitten, als het even kan met gestrekte rug.

Zelfs een kind weet hoe je het doet :ja (nu die draad nog over de schouder....)
06052012002.jpg

Deze heb ik ook al wel eens gebruikt :
2608014.jpg


Als het niet anders kan en de auto is hoog genoeg dan kan je ook met je beide benen onder de auto .........maar dan geraak ik niet meer recht zonder hulp :D