Toen wij in 2007 van start gingen, hebben we het idee omarmt om bij elke bestelling - als de order dit toeliet - een gratis (promo)product erbij te doen. Het doel hiervan was simpel en doeltreffend:
Klanten kennis laten maken met producten én meer doen dan de klant verwacht om zo een positieve perceptie te creëren.
Dat laatste is voor steeds meer mensen (vast klanten) niet van toepassing, want het is nu eerder omgedraaid: een gratis product bij een bestelling wordt als normaal en standaard gezien en juist als iemand een keer geen gratis product krijgt, wordt dat als negatief opgemerkt. Na ruim 12 jaar streeft wat dat betreft het gratis product soms het doel voorbij.
Maar voor nieuwe klanten is het nog steeds een positieve verrassing waar we regelmatig een compliment over krijgen.
We zijn nu bezig om een loyaliteitssysteem op te zetten waarmee je punten kunt sparen bij elke aanschaf. Die punten kun je dan weer bij ons inleveren en daar krijg je omgerekend dus weer gratis producten voor terug. Het voordeel daarvan is dat je zo lang kunt sparen als je zelf wilt en je kunt dus uiteindelijk sparen voor duurdere producten. Een ander voordeel is dat je zelf kunt bepalen waaraan je je spaarpunten wilt uitgeven.
Het nadeel is dat de positieve perceptie bij nieuwe klanten wellicht verdwijnt en/of minder aanwezig is. Een ander nadeel kan zijn (vanuit het perspectief van de klant), je hebt pas wat aan die spaarpunten als je herhaaldelijk bij ons koopt en niet iedereen doet dat of wil dat.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Let daarbij op dat we ook rekening moeten houden met de technische haalbaarheid. Daarmee bedoel ik: het moet te programmeren / automatiseren zijn.
Klanten kennis laten maken met producten én meer doen dan de klant verwacht om zo een positieve perceptie te creëren.
Dat laatste is voor steeds meer mensen (vast klanten) niet van toepassing, want het is nu eerder omgedraaid: een gratis product bij een bestelling wordt als normaal en standaard gezien en juist als iemand een keer geen gratis product krijgt, wordt dat als negatief opgemerkt. Na ruim 12 jaar streeft wat dat betreft het gratis product soms het doel voorbij.
Maar voor nieuwe klanten is het nog steeds een positieve verrassing waar we regelmatig een compliment over krijgen.
We zijn nu bezig om een loyaliteitssysteem op te zetten waarmee je punten kunt sparen bij elke aanschaf. Die punten kun je dan weer bij ons inleveren en daar krijg je omgerekend dus weer gratis producten voor terug. Het voordeel daarvan is dat je zo lang kunt sparen als je zelf wilt en je kunt dus uiteindelijk sparen voor duurdere producten. Een ander voordeel is dat je zelf kunt bepalen waaraan je je spaarpunten wilt uitgeven.
Het nadeel is dat de positieve perceptie bij nieuwe klanten wellicht verdwijnt en/of minder aanwezig is. Een ander nadeel kan zijn (vanuit het perspectief van de klant), je hebt pas wat aan die spaarpunten als je herhaaldelijk bij ons koopt en niet iedereen doet dat of wil dat.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Let daarbij op dat we ook rekening moeten houden met de technische haalbaarheid. Daarmee bedoel ik: het moet te programmeren / automatiseren zijn.