Geachte forum,
Op 9 mei werd er door forumlid Olle Griese een oproep geplaatst op dit forum met een verzoek om hulp bij het herstellen van de lak van zijn zwaar mishandelde Porsche Boxter. (KLIK) Olle Griese was vanwege lichamelijke ongemakken niet in staat deze schade zelf te herstellen.
Aangesproken door deze oprechte noodkreet waren er al snel een aantal hulpvaardige en sympathieke detailers bereid dit forumlid in nood te helpen.
- Olle Griese gaf aan dat zijn voorkeur uit zou gaan naar een vrijdag.
- Voor mijn (Aficior) detail activiteiten ben ik zo af en toe te gast in een garagebedrijf waar op werkdagen natuurlijk gewerkt wordt door het personeel van dat bedrijf. Mijn detail activiteiten probeer ik op reguliere werkdagen tot een minimum te beperken, om overlast te voorkomen.
- Nicknameless ken ik al jaren, alsook zijn werk. Dat spreekt voor zich. Na onderling overleg besloten dat het herstel in één dag gerealiseerd zou moeten kunnen worden, mits we samen flink door zouden werken. Voorwaarde was natuurlijk wel dat Olle Griese ons zou vertrouwen en ons deze opdracht zou gunnen.
Na wat communicatie over en weer werd overeen gekomen het werk uit te voeren op vrijdag 20 mei. We zouden elkaar iets voor 08:00-uur ontmoeten op de plek waar het werk uitgevoerd zou worden.
20 mei.
- Olle Griese had rekening gehouden met enige vertraging in het verkeer en daarom iets meer dan 10% (20 minuten) extra reistijd ingecalculeerd, bovenop de 250 kilometer die hij moest reizen. Keurig! Die was dus 20 minuten te vroeg, want hij had geen vertraging.
- Nicknameless had ondanks het feit dat hij veel minder ver hoefde te reizen ook zeer correct rekening gehouden met de serieuze dagelijkse vertraging op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam. Tot zijn verbazing had ook hij geen vertraging, dus toen Olle Griese twintig minuten te vroeg arriveerde, stond Nicknameless reeds zijn tweede of derde sigaret te roken in de kuil die zijn auto inmiddels had veroorzaakt in het asfalt van de parkeerplaats door het lange wachten en de zware belading van zijn auto met detailproducten en apparatuur.
- Ik was er tien minuten voor aanvang. Inderdaad. Het laatst van allemaal.
Onder het genot van een kopje koffie hebben we nader met elkaar kennis gemaakt en het plan van aanpak nog eens besproken. Wij wisten natuurlijk al dat Olle Griese uit Groningen afkomstig was, maar tijdens deze kennismaking bleek hij ook nog eens een ontzettend vriendelijk en voorkomend mens te zijn! Het beloofde een gezellige dag worden.
Aansluitend een hele korte rondleiding door het pand van onze gastheer, maar toen moest er toch echt gewerkt gaan worden.
Nicknameless heeft zijn uiterste best gedaan alle stappen van deze dag zo goed mogelijk fotografisch vast te leggen en tevens de lakdefecten en het behaalde resultaat te documenteren. Dit alles overigens naast zijn zeer kundige detail vaardigheden.
Als eerste werd de auto in de schuim gezet met Bilt-Hamber Auto Foam, om de vervuiling lekker los te weken.
Gedurende het weken zijn de velgen gereinigd met Monello Non-Ferro in combinatie met de EZ Detail Mini Brush en een Mothers Wheelbrush.
Hierna is de auto met de hogedrukreiniger afgespoten, met de hand gewassen met Monello Lavare Shampoo (2 emmers + Gritt Guards), nogmaals afgespoten en vervolgens is de auto binnen gezet en afgedroogd met een Delirium Orange Drying Towel en een Meguiars Water Magnet Microfiber Drying Towel.
Aansluitend is de auto geparkeerd op zijn plekje voor die dag.
Olle Griese had zijn auto zo'n 2000 kilometer geleden laten 'poetsen' door iemand via Facebook. Het behaalde resultaat was echter teleurstellend en deed geen recht aan die mooie auto. In de volle zon was het een grote teleurstelling. Swirls, hologrammen, buffertrails het was er allemaal.
Nicknameless heeft de auto geïnspecteerd met zijn lakdiktemeter en daardoor werd hem duidelijk dat deze auto in het verleden een (zoals hij dat noemt) nieuw jasje heeft gekregen. (Maar, beter vet in de tweede laag lak, dan dunnetjes in de eerste).
De Team-Up.
Het Team-Up concept lijkt in eerste instantie bijzonder gezellig te zijn, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de communicatie onderling gedurende het werk zeer minimaal en vooral uiterst functioneel was. Vanaf het moment dat we zijn gestart was er geen tijd meer om gezellig met elkaar te kletsen, want het doel was duidelijk. De auto moest op enig moment van deze dag gereed zijn en in een staat die recht zou doen aan die auto. Er was serieus veel werk te doen! De lat lag hoog.
Ontzettend leuk aan het samenwerken en samen werken aan een auto is dat je van elkaar kunt leren en dat alles minimaal twee keer zo snel gaat, zeker wanneer beide partijen ervaren detailers zijn die weten wat er dient te gebeuren. Je hoeft eigenlijk niets met elkaar te bespreken. Alles lijkt vanzelf te gaan en slechts zelden moet je even met elkaar afstemmen wie wat doet.
Nicknameless heeft voornamelijk gewerkt met:
Voor het polijsten zijn de volgende producten gebruikt:
- DAP + Scholl paarse pad + S3
- DAP + Scholl oranje pad + S17
- Rupes Bigfoot + groene pad + groene polijstpasta
- Festool rotary + Scholl paarse pad en witte spiderpad
Aficior heeft voornamelijk gewerkt met:
- DAP 900 V3 met 5,25 inch Backing-Plate en Monello (Lake Country) polijstpads geel, oranje en wit.
- DAP 900 V1 met 3,5 inch Backing Plate en Monello (Lake Country) polijstpads oranje, wit en groen.
- Gebruikte polijstmiddelen waren Monello Inizio, Mezzo en Finale.
Merk op dat de lijnen van de Porsche Boxter ranker en gestroomlijnder zijn dan de lijnen van de beide Detailers in Action. Beide detailers zijn wel van het model cabriolet/open dak…
Dit bracht de volgende resultaten:
Wij hadden vooraf overlegd met Olle Griese welke beschermlaag hij op zijn auto wilde hebben. Hij had daarvoor zijn eigen prutje meegenomen, te weten de Zymöl Glasur, Specially Engineered For Porsche. Een bijzonder mooie wax.
Nicknameless heeft een belangrijk deel van deze wax met de hand aangebracht. En dan bedoel ik ook echt met de hand, dus zonder de hulp van een waxpad of ander hulpmiddel. Beetje wax in de palm van zijn hand, warm wrijven tussen beide handen en dan aanbrengen op de auto. Hiervan helaas geen foto’s genomen. Afgenomen met Cobra 600 microvezeldoek. Het werd echt prachtig en voelde heerlijk.
Vervolgens de uitlaat gedaan en daarna de tape en het beschermende plastic van de auto verwijderd. Hierna was de tijd gekomen om de auto naar buiten te rijden en er van te genieten in het zonlicht.
Na de fotoshoot de auto nog even naar binnen gereden, zodat Nicknameless de kentekenplaten weer kon monteren.
Om ongeveer 17:30 uur afscheid genomen van Olle Griese. Die moest nog even ruim 250 kilometer sturen terug naar Groningen. Half uurtje later had Nicknameless zijn materialen ook weer schoon en georganiseerd in zijn auto staan en is ook hij afgereisd naar huis.
Olle Griese. Dank voor het in ons gestelde vertrouwen! Je hebt die dag in totaal toch maar even ruim 500 kilometer door Nederland gereden naar een stel detailers in de Randstad die je niet persoonlijk kende, maar in het vertrouwen dat het goed zou komen met je auto.
Het was een genoegen om de dag met jou door te brengen en je auto viel ook niet tegen. Hi hi hi. En nog veel dank voor de door jou aan ons aangeboden lunch. Hartstikke lekker en super gezellig.
Wij hopen dat jullie genoten hebben van deze detail. Het was erg leuk om met elkaar dit werk te doen.
Met hartelijke groet,
Nicknameless en Aficior