Goeden dag
Leek me grappig om jullie op de hoogte te houden van mijn projectje.
5 juli heb ik hem op gehaald met de auto ambulance.
Aan gekomen bij me garage.
Heb nog even een klein rondje gereden voor dat ik hem binnen heb gezet.
dat is wel genieten als de turbo opgang komt en met een erg mooi afblaas geluid.
Toen maar in de garage gezet. (garage in ongeveer 12 bij 8 meter):-"
Na een lange werkweek wachten ben ik op 9 juli begonnen met de auto even goed na lopen wat er aan moet gebeuren.
Tot nu toe moet het volgende er aan gedaan worden:
1: Spruitstuk pakkingen vervangen met alle boutjes en borgmoertjes.
2: Groote beurt olie van motor en versnellingsbak stuurbekrachtiging en filters olie en benzine
3: Waterpomp vervangen (voor de zekerheid)
4: Distributieriem set vervangen(voor de zekerheid)
5: Originele injectoren plaatsen.
6: Originele amal valve plaatsen
7: Carter ontluchting schoon maken.
8: Achter remmen vervangen en rem klauwen gangbaar maken
9: Wielrandje lassen.
Dus zaterdag 9 juli begonnen met het demonteren van de turbo met spruitstuk.
heb alle tapeindjes uit de kop verwijdert en gelijk even m8 tap er door heen gehaald om het schroefdraad op te frissen.
Nu eerst maar pakkingen en onderdelen bestellen.
Zo staat hij er nu bij.
Vandaag(15-07-2011) weer een avondje bezig geweest.
Deze week ook gele injectoren en de amal valve ontvangen.
Er was 1 tapeindje afgebroken dus gat werd uitboren.
Op mijn werk even een ''boormal'' gemaakt om goed te kunnen boren.
Gemaakt van een 20mm dikke strip met de gaten patroon van de uitlaat poort
Ook heb ik zelf een ''helicoil'' gemaakt buiten M12 draad en inwendig M8 draad.
Na het boren kon ik er M12 draad er in tappen.
Boren ging perfect recht door het malletje.
Daarna kon de zelf gemaakte ''helicoil'' er in met het M8 tapeindje.
De ''helicoil'' was iets te lang dus moest hem even af vijlen en daarna vlak schuren.
Daarna alle andere tapeindjes in de kop gedraaid.
Was wel even wat werk om alle 16 de tapeindjes vast te zetten.
Nu wachten op pakkingen en dan kan het spruitstuk weer gemonteerd worden met de turbo
Weer een nieuwe update. (23-07-2011)
Heb de nieuwe pakkingen binnen en dus gelijk het spruitstuk gemonteerd met koperen borgmoertjes.
Ook een koelwaterleiding gemonteerd.
Daarna de turbo gemonteerd ook met koperen borgmoeren, zodat het nooit zal vast roesten.
Ook heb ik de originele injectoren weer geplaatst en een amval valve.
hij heeft al gelopen en loopt ontzettend goed
Motorruimte weer afgebouwd.
Nu even tijd vinden om hem even flinke wasbeurt te geven.
Heb de motor ruimte schoon gemaakt.
Eerst Meg's APC 1:4 met borsteltje geprobeerd,dat werkte amper.
Toen maar 500 ml pure APC in de foamer. en even laten in trekken en borstelen,ook geen verschil met de 1ste stap.
Ik gebruik APC wel voor het interieur en niet meer voor exterieur veel te mild voor echt viese dingen.
Heb van me werk maar even een zure voorreiniger mee genomen.(vrachtwagen wasstraat)
Dit heb ik 1:100 verdunt en ook gefoamt en gelijk borstelen en afspoelen.
Eindelijk restulaat.
Voor :
Na:
Weer erg mooi schoon en de onderkant van de motorkap glimt je ook weer te gemoed.
Ik heb niet voorzichtig gedaan met water overal op en dat koste me ook een nieuwe gaskleppositie sensor.:-"
Foto van tijdens het droog rijden:
Hier is hij buiten om ook alleen gefoamt met een zure voorreiniger van een vrachtwagen wasstraat, en afgespoeld.
Hen nog even een afdekkap geplaatst voor de distributieriem.
Eerst schoon gemaakt met Dasty :-"
Daarna even een laagje Mothers Back to Black.
Weer een update
Heb er een 2e sierra bij gekocht.
Geen cosworth maar een gewone 2 liter met cosworth onderdelen buiten om ^
Dacht dat hij de zelfde kleur had maar er zitten wat tinten verschil in kleur naam en code komt ook niet over 1 helaas.
Op de foto's valt het niet zo op.
Thuis aan gekomen.
Even thuis hapie gegeten en toen naar me garage plekie gereden en afgeladen.
Toen even de echte Cosworth naar buiten gereden om samen op de foto te gaan.
En nu staan ze samen in me garage.
Snel slopen en onderdelen verkopen }w
11 Sept de Sierra RS Cosworth een dagje mee genomen naar een Ford meeting met een beetje circuit gedeelte.
Hij liep als de brandweer
en driften gaat ook goed w^^w
Vandaag 01-10-11 weer wat een de Cossie gedaan.
Hij moet lichter worden dus zo veel mogelijk gewicht er uit.
Bagage ruimte is leeg
Achterbank er uit
De auto had nog al wat luxe kwa electra dus dat moest er ook uit.
Heb nu al aan de bijrijders kant de deuren leeg, alleen de voordeuren hou ik de elec ramen er in.
Nu even eten en vanavond weer verder sleutelen......
Ik heb nu alles nu bijna alles er gesloopt wat overbodig is voor op circuit
de ramen in de deuren wil ik nog van lexaan hebben en er moeten meer dreun matten uit de auto
maar dat komt nog wel even als een rolkooi en goede stoel en gordel
1 stoel is meer als zat.
De auto is nu al erg licht geworden.
Ik merkte het al dat hij op de aanhanger stond voor een dagje zandvoort vrijrijden,
de volvo merkt amper dat er iets achter hangt ^
Hier wat foto's op circuit zandvoort.
Het witte/mosgroene golfje rijdt met een audi blok met bijna iets van 220 pk
kon hem leuk bij houden maar hij had veel meer gripp als ik.
Op deze foto zie je dat de sierra erg hangt in een bocht.
Dus maar even geinvesteerd in een goede ophanging.
De demping is ook te verstellen en uiteraard is de hoogte ook te verstellen.
Nu nog tijd vinden om het te monteren.
Vandaag maar even de coilovers gemonteerd op de sierra.
kleine 5 uur mee bezig geweest maat het zit er op.
Oude spulletje er af:
Achter :
Ik vond dat er erg weinig ruimte zat tussen de veer en de carroserie dus heb even iets bewerkt met een hamer :-"
Voor: dit was een eitje alleen zaten de ouder veerpoten erg vast in de fusee's
Omdat ik de achter as moest laten zaken voor de oude veren er tussen uti te krijgen moesten de remleidnigen los dus die
moest ik ontluchten. slangetje er op nippeltjes open en een uurtje laten druppelen.
Volgende week maar even afstellen in hoogte en dan 17 dec ga ik weer op zandvoort rijden dan kan ik de demping nog afstellen
Tot de volgende update.
Gr Sander
Leek me grappig om jullie op de hoogte te houden van mijn projectje.
5 juli heb ik hem op gehaald met de auto ambulance.
Aan gekomen bij me garage.
Heb nog even een klein rondje gereden voor dat ik hem binnen heb gezet.
dat is wel genieten als de turbo opgang komt en met een erg mooi afblaas geluid.
Toen maar in de garage gezet. (garage in ongeveer 12 bij 8 meter):-"
Na een lange werkweek wachten ben ik op 9 juli begonnen met de auto even goed na lopen wat er aan moet gebeuren.
Tot nu toe moet het volgende er aan gedaan worden:
1: Spruitstuk pakkingen vervangen met alle boutjes en borgmoertjes.
2: Groote beurt olie van motor en versnellingsbak stuurbekrachtiging en filters olie en benzine
3: Waterpomp vervangen (voor de zekerheid)
4: Distributieriem set vervangen(voor de zekerheid)
5: Originele injectoren plaatsen.
6: Originele amal valve plaatsen
7: Carter ontluchting schoon maken.
8: Achter remmen vervangen en rem klauwen gangbaar maken
9: Wielrandje lassen.
Dus zaterdag 9 juli begonnen met het demonteren van de turbo met spruitstuk.
heb alle tapeindjes uit de kop verwijdert en gelijk even m8 tap er door heen gehaald om het schroefdraad op te frissen.
Nu eerst maar pakkingen en onderdelen bestellen.
Zo staat hij er nu bij.
Vandaag(15-07-2011) weer een avondje bezig geweest.
Deze week ook gele injectoren en de amal valve ontvangen.
Er was 1 tapeindje afgebroken dus gat werd uitboren.
Op mijn werk even een ''boormal'' gemaakt om goed te kunnen boren.
Gemaakt van een 20mm dikke strip met de gaten patroon van de uitlaat poort
Ook heb ik zelf een ''helicoil'' gemaakt buiten M12 draad en inwendig M8 draad.
Na het boren kon ik er M12 draad er in tappen.
Boren ging perfect recht door het malletje.
Daarna kon de zelf gemaakte ''helicoil'' er in met het M8 tapeindje.
De ''helicoil'' was iets te lang dus moest hem even af vijlen en daarna vlak schuren.
Daarna alle andere tapeindjes in de kop gedraaid.
Was wel even wat werk om alle 16 de tapeindjes vast te zetten.
Nu wachten op pakkingen en dan kan het spruitstuk weer gemonteerd worden met de turbo
Weer een nieuwe update. (23-07-2011)
Heb de nieuwe pakkingen binnen en dus gelijk het spruitstuk gemonteerd met koperen borgmoertjes.
Ook een koelwaterleiding gemonteerd.
Daarna de turbo gemonteerd ook met koperen borgmoeren, zodat het nooit zal vast roesten.
Ook heb ik de originele injectoren weer geplaatst en een amval valve.
hij heeft al gelopen en loopt ontzettend goed
Motorruimte weer afgebouwd.
Nu even tijd vinden om hem even flinke wasbeurt te geven.
Heb de motor ruimte schoon gemaakt.
Eerst Meg's APC 1:4 met borsteltje geprobeerd,dat werkte amper.
Toen maar 500 ml pure APC in de foamer. en even laten in trekken en borstelen,ook geen verschil met de 1ste stap.
Ik gebruik APC wel voor het interieur en niet meer voor exterieur veel te mild voor echt viese dingen.
Heb van me werk maar even een zure voorreiniger mee genomen.(vrachtwagen wasstraat)
Dit heb ik 1:100 verdunt en ook gefoamt en gelijk borstelen en afspoelen.
Eindelijk restulaat.
Voor :
Na:
Weer erg mooi schoon en de onderkant van de motorkap glimt je ook weer te gemoed.
Ik heb niet voorzichtig gedaan met water overal op en dat koste me ook een nieuwe gaskleppositie sensor.:-"
Foto van tijdens het droog rijden:
Hier is hij buiten om ook alleen gefoamt met een zure voorreiniger van een vrachtwagen wasstraat, en afgespoeld.
Hen nog even een afdekkap geplaatst voor de distributieriem.
Eerst schoon gemaakt met Dasty :-"
Daarna even een laagje Mothers Back to Black.
Weer een update
Heb er een 2e sierra bij gekocht.
Geen cosworth maar een gewone 2 liter met cosworth onderdelen buiten om ^
Dacht dat hij de zelfde kleur had maar er zitten wat tinten verschil in kleur naam en code komt ook niet over 1 helaas.
Op de foto's valt het niet zo op.
Thuis aan gekomen.
Even thuis hapie gegeten en toen naar me garage plekie gereden en afgeladen.
Toen even de echte Cosworth naar buiten gereden om samen op de foto te gaan.
En nu staan ze samen in me garage.
Snel slopen en onderdelen verkopen }w
11 Sept de Sierra RS Cosworth een dagje mee genomen naar een Ford meeting met een beetje circuit gedeelte.
Hij liep als de brandweer
en driften gaat ook goed w^^w
Vandaag 01-10-11 weer wat een de Cossie gedaan.
Hij moet lichter worden dus zo veel mogelijk gewicht er uit.
Bagage ruimte is leeg
Achterbank er uit
De auto had nog al wat luxe kwa electra dus dat moest er ook uit.
Heb nu al aan de bijrijders kant de deuren leeg, alleen de voordeuren hou ik de elec ramen er in.
Nu even eten en vanavond weer verder sleutelen......
Ik heb nu alles nu bijna alles er gesloopt wat overbodig is voor op circuit
de ramen in de deuren wil ik nog van lexaan hebben en er moeten meer dreun matten uit de auto
maar dat komt nog wel even als een rolkooi en goede stoel en gordel
1 stoel is meer als zat.
De auto is nu al erg licht geworden.
Ik merkte het al dat hij op de aanhanger stond voor een dagje zandvoort vrijrijden,
de volvo merkt amper dat er iets achter hangt ^
Hier wat foto's op circuit zandvoort.
Het witte/mosgroene golfje rijdt met een audi blok met bijna iets van 220 pk
kon hem leuk bij houden maar hij had veel meer gripp als ik.
Op deze foto zie je dat de sierra erg hangt in een bocht.
Dus maar even geinvesteerd in een goede ophanging.
De demping is ook te verstellen en uiteraard is de hoogte ook te verstellen.
Nu nog tijd vinden om het te monteren.
Vandaag maar even de coilovers gemonteerd op de sierra.
kleine 5 uur mee bezig geweest maat het zit er op.
Oude spulletje er af:
Achter :
Ik vond dat er erg weinig ruimte zat tussen de veer en de carroserie dus heb even iets bewerkt met een hamer :-"
Voor: dit was een eitje alleen zaten de ouder veerpoten erg vast in de fusee's
Omdat ik de achter as moest laten zaken voor de oude veren er tussen uti te krijgen moesten de remleidnigen los dus die
moest ik ontluchten. slangetje er op nippeltjes open en een uurtje laten druppelen.
Volgende week maar even afstellen in hoogte en dan 17 dec ga ik weer op zandvoort rijden dan kan ik de demping nog afstellen
Tot de volgende update.
Gr Sander