• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Peugeot 204

A110

Detailing rookie
20 jul 2008
169
17
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van het project "Peugeot 204".

Het is de bedoeling dat ik deze oldtimer in de verloren uurtje's op mijn werk rijdend en door de APK gaat krijgen. Helaas zijn de verloren uurtje's niet zo wild bezaaid. Het is de laatste tijd enorm druk geweest waardoor ik nog niet echt tijd heb gehad om aan de 204 te werken.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niks gedaan heb. Er is al wel degelijk iets gebeurd.
Ben begonnen om de 204 in de werkplaats te zetten. Daarna heb ik eerst wat gedemonteerd zoals luchtfilterhuis, carburateur en complete ontsteking.

Motor liep wel stationair maar bij gas geven smoorde hij er direct in wat tot resultaat had dat de motor uit viel. Dit wilde ik eerst maar eens oplossen.
Carburateur heb ik mee naar huis genomen om compleet te reviseren en te reinigen. Het bleek namelijk dat er zoveel vuil en aanslag in de carburateur aanwezig was waardoor de gasklep helemaal vast is komen te zitten. Heb op internet een bedrijf gevonden die revisie-pakkingsetje's kon leveren en heb gelijk zo'n setje besteld. Dit heeft wel 2 weken geduurd voordat het binnen was.

Ben toen verder gegaan om de klepspeling af te stellen. Dit was echt wel nodig alle kleppen hadden een verkeerde speling. Gelukkig heb ik nog een origineel werkplaatshandboek van de 204 zodat ik alles volgens fabrieksmethode kan uitvoeren. Peugeot hanteerd namelijk een andere wijze van klepspeling afstellen aan. Als je dit niet opvolgd dan staan ze nog steeds niet goed.

Het werkplaatshandboek komt ook heel goed van pas om de ontsteking af te stellen.
Maar ik ben eerst begonnen met het vervangen val alle onderdelen van de ontsteking. Zoals,
- bobine
- bougie's
- bougiekabels
- condensator
- rotor
- verdeelkap
- contactpunten
Deze onderdelen kosten niet veel meer en ik wil gewoon dat de motor een perfecte vonk krijgt. Omdat je op deze manier een oldtimer het beste kan afstellen van de carburateur.
Via het werkplaatshandboek heb ik de contactpunten afgesteld en de verdeler alvast op een vooronsteking van 12 graden voor BDP gezet. Als de motor eenmaal loopt dan stel ik de ontsteking af met de stroboscooplamp.


Zoals je kan zien heb ik ook al wat benzineslangen vervangen en er een filter tussen gezet. Dit is niet standaard maar ik doe dit expres ivm het vuil in de tank. Ik vervang liever 2x per jaar het filter dan elke keer de carburateur uit elkaar te halen.

Vandaag moest mijn vriendin weg met haar oma zodoende had ik tijd om de carburateur te reviseren lekker buiten in de zon.

Ben toen begonnen om de carburateur uit elkaar te halen en alle onderdelen schoon te maken met thinner en carburateur reiniger en een aantal wattenstaafje's en doeken.

Nu is de carburateur weer klaar om gemonteerd te worden en niet te vergeten om afgesteld te worden.
Dit zal in een later verslag aan bod komen.

Verder heb ik nog een uitlaat in bestelling staan, die moet uit het buitenland komen omdat ze in NL niet meer geleverd worden.
En ik heb nog wat lampje's vervangen omdat deze doorgebrand waren.
Olie en oliefilter staan ook nog in bestelling.
Zogauw de carburateur erop zit dan kan ik de carburateur en ontsteking afstellen motor warm laten draaien en daarna olie en oliefilter vervangen. En als de uitlaat binnen is kan deze nog vervangen worden waarmee de auto dan door de APK komt en ik er mee kan gaan rijden.

Schoonmaken moet uiteraard ook nog gebeuren dat volgt later.

Ik hou jullie op de hoogte,
Gr. Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie klus! Heerlijk sleutelen pielen en schoomaken! Blijf deze zeker volgen. Mooi resultaat behaald met de carburateur :)^
 
Helaas, helaas, helaas.......

De motor heeft gelopen na het afstellen van de ontsteking en carburateur. Na een klein rondje op het terein sloeg de motor af en wilde niet meer aanslaan.

Ik heb de auto weggezet en zo heeft hij 2 weken gestaan zonder enig aandacht aan te besteden (te druk geweest) gisteren wilde ik de auto weer eens starten toen leek het wel een motor met een zak knikkers erin. Wat een herrie maakte het torretje.

Bij onderzoek bleek de klepspeling niet goed meer te staan van de inlaatkleppen. Dit moest een oorzaak hebben en die is nog niet helemaal duidelijk maar 1 ding weet ik wel de inlaatkleppen komen niet allemaal meer even soepel omhoog. Ik vermoed dat de klepveren te slap zijn geworden of de kleppen blijven plakken in de klepgeleiders.

Ik heb besloten om de motor eruit te gaan halen en voor een complete revisie te gaan. Zodat ik gelijk ook andere onderdelen kan bekijken en vervangen als het nodig is, zoals koppeling, keerringen en hydraulische cilinders.

Hiervan zeker ook weer verslag en foto's.

Moet alleen de tijd gaan vinden en die heb ik momenteel helemaal niet.

Gr. Jeroen
 
Heb weer wat tijd gevonden om aan de 204 te sleutelen.

De motor loopt nog niet maar de oorzaken zijn wel gevonden.

Oorzaak 1: door te vuile motorolie zijn er 2 kleppen blijven hangen in de gelijder's. Deze heb ik losgemaakt d.m.v. verse olie in de gelijder te spuiten en op de klep tikken met een houten hamer en voila de kleppen schoten los. Na alle kleppen nogmaals afgesteld te hebben alles weer dichtgebouwd en de motor gestart liep gelijk goed maar sloeg weer af.

Oorzaak 2: Na lang zoeken de oorzaak gevonden van het afslaan. Een verstopte aanvoerbuis in de brandstoftank. Tank eronder vandaan gehaald en in de tank gekeken hoe deze na jaren stilstaan eraan toe was. Dit viel nog best mee. Er zit wat sludge van de oude benzine en de roest valt heel erg mee, ik had meer verwacht. De aanvoerbuis heb ik inmiddels open gekregen door er met een ijzerdraad en perslucht doorheen te blazen en te duwen. Heb de tank leeggemaakt en ben van plan om de tank schoon te maken maar weet nog niet waarmee.

Ik weet dat er spul te koop is in de handel om de tank van binnen te reinigen en te coaten maar daar wil ik niet aan gaan beginnen. Mijn zeefje kan ik niet uit de tank halen en daar zitten hele kleine gaatje's in. Nu heb ik gelezen dat de coating ook gaatje's kleiner dan 2mm dicht. Is niet zo'n goed idee om daarmee mijn tank te coaten zit zometeen heel mijn zeefje dicht.

Ik was van plan om het met thinner en warm water te doen en daarna goed naspoelen met schoon water.
Hier misschien nog iemand een idee?

Zal jullie verder weer op de hoogte houden van het schoonmaken.

Gr. Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig.
Voor je tank zou je dit spul kunnen gebruiken.
Werkt verrassend goed ;)

Ik mis alleen foto's van het gehele beestje:-"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen86 zei:
Lekker bezig.
Voor je tank zou je dit spul kunnen gebruiken.
Werkt verrassend goed ;)

Ik mis alleen foto's van het gehele beestje:-"


Ik had die website ook al gevonden en doorgelezen. Er zijn verschillende middeltje's in de handel maar ik wil het eigenlijk gewoon met een huis tuin keuken middel doen omdat het best wel meevalt de vervuiling alleen wat vieze dikke bezinksel wat ik weg wil spoelen.


Gr. Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator: