• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Red Starlet (advies welkom)

Soron

Detailing rookie
13 sep 2010
64
7
Dag beste mensen!

Na een tijd van online research en afwegen ben ik begonnen met mijn eerste DAP-project. Het gaat om mijn roze Toyota starlet die heb ik heb gekregen/over geërfd voor mijn verjaardag. Technisch helemaal in orde en nog maar 65xxxkm gereden, dus mij hoor je niet klagen. Alleen vraagt hij om een poetsbeurt..

Waar beginnen we mee:

Het karretje na het wassen

starlet%20kopie.jpg


Het doffe dak en motorkap

lak1.jpg


lak3.jpg


Met Binnetje en Dennis121 heb ik een testspot gemaakt op de motorkap. Daar knapte hij aardig van op, maar we hadden een een zware combi nodig om de kleur wat terug te krijgen.

testspot.jpg


Na een fast-clinic na Binnetje en Dennis121 zelf aan de slag gegaan. Motorkap is weer mooi rood. Gisteren samen met Dennis 121 hem afgewerkt en aan de zijkappen begonnen. De neus is nu weer aardig opgeknapt..

detailing02.jpg


Nu zit ik echter wel met iets waar ik jullie hulp voor kan gebruiken. We dachten namelijk dat de lak nog aardig hard was, maar ik ben bij een randje klein beetje door de lak heen gegaan. Dat is vreemd, aangezien we dachten dat de lak hard was. Tevens zit de motorkap nog vol swilrs. Dennis had hem al de bijnaam SwirlKrasMonster gegeven. Nu is mij verteld dat dat nog swirls kunnen zijn, omdat de lak hard is, maar ook dat het polijstsporen kunnen zijn omdat de lak zacht is en ik met een groffe combinatie ben bezig geweest in het begin. Klopt dat? Ik heb er op de zijkappen er geen last van. Misschien toch nog extra stappen om het af te bouwen op de motorkap?

Het kleine witte streepje op de rand..
detailing06.jpg



Doffe dak en rode motorkap

detailing4.jpg



Edit: de combi's!

De motorkap is gedaan met (allemaal monello)

Paarse wol - Inizio
Geel -Inizio
wit - Mezzo
wit - Finale

Wel afgebouwd dus

Meer pads heb ik nu niet. Misschien nog een idee om er een zwarte en lichte groene bij te doen?

Voor de zijkappen was het genoeg met

wit - Mezzo
wit - Finale

Zitten wel wat imperfectheden op, maar denk dat die krasjes te diep zitten. Ook durf ik op een kap niet zwaarder, omdat die ooit is overgespoten.

Wordt vervolgd... en advies voor deze beginnende DAPper met dit project is welkom :)

De auto knapt er wel goed van op, al ben ik bang dat ik hem nooit helemaal perfect krijg.
 
Ik mis even in je verhaal welke combi je nu eigenlijk gebruikt hebt, en heb je na deze zware combi nog afgebouwd?
 
Soron zei:
Nu zit ik echter wel met iets waar ik jullie hulp voor kan gebruiken. We dachten namelijk dat de lak nog aardig hard was, maar ik ben bij een randje klein beetje door de lak heen gegaan. Dat is vreemd, aangezien we dachten dat de lak hard was.
Vreemd is het niet hoor. Dat een lak hard is, wil niet zeggen dat de randen ook hard zijn. Deze zijn meestal dunner gespoten.

Als je met een zware compound (ik neem aan dat dat gebruikt is) aan de slag gaat op randen, zit je dus er zo doorheen.
 
Oh ja tuurlijk...

De motorkap is gedaan met (allemaal monello)

Paarse wol - Inizio
Geel -Inizio
wit - Mezzo
wit - Finale

Wel afgebouwd dus

Meer pads heb ik nu niet. Misschien nog een idee om er een zwarte en lichte groene bij te doen?

Voor de zijkappen was het genoeg met

wit - Mezzo
wit - Finale

Zitten wel wat imperfectheden op, maar denk dat die krasjes te diep zitten. Ook durf ik op een kap niet zwaarder, omdat die ooit is overgespoten.
 
nicknameless zei:
Vreemd is het niet hoor. Dat een lak hard is, wil niet zeggen dat de randen ook hard zijn. Deze zijn meestal dunner gespoten.

Als je met een zware compound (ik neem aan dat dat gebruikt is) aan de slag gaat op randen, zit je dus er zo doorheen.


Check! Hmm, beginnersfoutje dus? Ik zal er nu wel goed op letten.

edit: net even gekeken en fotoos gemaakt. Mooi beading nu op de neus van de auto

detailing05.jpg


detailing07.jpg
 
Hey!

dat er maar vele updates mogen komen hier dat je karretje weer mooi rood word!
Schoot me net nog wat te binnen..
je zei dat je de dap echt vol op de randen had gedaan, tenminste zo interpreteerde ik dit, dit moet je dan ook niet doen!
en wel niet om de reden die nicknameless opgeeft.. het is daar dunner!!

Zelf pak ik de randen altijd voorzichtig mee als ik de motorkap (en andere delen) dap!
het blijft altijd opletten, ook "slechts" met een dapje!

Maar wat ik zo zag, beetje aanstippen met lakstift dat streepje!

Het neusje van de zalm is al mooi gedaan!
die hebben we lekker verwend met wat dodo uitwerpselen :D:party:
 
hey hey. Leuk je hier ook te zien! Succes nog met de starlet, ik hoop dat de tips hier je goed op weg helpen. Maar voor nu gaat het wel ok, alleen even letten op die randjes.
 
Jup! Al doende leert men :-" .. en natuurlijk dankzij dit forum.. :)^

Ik houd jullie up to date.. :)
 
haha, dus heb ik jou laatst je poetsmiddelen bezorgd :-"

grappig bij tnt werken, kom je nog eens iemand tegen ,^^
 
Haha, ja dat klopt! Dan heb jij mijn extra paar pads en snappy clean gebracht. :)

Vandaag trouwens de laatste hand gelegd aan de rode lak. Ik kwam er telkens maar niet aan toe om foto's te maken. Zal morgen dat eens doen.

Nu staan er nog een paar dingen op de to-do-lijst

- Spoiler monteren/lijmen. Die heb ik hier al liggen.
- Ruitenwissers opnieuw lakken
- Bumpers en zwarte plastic delen opknappen. Tijd voor een flesje Trim Restorer dus. Kom jij me die weer brengen als ik die besteld heb?

Oh ja.. en morgen naar de garage om afspraak maken voor een APK en onderhoudsbeurt en om mijn remmen opnieuw af te stellen.
 
als ik het goed gelezen heb dan heb je met paars wol en inzio de motorkap gedaan...
dat is toch wel een flinke combo..

afbouwen is dan zowiezo noodzakelijk...

op enkele lakken is wit met finale voldoende....
andere vragen weer om lichtgroen of zelfs zwart....testen dus!
 
hmmhmm,.. klopt! Maar de lak was best wel verweerd en knetterhard. Afbouwen heb ik ook echt wel gedaan. Met oa witte, licht groene en zwarte pad. (na de gele).

Overigens was de wollen pad lang niet overal nodig. Voornamelijk op het dak en de motorkap. De rest is met een lichtere combi gedaan (en afgewerkt).
 
knap werk tot zover
en knap autooke ook, ziet er nog heel netjes uit voor zijn leeftijd!!!