• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique wit bouwjaar 2011

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Afgelopen week de eerste klus van dit jaar gedaan. Dit keer was het slachtoffer een Renault Twingo 1.2 16V Authentique van maart 2011. De kilometerstand was ± 50000km. De lak was in uni wit, met daaroverheen een blanke lak. De eerste dag tijdens het wassen was het gelukkig droog. Daarna regen, regen en nog eens regen (lang leve de verwarmde garage.) Op de laatste dag was het 's middags gelukkig weer droog, zodat ik buiten de auto nog even na kon lopen en foto's kon maken. Helaas geen zonnetje tijdens het foto's maken, maar het is niet anders.

Op het eerste gezicht zag de auto er nog wel aardig uit, maar van iets dichterbij bekeken bleek dit toch nog wel tegen te vallen.
- Aangezien de Twingo trouw eens per twee weken door de autokrasstraat wordt getrokken waren er aardig wat swirls te aanschouwen.:|~*
- Aangezien de krasstraat de wielkasten niet meeneemt, zat daarin een laag van ongeveer drie cm dikke modder.
- Drie van de vier wieldoppen waren behoorlijk beschadigd als gevolg van meerdere stoepranden.
- Randjes en richeltjes neemt de krasstraat ook niet mee.
- Over de hele auto waren vuillopers te zien die met normaal wassen niet meer weggingen.
- De achterkant zat onder de teerspetters. (Hoe je die daar krijgt is mij een raadsel.:weetniet )
- Op diverse plaatsen groeiden en bloeiden algenculturen.
- Rechtsachter zat een kleine parkeerschade (ter grootte van ongeveer een 20 cent muntstuk). Deze was wel wat bijgewerkt, maar nog erg duidelijk te zien.
- In de zittingen van de voorstoelen zaten een paar vlekken.


Kortom genoeg werk te doen.

Ik heb de volgende werkwijze uitgevoerd:

Exterieur:
- Nummerplaten en nummerplaathouders verwijderd en gereinigd met PoorBoys APC :10 en PoorBoys Professional Polish
- Wieldoppen verwijderd en doppen en velgen gereinigd met Bilberry's 1:2.
- Doppen en velgen gereinigd met IronX.
- Wassen met Dodo Born To Be Mild shampo.
- Teer verwijderd met Dodo Supernatural Glue and Tar remover. (Bevalt me eerlijk gezegd een stuk beter dan TarX. Dodo laat niet zo'n fluoriserende laag achter, terwijl de teer wel snel oplost.
- Hele auto ingespoten met IronX.
- Randjes, richeltjes, geultjes, dorpels, scharnieren, etc gereinigd met PoorBoys APC 1:8 (ingeborsteld met diverse el cheapo kwasten) en afgespoeld met broes.
- Motorruimte gereinigd met Poorboys APC 1:8 en diverse el cheapo kwasten.
- Banden gereinigd met Poorboys APC 1:5 en afwaskwast.
- Wielkasten leeggegraven en daarna gereinigd met Poorboys APC 1:8.
- Tweede keer gewassen met Born To Be Mild.
- Kleien met PoorBoys klei en Spray and Wipe.
- Testspot gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de volgende hits: twee hits met Monello Mezzo op Oranje Monello pad, Monello Mezzo op witte Monello CCS pad, Monello Finale op lichtgroene Monello CCS pad en (omdat het kan en je er nog net een beetje meer glans van krijgt:grinning: ) gefinished met Monello Finale op zwarte Monello CCS pad. Voor het polijsten heb ik deze keer alleen gebruik gemaakt van de DAP900.
- Dorpels gepolijst met Monello Mezzo (2x) op 3 inch Monello Oranje pad en gefinished met Monello Finale en zwarte Monello cone.
- Kleine parkeerschade bijgewerkt met 6 lagen witte kleurlak (met autolakpenseeltje), gewetsand (3M blokje met 2500 grit), gepolijst met Monello Mezzo op witte Monello CCS pad, twee lagen blanke lak aangebracht ( met autolak penseeltje), gewetsand ( 3M 2500 grit) gepolijst met Monello Mezzo op witte CCS pad en Monello Finale op zwarte Monello CCS pad.
- Lak gevoed met Mothers Glaze.
- Poorboys EX-P aangebracht (2 lagen).
- Afgetopt met Collinite 915 (Omdat het nog steeds kan het een iets diepere glans geeft en ik het gewoon lekker vind ruiken.:grinning:).
- Wieldoppen gekleid met PoorBoys Klei en Spray and Wipe.
- Wieldoppen plaatselijk gewetsand (1500 grit, 2000 grit)
- Wieldoppen bijgewerkt met Motip lak.
- Wieldoppen gepolijst met Monello Mezzo op zwarte cone.
- Wieldoppen voorzien van 2 lagen PoorBoys Wheelsealant.
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Kunststof delen wielkasten (tenmiste het weinige wat daar in zit) gevoed met Auto Finesse Revive
- Merkembleem gereinigd met PoorBoys Professional Polish
- Uitlaateindstuk gereinigd met staalwol en Auto Finesse Metal Polish


De lak voor de wieldoppen is nog een verhaal op zich. Ik naar de plaatselijke Renault Dealert. Ik: "Goedemorgen, kunt u mij misschien ook helpen aan de kleurcode van de wieldoppen van een Renault Twingo met kenteken ......? Deze zijn namelijk in dezelfde kleur gespoten als de spoiler en spiegelkappen en zijn behoorlijk beschadigd. En ik ben bezig met een volledige detail van deze auto en wil graag ook de wieldoppen weer een beetje netjes maken" Werkplaatsmeneer:"Nee. Dat kan ik niet. Ik kan alleen nieuwe doppen leveren in de kleuren heel lichtgrijs, lichtgrijs, grijs, donkergrijs, heel donker grijs, zwart en nog ongeveer vijf andere grijzen. En die hebben allemaal hetzelfde bestelnummer....Mopper de mopper de mopper, waardeloos bestelsysteem, mopper de mopper,belachelijk, mopper de mopper.... Ik heb er laatst ook tot vier keer toe geprobeerd een wieldop voor een Twingo bij te bestellen, en dat is niet gelukt. Altijd kleurverschil meneer. Heb die klant maar aangeraden vier nieuwe te kopen. En dat kunt u ook veel beter doen. Dat kost maar negen tientjes. Dat geklooi met een spuitbussie of lakstiftje wordt toch alleen maar geklieder en kost heul veul tijd en dan het lijkt dan nog nergens naar" Ik:"Maar ik heb er juist lol in om de auto weer zo netjes mogelijk te krijgen met de bestaande onderdelen en ik heb tijd genoeg. " Toen keek de man mij aan met een blik vanmeuh meuh . Ik nog een keer proberen:"De kleurcode van de spoiler en de spiegelkappen, is die misschien ook te achterhalen?" Werkplaatsmeneer (met een nog grotere meuh blik): "Neu, je hebt heel licht grijs, etc etc, mopper de mopper" Ik:"vriendelijk bedankt voor de moeite, ik kijk nog even verder.":-b Daarna naar de plaatselijke automaterialen zaak gegaan en met behulp van een uiterst vriendelijke en behulpzame medewerker alle Motip lakstiften met iets van wat op grijs leek naar het daglicht gezeuld en naast de wieldop gehouden. Uiteindelijk het lakstiftje wat qua kleur het dichtst in de buurt kwam meegenomen voor € 6,95.

Interieur:
- Grondig gestofzuigd.
- Gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Zittingen voorstoelen ingespoten met PoorBoys APC 1:10 en gereinigd met Hydro7000 extractor
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Stuurwiel gereinigd met melamine sponsje
- Ruiten, spiegels, en koplampunits gereinigd met Auto Glym fast glass

Zo, weer genoeg gekletst, tijd voor wat plaatjes.

Het slachtoffer van de afgelopen dagen bij aanvang:
IMG_1495_zpse7e3437e.jpg


Diverse lopers in de lak over de hele auto:
IMG_1507_zpsbf42ff54.jpg


Leuk zo'n geultje achter de achterste ruiten, maar als je daar een beetje APC op los laat en met een kwastje (Ja, ja, geen paniek et was een hele zachte kwast!) gaat borstelen....:
IMG_0570_zps77519181.jpg


IronX aan het werk:
IMG_1518_zpsf8552f36.jpg


50-50 Revive:
IMG_1549_zps2a93caad.jpg



50-50 Natural Look:
IMG_0580_zps7dc2cb19.jpg


En dan nu een aantal voor- en na foto's.

Lang leve de krasstraat:
IMG_1523_zps7a904ead.jpg


Zo kan het dus ook:
IMG_1615_zps4b73f8a1.jpg


Wieldopje achterkant vooraf:
IMG_0575_zpsec42a3f5.jpg


Wieldopje achterkant na reiniging:
IMG_1551_zps6df008e7.jpg


Staat van drie wielen vooraf:
IMG_1493_zps5b42a547.jpg


Niet helemaal strak, maar toch een stuk beter:
IMG_1560_zpsd44f44b7.jpg


Vies:
IMG_1516_zpsee376dd3.jpg


Schoon:
IMG_1566_zps695cbec6.jpg


Dit neemt de krasstraat dus niet mee:
IMG_1498_zpsde7df792.jpg


Ik wel:
IMG_1629_zps42cff3eb.jpg


Het klopt, het zuigt, het veegt en het beweegt:
IMG_1506_zps4acd87e8.jpg


En iets netter:
IMG_1621_zps071053cf.jpg


Het is toch altijd weer boeiend wat daar groeit en bloeit en ons altijd weer boeit (vrij naar..):
IMG_1500_zpsf5acde22.jpg


Zo kan het ook:
IMG_1572_zps98cdee36.jpg


Motorruimte voor:
IMG_1510_zps9493aa7f.jpg


En na:
IMG_1563_zps3e80e5ee.jpg


Parkeerschade voor:
IMG_0577_zps187bf60f.jpg


En na:
IMG_1602b_zps1e6b79f5.jpg


Interieur voor:
IMG_1504_zps767586f6.jpg


En na:
IMG_1552_zpsea166a87.jpg


Tot slot nog even een rondje rondom:
IMG_1581_zpsb8c37876.jpg

IMG_1584_zpsd45d1c17.jpg

IMG_1588_zps9742c309.jpg

IMG_1593_zps245bb4c3.jpg

IMG_1597_zps3ff8da0e.jpg

IMG_1601_zpsaf5d44e1.jpg

IMG_1604_zps9500152c.jpg

IMG_1609_zpsac3265cc.jpg
 
Ziet er weer mooi uit zeg. Goede tip van je voor de lakstift.
Blijft die ~~Auto Finesse Revive wel goed zitten op het kunststof en rubber van de twingo.
De Perl namelijk niet.
 
@ Adje: Revive was geen probleem. Om de trims mooi egaal te krijgen waren uiteindelijk wel twee lagen nodig.
 
  • Leuk
Reactions: adje
Nette verschijning , ben stiekem al benieuwd hoe de nieuwe Twingo eruit zal gaan zien ............wordt een toppertje als ik het goed heb . :eek:

Respect voor de vele uren die je erin gestoken hebt .
 
Prachtige showoff! Erg vakkundig gedaan! Wat is eigenlijk de reden dat de eigenaar voor een full detail bij jou kwam? @GSM: Die is donderdagavond al onthuld hoor, dus er zijn al foto's genoeg.
 
@Bart0ving: De eigenaresse is een collega van Thunderbirdin en had al een paar keer de Corsa van Thunderbirdin bewonderd na een polijst en waxbeurt.

En ze was wat bezorgd over de lopers en zwarte puntjes (teerspatten op de achterkant) die de wasstraat er niet afkreeg, want als de wasstraat het er niet af krijgt is het wel heel erg en gaat het er misschien nooit meer af....

Dus of ik daar misschien nog een oplossing voor wist.....:D

Mwah, ik denk het wel:-"