• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Twingo II Phase I

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Ik heb al vaker auto's met de hand gedetailed vroeger met een beperkt aantal producten, maar nooit een eigen auto gehad om de hobby echt toe te passen.
In november dus mijn eerste auto gekocht, en in de afgelopen maanden heb ik gestaag mijn theoretische detail-kennis verhoogd en product-arsenaal uitgebreid. Maar uiteindelijk moet je het ook in de praktijk brengen. Niet lullen maar poetsen dus!

Afgelopen maanden netjes iedere tweewekelijks de auto gewassen en getraind met wastechnieken en drogen, het klinkt allemaal simpel maar de ervaring neemt toe en dan merk je dat je handiger word. Ik doe het ook gestructureerd, steeds zelfde handelingen en volgorde zodat ik routine opbouw. Sinds 3 weken is daar dan ook de Prewash met Snow Foam bij.

Afgelopen week gestoeid met leder behandelen (al heeft mijn auto geen leder). De bank thuis gedaan.

Nu wil ik een Full Detail gaan doen maar met de vele regen en geen garage komt het er voorlopig niet echt van.
Vandaag geoefend met sponningen en kieren, en de motorruimte. Verder stickers van de dealer en Renault verwijdert van lak en ruit met een föhn en visdraad. Daarna behandeld met DDJ Supernatural Tar & Glue remover. Helaas geen foto's van. Alleen op de motor heb ik de sticker van de olie laten zitten, misschien dat ik die later nog weg haal, maar dit is wel een handige sticker.

IMG_8387_zpsmyqopm8i.jpg


Wat zijn die borsteltjes van Mothers fijn, komen goed overal tussen!
IMG_0743_zps7qv20uiv.jpg


Viezigheid moet overal aangepakt worden!
IMG_0732_zpswbk6jsra.jpg


IMG_0730_zpsx1rgxyc5.jpg


En ook hier
IMG_0723_zpseaflcl1g.jpg

IMG_0724_zpsyg7tj9ne.jpg


Daarna de motorruimte aangepakt:
IMG_0735_zpsqpaow3ex.jpg


Met broes afgesproeid, PB APC 1:5 en Valet Pro kwast en verschillende borstels ingewerkt. Afgesproeid. Afgedroogd met MF doek.
IMG_0737_zpsft4c015f.jpg


Dressed met Autoglym Vinyl & Rubber care.
IMG_0739_zpspuwgmhyu.jpg


Ik ben tevreden voor vandaag, en scheelt ook werk bij de Full Detail. Wat ik wel merk is dat als je het echt goed wilt doen je alle spullen gebruikt (is natuurlijk ook de bedoeling), maar om dat 'arsenaal' aan te leggen is prijzig. Zo'n borsteltje van Mothers bijvoorbeeld kost maar €6 maar zal bij velen onderaan de prio lijst staan. Als je hem hebt besef je hoe onmisbaar zoiets kleins is.
 

Bijlagen

  • IMG_0729_zpsjl8g2sep.jpg
    IMG_0729_zpsjl8g2sep.jpg
    233,4 KB · Weergaven: 236
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ferdy en Aficior
Ik moet wel nog een ding opnemen in de routine, de 'voor' en 'na' foto's.

Van de hele auto en van de verschillende stappen. Maar ik beloof daar beterschap in:kissing_heart:
 
Goed bezig, zal een hoop werk schelen bij de full detail inderdaad.
Ook de kleine klusjes zijn vaak tijdrovend.
 
Je "schoonmaakwerk" ziet er tot dus ver al goed uit:) Ben benieuwd naar de full detail;) Succes alvast:cool:
 
Zo'n borsteltje van Mothers bijvoorbeeld kost maar €6 maar zal bij velen onderaan de prio lijst staan. Als je hem hebt besef je hoe onmisbaar zoiets kleins is.
Zow, hoevaak ik even iets niet bij me heb als een Kwastje, borsteltje, stukkie tape ofso... Zo klein, zo fijn. :p


Met name die kleine hotspots worden vaak vergeten en/of overgeslagen.
Ook de kleine klusjes zijn vaak tijdrovend.

Inderdaad. Maar juist die ''kleine'' details, die doen het 'm! Echter kost dit kleine beetje extra kwaliteit vaak meer tijd als je lief is.. :



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Dank allen voor de reacties! We houden ons bezig...

Vandaag nog even auto gewassen. Toen wilde ik de PB Trim Restorer eens uitproberen op het logo op de achterklep. Meer mensen ervaring met dat logo van Renault dat in het middel lelijk grijs is?

Ik vind het voor/na in ieder geval niet geslaagd, te weinig verschil en ook klein beetje vlekkerig. Was goed voorbereid met PB APC en goed gedroogd, en daarna de Trim Restorer aangebracht met een wattenstaafje, maar ik denk dat Gyeon Prep de 'missing link 'is. Die heb ik staan maar niet aan gedacht. Volgende keer beter!

IMG_0755_zps0wtejnjw.jpg

IMG_0756_zpsoyhhiidi.jpg
 
APC+D van Poorboys is hoe ik altijd kunststof reinig, maar ik doe dit i.c.m. een melamine spons. Dan schuur je het ook wat op en reageert je dressing egaler. :D
 
Hmm Quantoxx goede tip. Dit logo is iechter vrij klein en ligt zeker 2cm diep dus je komt er niet met een spons tussen...Maar iets opruwen en zo goed mogelijk ontvetten zal de combi wel zijn ja.
 
De Twingo had helaas een paar kleine schades toen we hem kochten, 4-5 kleine plekjes waar een deukje en/of kras door de blanke lak is of dieper. Onze volgende auto wil ik volledig schadevrij kopen maar voor de eerste auto namen we het op de koop toe.

Vandaag met nagellakremover een beetje lakstift verwijdert op de deurstijl, dit was de enige kras die bijgewerkt was door de vorige eigenaar. Er zit helaas links ook een scheurtje in van een deukje, en de lak is beetje vies van de regen.

Het is er misschien niet echt mooier op geworden, maar de stift was (uiteraard) veel te dik aangebracht.

Wat vinden jullie van die schade hoe hij nu is, het springt erg in het oog. Tips om het iets beter te maken?

Voor:
IMG_0814_zps7umev6n4.jpg


Na:
IMG_0815_zpsedhairif.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niemand? Ik zelf twijfel erover om dit op te vullen met lakstift op een nette manier maar heeft dat kans van slagen met deze kras, filmpjes over opvullen van krassen gaan alleen over rechte diepe krassen, of steenslag. Deze kras is onregelmatig en alleen door blanke lak heen zo lijkt het.
 
Tja, ik ben zelf nog rustig aan het experimenteren met het repareren van kleine schades...
Ik zou het goed ontvetten en dan een klein beetje aantippen met blanke lak. Kijken wat dat doet qua
kleur reactie. Is het fout, gelijk wegvegen en juiste lakstift bestellen (gemengd met blanke lak).
Is het goed, dan rustig laagje voor laagje opvullen en dan zachtjes vlak wetsanden en dan polijsten...
Nogmaals, ik ben zelf aan het experimenteren...
 
Dankje SlomeDuikelaar. Ik begrijp je. Je hebt me sowieso geholpen want ik dacht meteen aan kleurstift, maar uiteraard als het alleen clearcoat is kan ik kijken wat blanke lak doet. Een vriend van me is schadehersteller, en ik heb hem er vanmiddag over gesproken. Hij heeft blanke lak voor me en als ik wil ook acryl verdunner zodat ik preciezer kan werken. Wellicht heeft hij ook Touch-up materiaal voor me.

Word vervolgd! Thanks!