• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Carrand Sheepskin Wheel Cleaner + modificatie

HLE-99

Detailing addict
13 jul 2009
528
65
Nou daar gaat ie dan, m'n eerste review!

De Carrand Sheepskin Wheel Cleaner is een velgenborstel die uw velgen schoonmaakt met de zachtheid van schaapsvacht! Deze velgenborstel maakt uw kostbare velgen veilig schoon.

Het ergonomische handvat zorgt voor een comfortabele grip.
Door de schaapsvacht kan deze borstel meer sop vasthouden dan een gewone velgenborstel.
Meer sop betekent minder wrijving en dus minder kans op krasjes.

Hier klikken

GroteFoto-GAIGSDCB.jpg


Tot zover de tekst behorende bij de shop.

Mijn ervaring over de werking van deze velgen borstel is qua gebruik en werking zeer positief. Het is heel lekker dat de borstel een behoorlijke hoeveelheid sop opneemt en is werkelijk heerlijk zacht. Reiniging is ook erg goed en komt ook in smalle kiertjes. Op mijn eigen 15 inch velgen met 16 spaken waar toch smalle kiertjes op zitten gaat het reinigen perfect.

Doordat het schapevacht is spettert de borstel in z'n geheel nooit en we weten allemaal dat een schapevachtje ook zeer zacht is voor de lak. Het handvat is ergonomisch en heeft een aangevulcaniseerd rubberen deel waardoor deze niet zomaar uit je handen kan glijden. De stam zou van mij nog iets steviger mogen waardoor je wanneer je met de punt diep rijkt dan iets meer kracht kan zetten. Nu verbuigt deze nog net teveel naar mijn zin maar is zeker niet storend. In vergelijking met de borstels met lange kunststof haren verbuigd deze al iets minder.

Tot nu toe dus hele positieve berichten over de Sheepskin wheel cleaner. Toch is er iets met dit product niet goed waardoor ik een modificatie heb doorgevoerd om blij te blijven over deze borstel. Het is namelijk zo dat de sheepskin is verlijmt met het handvat. Nu laat deze heel snel los en kun je dan ook winig meer met dit product. Nu had ik dit gemeld bij de leverancier en foto's gemaild hiervan. De reactie was dat dit overduidelijk een product fout betrof en dat een nieuwe reeds was opgestuurd. Effin, de volgende wasbeurt weer vol goede moed met de nieuwe borstel gewassen en dit leek goed te gaan. Omdat ik de oude borstel niet retour hoefde te sturen heb ik die eens nader onderzocht en kwam ik tot de conclusie dat de verlijming niet goed was en kreeg ik tevens de twijfels of de nieuwe wel goed zou blijven zitten.

Na de constructie te hebben bekeken was mijn conclusie dat dit veel beter kon. Simpelweg door de sheepskin vast te schroeven met korte stevige bolkopschroefjes. (Torx) Dit omdat bol niet scherp is mocht het zo zijn dat deze de lak zouden kunnen raken, nu had ik een goed vertrouwen dat dit eigenlijk onmogelijk is, maar goed beter safe dan sorry.

Hieronder een how to:

Hier zie je het handvat met stam en de losse sheepskin
GroteFoto-SHCVOGPP.jpg


De benodigde gereedschappen
GroteFoto-F33TWVOT.jpg


Hier kun je net een plukje lijmresten zien zitten. Het wordt verlijmd aan de haren en niet aan het leer, daarom laat het zo makkelijk los en is het geen goede constructie.
GroteFoto-ZLQUI6LB.jpg


Twee gaatjes voorgeboord met een boortje ter dikte van de stam van de schroef. Hier kun je ook goed zien waar de sheepskin is verlijmd aan het handvat, het is maar een smal strookje! Ik heb twee gaatjes geboord zodat ik aan beide zijden de skin kan vast schroeven. Uiteraard niet door het midden van de stam want dan maak je het misschien te zwak. Kies schroeven uit die kort genoeg zijn en er niet doorheen kunnen komen.
GroteFoto-PAFVU7TR.jpg


De skin kan nu weer over de stam geschoven worden en trek deze lekker ver door over het eerste gedeelte van het handvast dus over de gaatjes. Nu goed bepalen waar het gaatje zit en met de priem erdoorheen prikken. Hiervoor moet je wat kracht zetten want het leer is weer naar binnen gevouwen en dus dubbeldik. Als je een gaatje hebt gemaakt houd je vinger strak langs de priem en trek met deze eruit. Nu weet je nog goed waar het gaatje moet zitten want zien kun je het niet. Draai nu met je andere hand het schroefjes in het gat. Nu is de schroef door het leer heen maar waarschijnlijk nog niet in het voorgeboorde gaatje. Je kunt nu het leer een beetje optillen en de punt van de schroef in het gaatje duwen waarna je deze met een schroevendraaier kunt vast zetten.
GroteFoto-K7NZYJL3.jpg


De andere kant het zelfde maar dan in het andere gaatje natuurlijk. Hier zie je hoe diep in de vacht je uiteindelijk komt.
GroteFoto-7Z3AUBPN.jpg


Hier kun je nog even zien hoe lang de schroevendraaier is.
GroteFoto-7OQFGP3G.jpg


Hier probeer ik de schroef weer zicht baar te maken. Hoe ik dat ook probeer, het lukt me niet. Ook op gevoel is het nauwelijks mogelijk om de schroef te voelen omdat deze tussen de opstaande randen van het handvat bevind.
GroteFoto-RLSYQEPR.jpg



Kortom: na deze modificatie en al een uitgebreide test periode na dit ben ik zeer tevreden over deze heerlijk zachte en goed reinigende Sheepskin. :ja :heart_eyes: :)^
 
Bedankt voor de review, heb er zelf ook ééntje en ook bij mij is het velletje losgekomen.
Nu ga ik deze how to eens proberen. Heb je de top vanvoor niet wat ingekort aangezien het schapenvel nu toch verder over het hadvat komt, niet?
 
Uiteraard namens mij hartelijk dank voor bovenstaande :)^ Ik zou de sheepskin graag nog eens in actie zien. ;)
Goed beschouwd is het niet normaal dat je een dergelij apparaat zelf moet repareren op dergelijke wijze, nietwaar?! Heb je zelf ook al secondenlijm etc gebruikt?
 
Bedankt voor de goede review. Ik heb hem net besteld en als hij hetzelfde probleem gaat vertonen weet ik meteen wat ik ga doen.;)
 
Graag gedaan, in actie komt dan in een latere update als je dan graag ziet, geen probleem. Je hebt gelijk dat je dit niet zelf zou moeten doen maar in lijmen geloof ik werkelijk niet in dit geval. Met name met veelspaak velgen trek je de borstel vrij snel alngs een smalle kier en dan komen er volgens mij behoorlijke krachten op. in combinatie met water en shampoo en dergelijke geloof ik daarom meer in een mechanische verbinding dan in een chemische. Daarnaast zal Carrand echt wel een heel goede industrielijm gebruiken want droog zit het best wel heel erg vast. Echter in het gebruik merkte ik vrij snel dat het met de tweede die droog heel veel beter leek, ook niet goed te gaan. De denkwijze dat een schroef snel iets kan beschadigen is in z'n geheel hier niet van toepassing. Ten eerste omdat je de schroef eigenlijk niet tegen de lak krijgt, ten tweede omdat dit op het handvat zit. Als je zover zou gaan dan beschadigen je nagels de lak veel eerder dan de schroef. Ten slotte zijn er ook nog steeds heel veel mensen bang om een DAP te gebruiken wat net als in dit geval een onterrechte gedachte is.
 
Daar is geen speld tussen te krijgen! Ben het helemaal met je eens. :ja Het kan best zo zijn dat ook zelf aangebrachte lijm niet werkt, mede doordat het in contact komt met water en shampoo. Het was meer de vraag.;)
 
Kijk, zal de mijne ook ff aanpassen. De mijne liet los na een poging om hem uit te schudden]-0
 
Kijk, zal de mijne ook ff aanpassen. De mijne liet los na een poging om hem uit te schudden]-0




deze mag verwijderd worden:schaam
 
Prima how to natuurlijk..top werk! Ben wel van mening dat een velgenborstel toch langer functioneel moet blijven dan twee wasbeurten :)_[]
 
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met de Sheepskin Wheelcleaner als HLE-99. Ik heb een tijdje geleden ook zo'n Carrand "borstel" gekocht. In eerste instantie vond ik het een goed ding, nam lekker veel water op en had een prettige vorm.

Na 2 of 3 wasbeurten liet echter een deel van de vacht los (het "leer'was nog heel"), maar ik had zoiets van "dat enen stukje vacht kan ik ook wel zonder". Bij de volgende poetsbeurt viel me eerst op dat er een gaatje in de zijkant was ontstaaan en toen ik een velg verder was scheurde de punt (die je ook op de foto ziet waarop de velgenborstel is "gedemonteerd") door de bovenkant van de vacht heen. Acheraf denk dat de vacht losser is gaan zitten waardoor speling onstaan is en de punt door de vacht heeft kunnen scheuren.

Tim heeft me direct de keuze gelaten of ik een nieuwe Carrand borstel wilde of een andere, ik hoefde niet eens te wachten op de reactie van Carrand. Het is dus door Tim absoluut goed opgelost. Ik heb overigens voor de EZ Detail Mini Brush gekozen, omdat ik er niet op vertrouwede dat de volgende Carrand veel langer zou meegaan. Maar een ding moet gezegd worden, zo'n Brush neemt natuurlijk veel minder water op dan de Sheepskin. Overigens kun je ook niet veel druk uitoefenen op de Mini Brush.
 
@ ThaBird: Natuurlijk kan dat, maar dit knutselwerk koste me inclusief foto's maken 10 minuten tijd. Dat valt toch wel alles mee lijkt me. (Ik had wel alles verder klaar liggen)
 
Gisteren de Carrand sheepskin weer naar tevredenheid gebruikt en gelijk maar wat actie foto's gemaakt:


GroteFoto-TMSWKSKF.jpg



Zo ziet ie eruit vol met sop. Veranderd dus weinig!
GroteFoto-NAW6DH4O.jpg



Hier heb ik de borstel helemaal uitgeknepen en is al het sop er dus uit.
GroteFoto-UJRA7RBC.jpg



Zoveel sop komt er uit, dus de borstel kan 250ml sop bevatten, best veel!
GroteFoto-KPYWPPWK.jpg



Hier zie je de borstel in actie
GroteFoto-X8ANVLQJ.jpg




De volgende keer zal ik wat verschillen tonen tussen de twee borstels die ik heb. Er zijn namelijk best verschillen, dit omdat sheepskin een natuurproduct is. De andere gebruik ik op mijn eigen velgen (16 spaaks en goed onderhouden). Houd het in de gaten!!
 
Is geen slechte borstel, heb deze ook.
Wel enkel geschikt voor velgen met redelijke openingen, en velgen die geen te breed velgbed hebben.

Nadeel is wel dat de borstel snel stuk is, heb mijne na amper 10 wasbeurten ook al mogen aanpassen.
En nu begint bovenaan de naad ook al te lossen.

Ik zou er mij persoonlijk geen 2de exemplaar van aanschaffen.