• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: CG Orange Degreaser (als bandenontvetter)

jim

Detailing rookie
14 sep 2009
523
0
Vandaag de velgen en banden van mijn vriendin haar toyota yaris eens onder handen genomen.
Voor de banden gebruik ik een degreaser, omdat ik dit beter vind werken dan APC op de banden.
APC werkt ook, maar kost me meer moeite voor hetzelfde resultaat.
Ik heb al geruime tijd de Chemical Guys heavy duty orange degreaser hiervoor, dus ik dacht van schiet er gelijk wat plaatjes van.


Dus dit is geen totaaloverzicht van wat die degreaser allemaal kan, daarom ook de vermelding " als bandenontvetter" in de topictitel!
Gebruik het product ook voor smeerplekken in motorruimtes, maar ook zeer regelmatig gewoon voor huis-tuin-keuken gebruik.

Eerst heb ik de wielen van de wagen gewassen, een velgenborstel en wat CG purple rain 1/4 kom je een heel eind mee.
Zo waren ze voor, en de pics hieronder na het wassen.
16a7axz.jpg

Heb eerst de wielen gewassen om te laten zien dat er enkel smurrie van de banden over de velgen loopt en geen vuil van de wielen zelf.

Even gewacht tot de banden terug vrij droog waren, zo ben ik zeker dat niet direct de helft van mijn product met het water afgevoerd word.
En dan tijd voor de degreaser, in een 1/4 verhouding wat voor mij goed is.
Mindere verhouding kan zeker, maar ik ben niet iemand die zich veel bezighoud met het besparen op product en de velgen hebben al 50.000km geen wax meer gezien dus daarom kon ik ook wat meer product gebruiken.

Even in het vet geplaatst omdat ik anders toch reply's krijg van waarom zoveel product, stript je wax etc etc...

Dit is de band vooraan, al 50.000km geen tiregel meer gezien en ook niet meer ontvet in die tijd.
11rqdk8.jpg

Dan opsprayen van de degreaser, ik gebruik steeds een foaming sprayer omdat dit veel beter hecht op de band.
Deze pic is werkelijk +-20sec. na het opsprayen genomen, en je ziet direct de bruine smurrie loskomen van het rubber.
2j4sd8m.jpg

Dan even schrobben met een borsteltje, gebruik er zelf een 0.99€ borsteltje voor uit de action.
Hoef je helemaal geen speciale bandenborstel voor te hebben, haartjes van deze borstel zijn stijf genoeg voor het werk.
rh26aa.jpg

Goed naspoelen, en product niet de kans geven om te drogen op de band/velg (ik doe het wiel per wiel).
En dan is je band klaar om te voorzien van je favoriete tire gel (nog niet opgebracht op de foto).
xu2a0.jpg


Achteraan zelfde bewerking, enkel gaat het hier om een band die er slechts nieuw van vorige week opligt.
En ook van nieuwe banden komt een hoop smurrie af + hing wat montagevet op.
2r75a8z.jpg

eqz1gj.jpg

sy8ls3.jpg

2z4j055.jpg


Om deze smurrie is het dus allemaal te doen:
iepd1k.jpg

Dit moet eerst van de banden af, zodat het rubber terug opgefrist is en je een goede zuivere basis hebt om je tire gel aan te brengen.
Dat zal het resultaat en standtijd van de tire gel aanzienlijk verlengen, en het product de kans geven om dieper in het rubber te trekken.

Conclusie: .
De degreaser werkt perfect voor mij, kan er weinig aan toevoegen.
Verhoudingen en gebruik moet je zelf uitzoeken, ieder heeft daar zo wel zijn mening over.
Kan het product niet vergelijken met andere detailing merken, geen ervaring mee.
Voor wie een degreaser maar zeer beperkt gebruikt zouden deze CG 500ml flessen ideaal zijn, kan je toch enkele liters product van maken en zo hoef je geen gallon aan te kopen als je het toch niet vaak gebruikt.
 
Dank Jim. Duidelijke tekst en foto's.
Ik gebruik zelf de Bilt hamber Surfex, soortgelijk resultaat.
Jouw opmerkingen over de hechting etc. zijn zeker waar.
Rubber kan het vuil heel goed vasthouden.

Overigens kan je met groene zeep ook een eind komen, duurt alleen veel langer.
En ondanks dat het een "natuur"product is wel goed afspeoelen.
Op de lange duur is het in staat om rubber week te maken.

Hans
 
Gaat bijna een gewoonte worden gezien de lat die je elke keer zo hoog neerlegt voor de ons allen:
MEGA keurig en overduidelijk in woord en beeld gebracht !
 
Ik wil wel nog even een lans breken voor de Mothers borstel.
Lekker handvat en mooie ronding in borstel en haren.
Is ook makkelijk over de rand van de emmer te hangen.

De haren van een "goedkoopie" zijn vaak aan de scherpe kant.

Hans
 
Ook hier weer een mooie review, trouwens heb ik naast deze ook de 'Red Hot' versie gehad, die vondt ik net iets sterker opdezelfde verhouding.
 
De red hot is idd nog sterker, heb er eens een half flesje als tester van gekregen.
Die werd gebruik om de barbecue terug netjes te krijgen na gebruik, zodat ik zelf niet moest gaan schrobben :grinning:

@ -dries-: Moest ik een bandenborstel veel nodig hebben zou ik een borstel kopen bij één van de detailing merken.
Zelf heb ik een getrokken 35 profiel op mijn velgen liggen, daar zijn al die borstels op de markt te groot voor en de band-kas spatie is te klein (+-2-3cm).
Ik behelp me met klein borsteltjes.
Voor "tractorbanden" zoals op mijn vriendin haar wagen, doe ik het met de borstel van op de foto's.
Kost niks en doet het wat het moet doen.

Voor velgen heb ik allerlei borstels.
Op mijn wagen gebruik ik enkel de carrand sheepskin borstel, is de enige borstel die ik kan gebruiken op mijn velgen.
Voor mijn vriendin haar wagen gebruik ik mothers wheel face brush, en voor het velgbed Meguiar's look-a-like borstel die CC verkoopt.
Het spetteren neem ik er wel bij, maakt niet uit want doe toch steeds oude kleren aan om te poetsen/klussen.

Zo, bij deze... :)_[]
 
ik heb de PB APC voorheen ook gebruikt voor de banden, maar met de CG Red Hot in 1:4 krijg ik echt wel meer "zooi" van de wangen af...
anyways, het werkt allebei in elk geval :ja :cool:
 
Jim, bedankt voor de duidelijke review :)^

ivo's zei:
ik heb de PB APC voorheen ook gebruikt voor de banden, maar met de CG Red Hot in 1:4 krijg ik echt wel meer "zooi" van de wangen af...
anyways, het werkt allebei in elk geval :ja :cool:

Dit vraagt om een 50/50 ;)