• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Monello 6" Kompressor pads

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.161
223
Omgeving Breda
Gisteren kreeg ik na lang wachten (issues bij de fabrikant) een aantal Monello 6" Kompressor pads binnen.
Nieuwsgierig naar de werking van de pads, heb ik vandaag een van de nieuwe pads uitgeprobeerd op mijn DAP.
Slechts een kleine test op mijn motorkap met de zwarte pad en PB White Diamond, tegenover een 'gewone' zwarte 5,5" CCS pad. Ik had geen tijd/reden om de polijstpads verder uit te proberen.

De 6" pads zijn (uiteraard) iets groter dan de 5,5" CCS pads, maar daarnaast zijn ze ook een stuk dikker. Verder hebben ze afgeronde randen en de velcro ligt een kleine centimeter terug van de rand. Hierdoor is de zijkant van de pad ook goed bruikbaar bij randen en rondingen. De motorkap van mijn Focus heeft een paar leuke plooiingen, vandaar dat ik dit als testpaneel heb gebruikt.

Eerst een helft van de kap gedaan met de CCS pad. Dit ging zonder problemen op het vlakke stuk (ik moet nog wel wat opletten met het 'recht' houden van de DAP). De randen zijn voor een rookie als ik wat lastiger te doen, maar echt een groot probleem is het ook weer niet. Kortom, de zwarte CCS pad voldeed prima.

Dan de Kompressor pad. Doordat deze een stuk dikker is, lijkt deze een stukje rustiger te lopen op de vlakke stukken. De pad heeft er minder last van als je de DAP niet helemaal recht houdt. Toen ik de DAP in een verdwaald moment net even iets te schuin hield, kreeg ik wel even het idee dat de pad er lichtjes vandoor wilde. Verder weinig problemen en niet overdreven veel verschil met de CCS pad.
Bij de randen werkt de Kompressor een stuk handiger dan de CCS pad. Zoals gezegd kun je ook de zijkant van de pad wat beter gebruiken en de afronding van de rand zorgt ervoor dat je wat beter in 'knikjes' terecht kunt.

Ik heb gisteren en vandaag een paar keer de vraag gehad of de Kompressor pads specifiek voor de rotary bedoeld zijn of ook voor D/A machines. Ik heb het idee dat de Kompressor pads wel ontworpen zijn met een rotary in gedachte. Ik heb zelf geen rotary, maar op mijn DAP deed de zwarte Kompressor het in elk geval prima.

Nou nog iemand die de 6" Kompressors wil testen op een rotary.
 
Ehm, oei, daar kan ik na die korte test eigenlijk weinig van zeggen.
Ik heb wel het idee dat de pads meer product kunnen verwerken voordat ze verzadigd raken.

Voor mijn gevoel hebben de Kompressors wel iets extra. Ze zijn ook wel wat duurder dan de gewone CCS pads.
Eens kijken wat meer ervaren detailers ervan vinden.

Weet je inmiddels al waarom dat gat in het midden van de pad er zit?
 
Soepergrover zei:
Weet je inmiddels al waarom dat gat in het midden van de pad er zit?

Ik meende toch begrepen te hebben dat dit letterlijk als "opslagplaats" voor het te verwerken product beschouwd kon worden. Dit om "spetteren" meer te voorkomen.
Las ik hier toch echt ergens op dit forum. Denk ik ?
 
Na het werken aan de rode VW Polo van de vriendin van Denny_84, kon ik duidelijk een verschil merken tussen de Kompressors en de gewone CCS pads.
Denny gebruikte een witte Kompressorpad met Mezzo, terwijl ik mijn witte CCS pad gebruikte (wilde mijn Kompressors sparen op de rode uni-lak). Je kon duidelijk zien dat het product veel gelijkmatiger over de pad werd verspreid op de Kompressor pad. Ook aan de randen was de verkleuring door de rode lak te zien. De CCS pad leek vooral in het midden van de pad zijn werk te doen en leek daar iets meer te gaan gummen, terwijl dit aan de buitenrand niet terug te zien was. Ik denk dat ik wel een pietsie teveel product heb gebruikt, maar bij het finishen met een lichtgroene Kompressor + Finale had ik dit fenomeen niet.

Met de Kompressor kreeg ik echt het gevoel dat deze ook goed zijn werk deed als je deze niet helemaal recht op de lak hield.

Ik heb nog een paar Kompressortjes in bestelling staan van Dappere Dinsdag en ben blij dat ik dit gedaan heb.

Ben er alleen nog niet achter waar dat gat in het midden voor is.
(productietechnisch iets, makkelijk om pads op te hangen, ... ?? :weetniet )
 
Gat is toch dat je de pads makkelijk kan centreren op de daarbij horende backing plate, niet?
 
Het gat is puur bedoeld om tijdens de productie gecentreerd de pad rondom te kunnen snijden. Tijdens de productie is de pad niet rond, hij loopt bol vanwege de kompressie in het midden. Het gaatje zorgt ervoor dat ze tijdens het snijden het netjes in het midden doen.
 
Soepergrover zei:
Denny gebruikte een witte Kompressorpad met Mezzo, terwijl ik mijn witte CCS pad gebruikte (wilde mijn Kompressors sparen op de rode uni-lak). Je kon duidelijk zien dat het product veel gelijkmatiger over de pad werd verspreid op de Kompressor pad. Ook aan de randen was de verkleuring door de rode lak te zien. De CCS pad leek vooral in het midden van de pad zijn werk te doen en leek daar iets meer te gaan gummen, terwijl dit aan de buitenrand niet terug te zien was. Ik denk dat ik wel een pietsie teveel product heb gebruikt, maar bij het finishen met een lichtgroene Kompressor + Finale had ik dit fenomeen niet.
Leuk dat nu in de praktijk de verschillen duidelijk zijn gemaakt. De theorie wordt dus door de praktijk bevestigt. Door de lamellen en de hogere druk in het midden van de pad krijg je dus een gelijkmatigere verdeling.

Soepergrover zei:
Met de Kompressor kreeg ik echt het gevoel dat deze ook goed zijn werk deed als je deze niet helemaal recht op de lak hield.
Ook dat komt door de lamellen, iedereen weet dat je je machine zo recht mogelijk moet houden, maar we zijn allemaal mensen en dat lukt niet altijd. Of het oppervlak is niet vlak, dat is eigenlijk hetzelfde. De lamellen compenseren deze punten waardoor je makkelijker kan werken.
 
Voor mij echt de no1 pad op het ogenblik, van alles wat ik geprobeerd heb is deze toch echt de beste.
 
Tuurlijk het is niet zo dat die bagger zijn, echt niet alleen de Kompressors werken gewoon het beste.
 
Toch grappig dat wat de een lekker vind werken de ander bagger vind.

Vind zelf dat de meg pads veel rustiger over je plaat werk loopt en de kompressors meer "happen"
 
Ik heb vandaag weer een paar Kompressor pads binnen gekregen. Ik vind ze persoonlijk een stuk fijner werken dan de gewone. Ga ze ook eens op de rotary proberen.
 
ThaBird zei:
Toch grappig dat wat de een lekker vind werken de ander bagger vind.

Vind zelf dat de meg pads veel rustiger over je plaat werk loopt en de kompressors meer "happen"
De Meg's pads zijn volledig vlak en maken dus meer wrijving, meer warmte, kan het meer gaan gummen en meer happen.
Denk meer dat je het in je techniek moet zoeken dan met de pad, testen we nog wel eens uit op een meeting :)