Intro
Een jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de C-Quartz coating. Hiervan was ik aardig gecharmeerd, dat ik ditmaal een nieuwe coating wilde hebben. Dit vanwege het gemak van het niet waxen.
Ik had al een tijdje geleden de C-Quartz opnieuw besteld, maar werd in de tussentijd gewezen op een andere coating, namelijk de Polishangel. Ik had nog niet eerder van dit merk gehoord, dus avonden mezelf ingelezen en na wat heen en weer emailverkeer tussen mij en de verkoper, besloten dit product aan te schaffen.
Ook hielp het me de knoop door te hakken dat er bij de gewone C-Quartz bij sommige forumleden vlekken ónder de coating veroorzaakte. Eerlijk gezegd zat ik hier niet op te wachten. Als ik het goed heb begrepen, schijnt het niet meer bij de nieuwe batch te gebeuren?
De producten
De primer
Prijs: € 31,95 (€ 37,95, € 63,95, € 112,95)
Inhoud: 50ml, (ook verkrijgbaar in 100ml, 200ml en 500ml)
Geleverd met: 1 paar medicinale handschoenen.
De coating
Prijs: € 39,95 (€ 69,95, € 124,95)
Inhoud: 50ml (ook verkrijgbaar in 100 en 200ml)
Geleverd met: paar medicinale handschoenen, applicatorpad, opbergbox, serienummer.
Verwerking:
Deze primer is nodig om een nog betere hechting te verkrijgen voor de coating. De primer is op 2 manieren te verwerken; met een rotary en met een D/A.
Het product moet op een hoog toerental verwerkt worden, d.w.z. 2000 toeren met een rotary of standje 5~6 met een D/A.
In principe zou je met de keuze van de pad i.c.m. de primer de slijpkracht kunnen bepalen:
1e stap een light cutting pad
2de stap een polishing of finishing pad.
Aangezien ik de lak al behandeld had met diverse andere pads/producten, heb ik de primer alleen verwerkt op een finishingpad.
De primer heb ik verwerkt op een zwarte gewafelde pad i.c.m. de D/A. De kans op hele kleine hologrammetjes die nog achter kunnen blijven als je het product roterend verwerkt, heb ik liever niet, vandaar dus de keuze voor de D/A.
Je hebt niet heel veel product nodig, 3 drupjes zo groot als een doperwt is voldoende om een hele motorkap te behandelen. Ik heb voor heel de auto slechts 25ml verbruikt. Of dit veel is of weinig, ik heb geen idee.
Om ervoor te zorgen dat de spetters je niet om de oren vliegen en je zo product verspeelt, zet ik de machine aan in de laagste stand en al bewegend over de lak voer ik het langzaam op tot het hoogste toerental.
Een heel groot voordeel van de primer vind ik dat deze geen polijststof achterlaat. Een schone droge microvezeldoek volstaat om het residu af te nemen. Je hoeft niet heel veel kracht te zetten, een lichte druk (zeg maar het gewicht van je hand leunend/drukkend) op de doek is voldoende.
Na het afnemen moet de primer minimaal 30 minuten met rust gelaten voordat begonnen wordt met de coating. Zo heeft de lak genoeg tijd om uit te dampen en kan de primer goed hechten aan de lak.
Ndat de lak zijn rustmomentje heeft gehad, was het tijd voor de coating.
In de set zit ook een zachte applicatorpad. Deze voorzien van een 3 tal drupjes coating ter grootte van een doperwt. Dit is voldoende om een hele motorkap te behandelen.
De coating aangebracht en deze moet 30~45 minuten drogen. Een swipetest heb ik wel gedaan, maar hier en daar bleef er een vettige streep over in de swipe, dus je kan niet echt blind afgaan op een bepaalde tijd.
Het afnemen is echt een fluitje van een cent, de microvezeldoek vliegt over het residu en laat niets achter, zelfs geen stof. De coating moet nu minimaal 2 uur met rust gelaten worden voordat er eventueel nog een volgende coating aangebracht kan worden.
Na een 2de laag moet de coating minimaal 6~12 uur droog, d.w.z. niet in de regen, staan en uit de volle zon.
Wat mij eigenlijk zeer boeide, is onderstaande zin:
Uiteraard ben ik benieuwd of dit wel echt zo is, dus heb ik op m'n werk een afstandsmeter genomen, deze gemonteerd op een statief en gericht op de lak om zo ongeveer op 1 punt te kunnen meten.
Bij de eerste meting kwam ik uit op 227 micron.
Bij de 2de meting kwam ik uit op 235 micron.
En dit slechts na de eerste coating! Let wel, ik kan er misschien wel een millimetertje op de lak naast zitten, maar het geeft wel een indicatie dat er iets is toegevoegd aan de totale dikte!
Uiteraard heb ik nog een laag aangebracht, maar hier geen foto's van gemaakt.
Conclusie
Als je de prijs van de Polishangel coating gaat vergelijken met bijvoorbeeld de C-Quartz, dan is het goedkoop aangezien je 50ml krijgt t.o.v. 30ml C-Quartz. Aangezien er wordt geadviseerd de primer ook te nemen, dan kom je qua kosten veel hoger uit. Qua verbruik is het wel weer gunstiger, omdat er minder prodcut wordt verbruikt.
Qua standtijd kan ik niet nuttigs vermelden, simpelweg omdat de coating er pas 1 dag op zit. Maar als ik de fabrikant mag geloven, dan zou de standtijd ongeveer 18~24 maaden blijven zitten.
Een jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de C-Quartz coating. Hiervan was ik aardig gecharmeerd, dat ik ditmaal een nieuwe coating wilde hebben. Dit vanwege het gemak van het niet waxen.
Ik had al een tijdje geleden de C-Quartz opnieuw besteld, maar werd in de tussentijd gewezen op een andere coating, namelijk de Polishangel. Ik had nog niet eerder van dit merk gehoord, dus avonden mezelf ingelezen en na wat heen en weer emailverkeer tussen mij en de verkoper, besloten dit product aan te schaffen.
Ook hielp het me de knoop door te hakken dat er bij de gewone C-Quartz bij sommige forumleden vlekken ónder de coating veroorzaakte. Eerlijk gezegd zat ik hier niet op te wachten. Als ik het goed heb begrepen, schijnt het niet meer bij de nieuwe batch te gebeuren?
De producten
De primer
Prijs: € 31,95 (€ 37,95, € 63,95, € 112,95)
Inhoud: 50ml, (ook verkrijgbaar in 100ml, 200ml en 500ml)
Geleverd met: 1 paar medicinale handschoenen.
✓ GLASSCOAT™ | INVINCIBLE 9H Primer is een innovatief polijstmiddel met kristalheldere fininsh
✓ Voor een optimale voorbehandeling van de lak op de verzegeling met GLASSCOAT™ | COSMIC.
✓ Met de keuze van de polijstpad bepaalt u de slijpkracht: van buitengewone slijpkracht tot high-gloss finish
✓ Kristalheldere spiegelglans en extreem schoon lakoppervlak, de lak afnemen met IPA of Eraser is niet nodig
✓ Bijzonder gemakkelijk te verwerken, ook handmatig te gebruiken
✓ Een "High-end Product" qua glans, verwerking en resultaat.
De coating
Prijs: € 39,95 (€ 69,95, € 124,95)
Inhoud: 50ml (ook verkrijgbaar in 100 en 200ml)
Geleverd met: paar medicinale handschoenen, applicatorpad, opbergbox, serienummer.
✓ Multi Color lakbescherming voor iedere lakkleur, matte lak én car wrap folie
✓ De lak krijgt een glasachtige glans met een warme carnauba gloed
✓ Ook te gebruiken op zwarte exterieurkunstoffen en rubbers
✓ Vormt een harde coating-beschermlaag met een kristal heldere finish
✓ Zeer waterafstotend, zeer glad en zeer duurzaam, 18-24 maanden
Polishangel Glasscoat Cosmic Multi Color wordt exclusief op bestelling geproduceerd
Door toevoeging van siliciumdioxide (SiO) wordt de lak beschermt tegen corrosie en verhoogt het de weerstand tegen weersinvloeden.
Geen lakverzegeling is zo sterk bestand tegen weersinvloeden. Door titaniumoxide krijgt GLASSCOAT™ COSMIC een ongelofelijke helderheid en kleurtransparantie.
Gereduceerde Carnaubabestanddelen geeft de lak een zeer speciale kleurwarmte, GLASSCOAT™ COSMIC is een perfecte verzegeling.
Verwerking:
Deze primer is nodig om een nog betere hechting te verkrijgen voor de coating. De primer is op 2 manieren te verwerken; met een rotary en met een D/A.
Het product moet op een hoog toerental verwerkt worden, d.w.z. 2000 toeren met een rotary of standje 5~6 met een D/A.
In principe zou je met de keuze van de pad i.c.m. de primer de slijpkracht kunnen bepalen:
1e stap een light cutting pad
2de stap een polishing of finishing pad.
Aangezien ik de lak al behandeld had met diverse andere pads/producten, heb ik de primer alleen verwerkt op een finishingpad.
De primer heb ik verwerkt op een zwarte gewafelde pad i.c.m. de D/A. De kans op hele kleine hologrammetjes die nog achter kunnen blijven als je het product roterend verwerkt, heb ik liever niet, vandaar dus de keuze voor de D/A.
Je hebt niet heel veel product nodig, 3 drupjes zo groot als een doperwt is voldoende om een hele motorkap te behandelen. Ik heb voor heel de auto slechts 25ml verbruikt. Of dit veel is of weinig, ik heb geen idee.
Om ervoor te zorgen dat de spetters je niet om de oren vliegen en je zo product verspeelt, zet ik de machine aan in de laagste stand en al bewegend over de lak voer ik het langzaam op tot het hoogste toerental.
Een heel groot voordeel van de primer vind ik dat deze geen polijststof achterlaat. Een schone droge microvezeldoek volstaat om het residu af te nemen. Je hoeft niet heel veel kracht te zetten, een lichte druk (zeg maar het gewicht van je hand leunend/drukkend) op de doek is voldoende.
Na het afnemen moet de primer minimaal 30 minuten met rust gelaten voordat begonnen wordt met de coating. Zo heeft de lak genoeg tijd om uit te dampen en kan de primer goed hechten aan de lak.
Ndat de lak zijn rustmomentje heeft gehad, was het tijd voor de coating.
In de set zit ook een zachte applicatorpad. Deze voorzien van een 3 tal drupjes coating ter grootte van een doperwt. Dit is voldoende om een hele motorkap te behandelen.
De coating aangebracht en deze moet 30~45 minuten drogen. Een swipetest heb ik wel gedaan, maar hier en daar bleef er een vettige streep over in de swipe, dus je kan niet echt blind afgaan op een bepaalde tijd.
Het afnemen is echt een fluitje van een cent, de microvezeldoek vliegt over het residu en laat niets achter, zelfs geen stof. De coating moet nu minimaal 2 uur met rust gelaten worden voordat er eventueel nog een volgende coating aangebracht kan worden.
Na een 2de laag moet de coating minimaal 6~12 uur droog, d.w.z. niet in de regen, staan en uit de volle zon.
Wat mij eigenlijk zeer boeide, is onderstaande zin:
oftewel de lakdikte van 10~14 micronSchichtstärke von Polishangel Cosmic Glasscoat: 10~14 µm
Uiteraard ben ik benieuwd of dit wel echt zo is, dus heb ik op m'n werk een afstandsmeter genomen, deze gemonteerd op een statief en gericht op de lak om zo ongeveer op 1 punt te kunnen meten.
Bij de eerste meting kwam ik uit op 227 micron.
Bij de 2de meting kwam ik uit op 235 micron.
En dit slechts na de eerste coating! Let wel, ik kan er misschien wel een millimetertje op de lak naast zitten, maar het geeft wel een indicatie dat er iets is toegevoegd aan de totale dikte!
Uiteraard heb ik nog een laag aangebracht, maar hier geen foto's van gemaakt.
Conclusie
Als je de prijs van de Polishangel coating gaat vergelijken met bijvoorbeeld de C-Quartz, dan is het goedkoop aangezien je 50ml krijgt t.o.v. 30ml C-Quartz. Aangezien er wordt geadviseerd de primer ook te nemen, dan kom je qua kosten veel hoger uit. Qua verbruik is het wel weer gunstiger, omdat er minder prodcut wordt verbruikt.
Qua standtijd kan ik niet nuttigs vermelden, simpelweg omdat de coating er pas 1 dag op zit. Maar als ik de fabrikant mag geloven, dan zou de standtijd ongeveer 18~24 maaden blijven zitten.
Laatst bewerkt: