• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Routine auto wassen

Menno

Detailing trainee
20 sep 2021
21
35
24
Oude-Tonge, Zuid-Holland
Goedemorgen allemaal,

Er is genoeg informatie te vinden over hoé je je auto wast, wat je daarvoor nodig hebt etc etc. Daar heb ik al een hoop van gelezen, en ik denk dat ik nu wel snap (nu nog toepassen :yum).
Het gaat mij nu meer om de routine van wasbeurt naar wasbeurt (hier kon ik geen discussie van vinden, maar mocht die er zijn, voel je vrij om mij ernaar te verwijzen). Uiteindelijk gaan dingen als je was etc minder goed 'werken', en dan moet er wat aan gedaan worden.
Ik heb eens rondgeneusd en ben op het volgende uitgekomen, ervan uitgaande dat ik voor het gemak elke week mijn auto was:

Wekelijkse autowas

1. Pre-wash
2. Afspuiten
3. Wassen
- Velgen
- Auto
4. Afspuiten
5. Afspoelen met open slang
6. Drogen


Maandelijkse autowas

1. Pre-wash
2. Afspuiten
3. Wassen
- Velgen
- Auto
4. Afspuiten
5. Afspoelen met open slang
6. Drogen
7. (Kleien, als het nodig is)
8. Spraywax


3-maandelijkse autowas

1. Pre-wash
2. Afspuiten
3. Wassen
- Velgen
- Auto
4. Afspuiten
5. Afspoelen met open slang
6. Drogen
7. Kleien
8. Waxen


Heb ik het zo goed begrepen? Alle feedback is welkom!
(FYI: ik heb geen HD, alleen een tuinslang. Wel een ruime oprit om op te wassen)
 
Om het jezelf makkelijker te maken zou ik bij vrijwel elke was iets als een wetcoat meenemen. Maakt het afspoelen met open slang een stuk eenvoudiger. Spraywax eventueel bij de maandelijkse beurt vervangen door iets als de welbekende bead/dreammaker mix, die spuit je op tijdens het drogen, scheelt een extra ronde. En als laatste mbt kleien, eventueel voorbehandelen met iets als monello non-ferro om ook de metaaldeeltjes al weg te kunnen spuiten. Kleien geeft altijd het risico op marring/krasjes, alleen op te lossen met polijsten, dus teveel kleien en niet polijsten kan ook een negatief effect hebben (hoeft echter met de juiste klei en glijmiddel niet altijd het geval te zijn). Dit ligt natuurlijk zeer sterk aan waar je woont en hoeveel kilometers je maakt (woon je naast tata dan heb je de non ferro waarschijnlijk wat harder nodig bijvoorbeeld).
 
  • Leuk
Reactions: Menno
Voor de wash/wetcoat: Ik gebruik zelf vaak bathe+ in een foam pistool, alternatief is nanolex washcoat, of in een losse hand sprayer Acquafobia of Gyeon Wetcoat.

Een vaak gebruikte mix hier op het forum is https://www.carclean.com/nl/p-s-renny-doyle-bead-maker-paint-protectant.html mixen met https://www.carclean.com/nl/p-s-renny-doyle-mccall-s-dream-maker-show-car-gloss-amplifier.html waarvan 9 delen bead, 1 deel dream. Dat neemt de stroeve eigenschappen van bead wat weg en lijkt wat glans toe te voegen. Dit breng je aan tussen het drogen met de open tuinslang en het afdrogen, dus op de nog licht vochtige lak.
 
de non ferro vóór het drogen, ik doe dat meestal na het afspuiten na het wassen. Dan pak je de laatste vast zittende ijzer deeltjes mee voor je gaat kleien. Als je niet gaat kleien...tja dan doe ik het eigenlijk nooit. Bij mij zit er vrijwel nooit op dus is meer een voorzorg. De non ferro kun je ook heel goed op je velgen gebruiken. Andere velgen reinigers beter niet op je lak gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Menno
Ik zou persoonlijk niet zo vaak kleien, ik doe dit eigenlijk maar 1 keer per jaar voor het licht polijsten, zoals gezegd is er altijd wat kans op marring en daarnaast vervuild de auto meestal niet zo snel dat kleien nodig is met die frequentie
 
  • Leuk
Reactions: Menno
puur persoonlijk: ik doe de velgen&banden als eerste, nog voor pre-wash/foamen & wassen.

(en die HD komt er, vroeger of later, toch wel ;) )
 
  • Leuk
Reactions: Menno
velgen&banden zijn waarschijnlijk de smerigste delen van je auto. als je de velgen eerst doet, ben je het remstof (erg scherp) kwijt, en kan bij een pre-wash niet meer op je lak komen. als je na de reiniging van je velgen een pre-wash (doe zelf bijna altijd snowfoam) doet, kan het kleine beetje remstof wat eventueel op je lak is gekomen met de snowfoam worden afgevoerd.

mijn stappen:

1) velgen en banden schoonmaken (Aluteufel op de velgen, 1:4 Greenstar op de banden), verschillende borstels voor het velgbed, een washmitt en een aparte borstel voor de banden. per velg inspuiten, borstelen en afspuiten.

2) snowfoam met HD snowfoam lance (op een zo droog mogelijke auto)

3) afspuiten met HD

4) contact wash met 2 aparte washmitts

5) afspuiten met HD

6) drogen (ben nog aan het experimenteren, a) grootse deel van het water met droogdoeken verwijderen, na drogen met een blower of b) droogblazen met de blower en de restpuntjes met droogdoek)

7) nalopen met quick detailer

hopelijk heb je hier wat aan, succes :cool:
 
  • Leuk
Reactions: Menno
Huh... Juist omdat de velgen het smerigste kunnen zijn, géén prewash gebruiken op de wielen omdat het vuil (en voornamelijk remstof) dan op de lak terecht kan komen? :p

Juist omdat de velgen zo smerig kunnen zijn, begin ik met een voorwas. Zeker op hoogglans zwarte c.q. donkere velgen wil je zoveel mogelijk vervuiling losweken en veilig verwijderen alvorens het daadwerkelijke agiteren. (Het hele principe van een voorwas)(Aanraken, wrijving, etc)

Bijkomend dat je alleen een tuinslang (+ spoeier) hebt, zal je veel vervuiling niet wegspuiten zoals je dat met een HD wél kan doen.


Wekelijkse wasbeurt - aanvulling:
- Voorwassen. (Eerst allen de wielen behandelen met voorwas en reinigers of gehele auto voorwassen en dan beginnen met de wielen)
- Velgenreiniger en/of deironizer als extra stap bij de wielen.
- Afspuiten
(Bij gebruik van tuinslang + sproeier is het eigenlijk ''Afspoelen''. Hier moet je toch rekening mee houden,
want er blijft simpelweg meer vuil en/of residu achter op de lak dan bij het gebruik van een HD
)


Maandelijkse wasbeurt - aanvulling:
- Als je al maandelijks iets extra's wilt doen, zal dit veelal gaan om het gebruik van een 'boostend' product. Dus het aanbrengen van een extra laagje bescherming om de totale standtijd te verlengen en/of om de beading en sheeting steeds weer strak te houden.
Deze extra laag kan in vele vormen zijn, zoals een spraywax-of-sealant, detailsprays met toevoeging, wetcoats, shampoo met toevoeging, foam met toevoeging, etc.
Elke vorm heeft zijn voor-en-nadelen, maar voor mij is een groot deel berust op de manier waarop ik het kan gebruiken; Producten die je moet opsmeren en afnemen, vragen om meer werk, zeker op velgen. Producten zoals wetcoats of foams met toevoeging, zijn makkelijker in gebruik en komen dus ook makkelijker op plekken terecht. (Velgen, banden, wielkasten, grills, ramen en dergelijke)

In jouw geval zou ik dan waarschijnlijk kiezen voor een wetcoat-product. Aangezien je alleen een tuinslang + sproeier gebruikt, zou ik zeker heel zuinig zijn met de hoeveelheid product en een sproeier gebruiken met minstens een vlakstraal of één-of-andere stand waarbij je het product goed kan verdelen en afspuiten. (Spuit wat harder en beter het product af dan alleen het dunne, harde straaltje)
Een andere optie is natuurlijk een shampoo met toevoeging, maar dan moet je wel letterlijk alles ermee wassen om een beschermlaagje te krijgen.

- Kleien is vaak niet meerdere keren per jaar nodig. Zeker niet als de auto regelmatig wordt gewassen én er een beschermlaagje op de auto zit om vuil minder kans te geven om te hechten.


3-maandelijkse wasbeurt - aanvulling:
- Nu zou je wel kunnen checken of kleien nodig is. (Dun boterhamzakje om de hand en na een wasbeurt de lak 'aaien'. Vastgenestelde vervuiling zal je dan beter kunnen voelen, wat met kleien dan verwijderd kan worden)
- Een nieuwe waxlaag is mogelijk, maar bedenk wel dat er nog bescherming aanwezig kan zijn, welke de hechting van een nieuwe waxlaag kan verminderen. Dus dan zou ik wassen met een overdosis shampoo en/of een goedkope afwasmiddel om te proberen zoveel mogelijk te verwijderen, gevolgd door een kleibeurt en dan waxen.


Ik heb trouwens nog 1 vraag: ben van plan te waxen met Collinite 845, maar heeft de Pre-wash BH Touch-less geen negatieve werking op de waxlaag?

Voor zover we het überhaupt kunnen checken, heeft deze prewash (bij correct gebruik) geen enorme negatieve werking op een beschermlaag. Bedenk wel; Al zou de prewash de standtijd van een beschermlaag wél verkorten, het doel van een goede wasbeurt is natuurlijk wel om zo veilig mogelijk te wassen. Liever wat vaker waxen dan moeten polijsten omdat we minder veilig hebben willen wassen. ;)