• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schone doeken laten residu achter

Gerwin

Detailing addict
10 okt 2013
54
65
35
Ik loop nu een aantal keren tegen hetzelfde probleem aan. Ik gebruik allemaal doeken van Monello (Bianco, Verde, Nero) welke ik volgens het voorschrift was met Micro Restore Concentrate. Daarna laat ik ze altijd drogen in de lucht en worden ze netjes opgeborgen in mijn tassen. Elke keer dat ik ze gebruik om bijvoorbeeld een wax af te nemen (gister weer na het gebruik van PB EX-P) lijkt het wel of de doeken een residu achter laten op de auto. Het lijkt op een flinke lading stof die er wat "vettig" uit ziet.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit al eerder meegemaakt heeft en mij kan vertellen wat ik fout doe. Het is namelijk erg frusterend en ik kan het alleen oplossen door spray toe te voegen en de doeken te blijven gebruiken. Was ik te warm, te koud, te lang, te kort, te veel wasmiddel, te weinig? Hopelijk kan iemand mij verder helpen met dit probleem. Ik heb geprobeerd het op de foto te zetten, maar dat valt niet mee. In het midden zie je de "stofjes" zitten die na een veeg uit de doek komen.

Residu.jpg
 
Het lijkt wel als of er opgedroogde polijstdelen/waxdelen in de doek blijven zitten, misschien dat ze niet goed genoeg gespoeld worden? en dat na het drogen van de doeken de polijst/wax resten opdrogen, en op de lak als een "stof" terug komen?

Ik was ze gewoon op een kort programma, 30 of 40 graden, 20minuten duurt dat ongv, daarna als ze uit de wasmachine komen klop ik ze goed uit, zodat de vezels weer open staan en hang ik ze op een wasrekje, als ze droog zijn vouw ik ze op met de lange vezels naar binnen zodat er geen rommel in kan komen.

Hoelang was je ze? misschien een keer extra spoelen? en gebruik je niet teveel wasmiddel?
 
Nooit last van gehad moet ik zeggen maar duidelijk is dat je doeken niet zo schoon zijn als je denkt. Heb je de wasmachine wel eens schoon gemaakt(is witte was wel schoon of zit er altijd wel wat vuiltjes in?)? Na verloop van tijd wordt de machine smerig, zeker bij wasjes op lagere temp. Even spul voor halen, keer wassen op 80/90 graden. Je hoeft echt niet altijd te wassen met microrestore, gebruik in ieder geval geen wasverzachter. Ik gooi er een scheurt schoonmaakazijn in als vervanging van wasverzachter(doeken nemen dan beter vocht op).
 
Misschien zet je teveel wax op, waardoor de doek het residu niet meer kan opnemen.
Of zo vol komt te zitten dat één wasbeurt je doeken niet schoon krijgt.
Of je gaat te lang door met één doek.
Ik gebruik ongeveer 4 a 5 doeken met afnemen van wax, en soms nog wat suede doeken voor het oppoetsen.
Zou anders geen oorzaak weten
 
Heren bedankt voor de input. Ze worden gewassen op kort programma (35 min) en op 40 graden. Daarbij doe ik één vulling Micro Restore Concentrate en verder niks, waarna ze dus in de lucht gedroogd worden. De wasmachine is net een jaar oud, dus ik verwacht niet dat die al smerig is en de rest van de was heb ik geen klachten over.

Wax te dik opgezet verwacht ik persoonlijk niet, ik heb behoorlijk wat ervaring met opzetten en heb er verder nooit problemen mee gehad (bijvoorbeeld met afnemen). Ook licht het niet aan te weinig doeken, het komt al voor met het gebruik van een "verse" doek, juist na even gebruik neemt het probleem af...
 
Elke wasmachine heeft aanslag en maandelijks schoonmaken is echt geen overbodige luxe
Kijk eerst eens of er een filter voor de pomp zit dat je open kan maken en of dat vuil is ...
Zal je tegenvallen wat je dan tegenkomt. Zelfde geldt voor de vaatwasser ;)

Probeer de doeken eens een nachtje in Micro restorer te laten weken
Ik gooi zelf dan pas de hele mik in de machine (emmer legen via zeepbakje)
Een kort progamma zonder voorweken is echt te kort voor resten van een stevige wax
 
In aanvulling op RedCat: ik was mijn doeken en pads altijd eerst zo goed mogelijk schoon met de hand in een beetje lauw water met wat goedkoop afwasmiddel, en ik pak zeker 4-5 keer tussen door schoon water (en vers afwasmiddel), steeds een liter of 2 in een klein emmertje. Pas als ik er handmatig vrijwel niets meer uitkrijg gaat het in de wasmachine, maar dan is er al heel veel vuil uit de doeken en de pads.

Als je een schone droge doek pakt, en je klopt die stevig uit, zie je dan ook 'stofwolken'? (gewoon in de lucht uitkloppen, niet tegen een muur of iets dergelijks)
 
Allereerst je doeken "zo snel mogelijk" na gebruik wassen zodat het residu niet de kans krijgt om volledig te drogen en zich aan je doeken te hechten.
Als je daar geen tijd voor hebt, zet ze dan in een emmer met water.

Ik spoel mijn doeken eerst uit met lauw water zodat de meeste rotzooi er uit is.
Vervolgens gaan ze in de wasmachine op 40 graden en dan op het normale programma ( ong. 1 uur en 15 min. ).
Als de doeken erg vuil zijn dan met extra spoelbeurt.

Na het wassen de doeken goed uitkloppen zodat de vezels weer mooi open staan en laten drogen op een droogrek.

Ik maak zelf gebruik van Smartwax Clean Microfiber om de doeken te wassen.
Ik ben geen voorstander van het gebruik van schoonmaakazijn in een wasmachine omdat dit niet al te best is voor de rubbers in je wasmachine.
Wasmachine wordt één keer per maand schoongemaakt door een kookwas te draaien met één of twee vaatwasblokjes in de lege trommel.
 
Van het weekend een paar doeken gewassen op een veel langer programma met gewoon wasmiddel. Daarna de doeken nog een keer extra gespoeld en ze laten drogen. Inmiddels een doek kunnen proberen en eigenlijk geen last gehad. Hopelijk is dat de oplossing voor het probleem, extra goed wassen en spoelen. Bedankt voor de tips allen!
 
Wat Hoevenvw schrijft is wel een goede tip, doeken in emmer met water doen zodat het residu niet kan indrogen(doe het ook zo nadat ik sommige vlekken er bijna niet meer uit kreeg). Scheelt misschien die extra spoeling. Microfiber restore ontvet goed maar ik doe het zeker niet elke was, heb geen problemen zoals jij ze beschrijft. Vaatwastabletten reinigen inderdaad prima, scheutje schoonmaakazijn in het reservoir van de verzachter doet het voor mij prima.. ieder zijn ding zeg maar ;)
In ieder geval fijn dat je van je probleem af bent
 
Gerwin ik zie dat je schrijft dat je wast met alleen microrestore. Maar dat is eigenlijk alleen ter correctie van je water hardheid om je doeken lekker zacht te houden. ik doe er zelf altijd wel een goede scheut wasmiddel bij op het korteprogramma en laat het altijd wassen met de opties extra water en spoelen erbij zodat de zooi er goed uit kan. En daarbij inderdaad wat microrestore.
 
Na gebruik van de doeken dompel ik ze 1x onder in een emmer met water om ze nat te houden, dan kan er inderdaad niks intrekken.
Wanneer ik klaar ben met de hele auto gooi ik alles meteen in de wasmachine met een beetje wasmiddel zonder bleek, microvezel programma (30graden op 400 toeren) en dan aan het droogrek.
Heb hiermee nog nooit problemen gehad met overblijvend residu.
 
Ik doe er zelf vaak wel een goede hoeveelheid wasmiddel bij omdat met name de waxdelen natuurlijk behoorlijk hydrofoob zijn en daar is de zeep wel handig voor. Gebruik ook inderdaad geen wasmiddel met bleek (dus gewoon voor kleuren was). Maar voor dat extra zeep doe ik het wasprogramma met extra water en extra spoelen zodat ik daar weer geen resten van hou. Was zelf op 40 graden en 600 toeren.